Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zwraca uwagę na potrzebę systemowych rozwiązań, które polepszyłyby bezpieczeństwo na polskich drogach.
Podczas XVI Międzynarodowej Konferencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (która odbyła się 4 marca 2019 roku na PGE Stadionie Narodowym) zwrócono uwagę na potrzebę edukacji Polaków i znaczenie opon dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Wśród koniecznych działań wymieniono poprawę kontroli technicznej i nadzoru nad nią, badania kondycji opon przy wypadkach drogowych oraz wprowadzenie wymogu jazdy na oponach zimowych lub całorocznych w okresie jesienno-zimowym.
Zły stan opon odpowiada za wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze. W Niemczech aż 30% wypadków spowodowanych złym stanem technicznym pojazdu jest związanych z oponami.
Wyniki badań technicznych przeprowadzonych na niemal 9 mln pojazdów od czerwca 2017 do lipca 2018 na niemieckich stacjach kontroli pojazdów dowodzą, że co piąty pojazd w Niemczech miał problem z pozytywnym zakończeniem badania technicznego za pierwszym razem, a odsetek pojazdów z poważnymi usterkami sięgnął 21,2%. W Wielkiej Brytanii 1/3 pojazdów nie przechodzi badań technicznych za pierwszym razem. W krajach skandynawskich ok. 25% pojazdów nie może zaliczyć badania technicznego za pierwszym podejściem, na Łotwie jest to niemal 50%. W Polsce tylko 3% pojazdów nie zalicza badań technicznych. Nie wynika z tego, że 97% pojazdów jest w świetnym stanie; ten wynik świadczy o nieprawidłowościach podczas kontroli na stacjach diagnostycznych.
W Polsce działa ok. 13 tysięcy serwisów oferujących usługi wulkanizacyjne. Jakość obsługi klientów, wyposażenia i wyszkolenia jest bardzo zróżnicowana. Kierowcy nie wiedzą, gdzie poza serwisami znanych sieci bezpiecznie wymienić opony. PZPO wspólnie z TÜV Rheinland rozpoczyna projekt certyfikatu oponiarskiego dostępnego dla wszystkich warsztatów. W tym celu zebrano ponad 140 kryteriów, które wyznaczają jakość warsztatu i jego ocenę na certyfikacie. Projekt ma na celu wskazanie kierowcom, komu warto powierzyć samochód i szerzenie świadomości w dziedzinie bezpieczeństwa.
Eksperci poruszyli również temat braku wymogu jazdy na oponach sezonowych w Polsce. Jest ona jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych w warunkach jesienno-zimowych.
0 komentarzy dodaj komentarz