strona główna Praktyka warsztatowa Opróżnianie sprężarki klimatyzacji z oleju
2019-04-19, ostatnia aktualizacja 2019-04-19 06:00

Opróżnianie sprężarki klimatyzacji z oleju

Schemat układu klimatyzacji z zaworem rozprężanym, z widocznym umiejscowieniem sprężarki w układzie

Nissens

Schemat układu klimatyzacji z zaworem rozprężanym, z widocznym umiejscowieniem sprężarki w układzie

Istnieje kilka sposobów opróżniania sprężarek klimatyzacji z oleju. Poniżej podajemy w syntetyczny sposób sugerowane metody w zależności od konstrukcji sprężarek.

Sprężarka z korkiem olejowym

  • Umieścić naczynie z podziałką poniżej korka olejowego, a następnie usunąć korek.
  • Odczekać do momentu spłynięcia oleju ze sprężarki.
  • Pokręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia jej z oleju.
  • Jeżeli olej już nie wypływa, pokręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki w celu upewnienia się, że więcej oleju już nie wypłynie.

Sprężarka bez korka olejowego

  • Zdjąć pokrywy zabezpieczające króćce dolotowe oraz wylotowe ze sprężarki.
  • Umieścić naczynie z podziałką poniżej króćców.
  • Przechylić odpowiednio sprężarkę oraz wylać olej przez jej wlot lub wylot.
  • Pokręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia jej z oleju.
  • Jeżeli olej już nie wypływa, pokręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki w celu upewnienia się, że więcej oleju nie wypłynie.

Uwaga: nie jest możliwe całkowite opróżnienie oleju ze sprężarki przez króćce. Nawet 10–20% oleju, ze względu na jego lepkość, a także w zależności od konstrukcji sprężarki, może pozostać na jej wewnętrznych ściankach.

Wlewanie oleju do sprężarki nieposiadającej korka spustowego

  • Należy zwrócić uwagę na właściwy typ i lepkość oleju wlewanego do sprężarki (parametry oleju wg katalogu Nissens dla danej sprężarki). Nissens stosuje tylko najwyższej jakości oleje typu PAG).
  • Sprężarki Nissens są fabrycznie zalewane olejem typu PAG. Jeżeli wg danych producenta auta w układzie A/C ma być taka sama ilość oleju, jaką zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens, oleju nie należy dolewać.
  • Olej należy wlewać króćcem dolotowym sprężarki (ssanie), ponieważ ma on na ogół większą średnicę niż króciec wylotowy (tłoczenie).
  • Jeżeli króćce są tej samej średnicy, powinny być oznaczone jako S (ang. suction – ssanie) lub D (ang. discharge – wypływ, tłoczenie). Oznaczenia S i D mogą znajdować się na zaślepkach króćców lub na korpusie sprężarki pod króćcami (przykład oznaczeń na zdjęciu u dołu).

Sprężarka Nissens

Przekrój sprężarki Nissens z ukazanym przepływem gazu podczas ssania

Przekrój sprężarki Nissens z ukazanym przepływem gazu podczas sprężania. Widać skomplikowaną strukturę wewnętrzną sprężarki, na której osadza się olej, przez co nie jest możliwe całkowite opróżnienie jej z oleju

Sprężarka klimatyzacji Nissens z ukazanymi portami ssania i tłoczenia



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane