strona główna Praktyka warsztatowa Skraplacze z dochładzaniem
2019-03-01, ostatnia aktualizacja 2019-03-01 06:00

Skraplacze z dochładzaniem

Górna część nowego skraplacza ma konstrukcję tradycyjną, a w dolnej rozbudowana zostala powierzchnia wymiany ciepła

Denso

Górna część nowego skraplacza ma konstrukcję tradycyjną, a w dolnej rozbudowana zostala powierzchnia wymiany ciepła

Nowoczesne skraplacze klimatyzacyjne muszą zajmować coraz mniej miejsca, aby spełnić wymagania przemysłu motoryzacyjnego, który kładzie nacisk na coraz lżejsze i bardziej wydajne pojazdy zużywające mniej paliwa.

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, firma Denso – wspólnie z wiodącymi producentami samochodów – opracowała skraplacz ze zintegrowanym osuszaczem, wykorzystujący technologię dochładzania (subcooling). Został on po raz pierwszy wprowadzony jako wyposażenie OEM w 2002 r. Był o 15% bardziej wydajny od standardowych skraplaczy multiflow. Obecnie, dzięki nieustającemu rozwojowi, zapewnia wydajność większą nawet o 45%.

Niższe temperatury ograniczają zużycie paliwa

W skraplaczu typu subcooling górna część pracuje jak w tradycyjnym multiflow, a równocześnie dodatkowy wymiennik ciepła znajdujący się w dolnej dodatkowo dochładza czynnik chłodniczy (subcooling). Wysoka wydajność jednostki dochładzającej pozwala na obniżenie temperatury czynnika chłodniczego do poziomu niższego niż w przypadku standardowego skraplacza, co optymalizuje późniejszy proces odparowywania czynnika chłodniczego i poprawia wydajność układu klimatyzacji, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa.

Powiększone lamele dolnej części skraplacza

Kompaktowa konstrukcja

Specjalna konstrukcja lameli skraplacza w części gazowej i skraplającej optymalizuje wymianę ciepła i zapewnia całkowitą kondensację czynnika chłodniczego. Ze względu na lepszą zdolność pochłaniania i rozpraszania ciepła skraplacze subcooling posiadają znacznie mniejsze rozmiary.

Przykłady kompaktowego łączenia części nowego skraplacza

Mniej czynnika chłodniczego

Ponieważ ilość czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji zależy od pojemności i wydajności absorpcji /uwalniania ciepła przez wymienniki, układy klimatyzacji ze skraplaczem typu subcool wymagają mniej czynnika chłodniczego niż standardowe z oddzielnym osuszaczem.

Modulator skraplacza subcool (z lewej) i skraplacz subcool (z prawej)

Zintegrowany osuszacz

W konstrukcji Denso zintegrowano osuszacz ze skraplaczem typu subcool i umieszczono go z boku skraplacza w postaci modulatora, który pełni tę samą funkcję co osuszacz, ale zredukowano liczbę wzajemnych połączeń, minimalizując ryzyko nieszczelności układu klimatyzacji. Skraplacze z dochładzaniem są nowym standardem w większości pojazdów.

Element filtrujący

Wymiana elementu filtrującego

Gdy układ klimatyzacji zostanie otwarty, element filtrujący znajdujący się wewnątrz modulatora musi zostać wymieniony. Nakład pracy w celu wymiany elementu filtrującego zależy od dostępności i umiejscowienia modulatora w danym pojeździe. Niektórzy producenci aut montują skraplacze typu subcool z całkowicie zamkniętymi modulatorami. W takim wypadku należy wymieniać cały skraplacz. Z biegiem czasu korozja może także utrudnić otwarcie modulatora i spowodować wyciek po wymianie elementu filtrującego. Wówczas również należy wymienić cały skraplacz.

Przykłady zanieczyszczenia skraplacza

Niezbędne zabiegi konserwacyjne

W celu uzyskania maksymalnej wydajności chłodzenia, skraplacze typu subcool muszą być regularnie czyszczone (co najmniej raz na dwa lata), aby usunąć brud gromadzący się pomiędzy skraplaczem a chłodnicą. Nagromadzone zanieczyszczenia mogą blokować przepływ powietrza przez skraplacz, tym samym zmniejszając jego wydajność chłodzenia. Czyszczenie wykonuje się za pomocą specjalnego środka (poziom Ph od 3 do 7) i strumienia wody pod niskim ciśnieniem. W przypadku ekstremalnego zanieczyszczenia skraplacz musi zostać zdemontowany.

Mieszanka czynnika R134a i oleju PAG46 (ND8) z widocznymi cząstkami gumy

Zużywanie się skraplacza

Z biegiem lat na obniżenie wydajności układu klimatyzacji mają wpływ i inne czynniki. Na przykład: czyszczenie pojazdu strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem (skraplacz znajduje się w przedniej części auta) również przyczynia się do zmniejszenia wydajności chłodzenia.

Wziernik kontrolny

Jeśli wydajność chłodzenia jest niska, ciśnienie i temperatura sprężania ciągle pozostają na podwyższonym poziomie, co obciąża cały układu i powoduje zużywanie się gumowych węży i rur, które z upływem czasu (ok. 6–7 lat) stają się porowate. Ponieważ sprężony gaz jest tłoczony do skraplacza pod wysokim ciśnieniem, odrywane cząstki gumy gromadzą się w skraplaczu i stopniowo zatykają kanały chłodzące.

Wersje konstrukcyjne skraplaczy klimatyzacji

Z lewej: typ standardowy (16 mm); z prawej: Typ GIC (11mm)

Wymiana skraplaczy

Przepłukanie układu klimatyzacji nie rozwiąże tego problemu, gdyż nie jest możliwe usunięcie w ten sposób cząstek stałych. Płukanie czynnikiem chłodniczym skutkuje jedynie wypłukiwaniem cieczy (olejów / barwników UV / uszczelniaczy) z układu. Cząsteczki stałe zatykające skraplacz mogą też zostać zassane przez sprężarkę, co prowadzi do innych problemów. Poza tym, ze względu na coraz bardziej skomplikowaną konstrukcję i stopniowo gromadzący się brud, skraplacze są podatne na zużycie. Dlatego po wykryciu cząstek gumy w układzie klimatyzacji, oprócz innych środków naprawczych, należy zawsze wymienić skraplacz. Dzięki zastosowaniu wziernika można łatwo sprawdzić stan czynnika chłodniczego i oleju do sprężarki, co pomaga określić zakres niezbędnych naprawi.

Skraplacze przyszłości

W 2012 roku firma Denso opracowała mniejszy i bardziej wydajny skraplacz, który pomaga zwiększyć oszczędność paliwa, jednocześnie zapewniając producentom aut większą elastyczność konstrukcyjną w komorze silnika. W porównaniu ze standardowymi skraplaczami z funkcją dochładzania, nowy skraplacz Denso GIC (Global Inner-fin Condenser) jest o 30% mniejszy. Aby przepływ czynnika chłodniczego był jeszcze bardziej skuteczny, zmniejszono wielkość wewnętrznych lameli skraplacza i zwiększono ich gęstość, przez powierzchnia wymiany ciepła wzrosła o 20%. Ponadto pojemność wewnętrznej rury z ożebrowaniem została zwiększona o 25% w porównaniu ze standardowymi modelami, co umożliwia przepływ większej ilości czynnika chłodniczego. Dodatkowo usprawniono w nim proces oddawania ciepła, zwiększając liczbę lameli w każdym żebrze o 30% na jednostkę powierzchni. Pomimo zwiększenia szczelin nie wzrosła wielkość żeber.

Porównanie wielkości żebra GIC z monetą €1

Czy warto wybrać skraplacz Denso z dochładzaniem?

Wszystkie skraplacze subcool Denso charakteryzują się jakością OE, co oznacza, że są produkowane zgodnie ze ścisłymi wytycznymi producenta pojazdu. Zapewniają warsztatom najwyższą niezawodność w zakresie konserwacji i naprawy zaawansowanych układów klimatyzacji i chłodzenia silnika. Ponadto, dzięki 76-procentowemu udziałowi w rynku i zastosowaniom w pojazdach wszystkich kluczowych marek, oferują warsztatom realne możliwości biznesowe, czyli: 100% jakości OE, bezproblemową integrację z klimatyzacją pojazdu, trwałą aluminiową konstrukcją, zoptymalizowaną wymianę ciepła, mniejsze zapotrzebowanie energii ze sprężarki, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa.

Artykuł opracowany na podstawie materiałów firmy Denso



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane