strona główna Biznes Wzrost sprzedaży w branży motoryzacyjnej
2019-04-17, ostatnia aktualizacja 2019-04-17 15:19

Wzrost sprzedaży w branży motoryzacyjnej

Ponad połowa polskich dystrybutorów części samochodowych spodziewa się w 2019 r. wzrostu przychodów o ok. 5–10 procent, a co trzeci szacuje, że wyniesie on jeszcze więcej.

Jedną z przyczyn tego trendu jest utrzymująca się od lat ekspansja zagraniczna polskich firm. Motoryzacja odpowiada za 8 proc. naszego PKB. Producenci części zatrudniają w Polsce 147 tys. osób, co stanowi ponad 80 proc. miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym. Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce w 2018 r. wyniosła 89,3 mld zł, czyli o 5,8 proc. więcej niż w roku 2017.

Jak wynika z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) i firmy doradczej Frost&Sullivan na kondycję przemysłu motoryzacyjnego bardzo dobrze wpływa eksport części i akcesoriów, który zwiększył się w ub. roku do 50 mld zł. Jednocześnie segment ten stanowi 60 proc. całego sektora motoryzacyjnego, plasując Polskę na 10. miejscu pod względem wielkości eksportu części na świecie. Prognozy ekspertów mówią o tym, że sektor motoryzacyjny pozostanie w kolejnych latach liderem polskiego eksportu.

Powody do zadowolenia mają także dystrybutorzy części: aż 85 proc. z nich odnotowało w 2018 r. wzrost przychodów, a co szósty oszacował go na poziomie przekraczającym 20%. Pozytywne nastroje częściowo zbudowane są na trwającym od lat stabilnym wzroście sprzedaży, odnotowywanym przez dystrybutorów zarówno w segmencie osobowym, jak i ciężarowym. W 2010 r. wartość sprzedaży wyniosła odpowiednio 6,3 mld zł i 1,5 mld zł, w 2015 było to już 9,2 mld zł i 2,3 mld zł, a w 2018 (wg szacunków SDCM) 12,5 mld zł oraz 3 mld zł.

Biorąc pod uwagę potencjał i stały rozwój rynku, niemal wszystkie firmy zajmujące się dystrybucją części spodziewają się w 2019 roku wzrostu przychodów w porównaniu z 2018 r. Ponad połowa przedsiębiorców (55 proc.) szacuje ten wzrost na poziomie 5–10 proc., a co trzeci (35 proc.) na poziomie 10–20 proc. Najwięksi optymiści stanowią 5 proc. respondentów i spodziewają się wzrostu przychodów o ponad 20 proc. Należy jednak zaznaczyć, że pojawiają się także głosy mniej optymistyczne, upatrujące w zawirowaniach polityczno-gospodarczych przyszłych problemów branży.

Rozwój branży napędzany jest m.in. przez rosnący popyt na samochody. W 2018 r. Polacy kupili ponad 530 tysięcy nowych samochodów. W minionym roku sprzedaż samochodów osobowych w Polsce wzrosła o 9,4 proc. W segmencie aut dostawczych zanotowano natomiast wzrost na poziomie około 13 proc.

Do największych wyzwań na 2019 rok w branży dystrybutorów i producentów części samochodowych w Polsce należą unijne regulacje dotyczące redukcji emisji CO2 i widmo twardego brexitu.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2