strona główna Praktyka warsztatowa Okresowa kontrola podwozia
2019-05-15, ostatnia aktualizacja 2019-05-15 06:00

Okresowa kontrola podwozia

Fot. ZF

Fot. ZF

Mechanik przeprowadzający przegląd techniczny powinien nie tylko dokładnie sprawdzić stan poszczególnych elementów zawieszenia pojazdu, ale również uprzedzić klienta o ich znaczeniu dla bezpieczeństwa i poinformować o konsekwencjach zaniedbań.

Amortyzatory

Nierównomierne zużycie opon zimowych na jednej osi pojazdu może wskazywać na niewłaściwą pracę amortyzatorów w pojeździe. Ich uszkodzenie powoduje niestabilne zachowanie samochodu podczas pokonywania zakrętów i wyboistych odcinków dróg. Zwiększa również znacznie ryzyko wystąpienia aquaplaningu, co jest odczuwalne nawet przy małych prędkościach. Elektroniczne układy bezpieczeństwa, takie jak ABS i ESP, przestają funkcjonować prawidłowo, znacznie wzrasta również droga hamowania pojazdu. W przypadku wystąpienia uszkodzenia jednego amortyzatora konieczna jest wymiana obu amortyzatorów na osi.

Układ kierowniczy

Uszkodzone i zużyte przeguby w elementach zawieszenia stwarzają realne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Gumowe manszety i uszczelnienia na drążkach kierowniczych powinny być poddawane kontroli w poszukiwaniu pęknięć i przetarć. Ich zużycie następuje stopniowo, jednak uszkodzenie znacząco wpływa na prowadzenie pojazdu i jest bardzo niebezpieczne w sytuacjach awaryjnych. Gdy dojdzie do rozłączenia przegubu, pojazd staje się całkowicie niesterowny.

Układ hamulcowy

W celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa konieczna jest również okresowa kontrola układu hamulcowego. Klocki hamulcowe należy wymienić w momencie, gdy grubość materiału ciernego osiągnie 2 milimetry. Większość współczesnych samochodów jest seryjnie wyposażona w czujnik zużycia klocków hamulcowych i nie wolno ignorować ich wskazań. Należy również sprawdzić, czy tarcze hamulcowe nie pokrywają się korozją. Dotyczy to zwłaszcza tarcz tylnych, które przenoszą mniejsze siły hamowania. W przypadku szczęk w hamulcach bębnowych grubość okładziny ciernej nie może być mniejsza niż 1 milimetr.

Części zamienne

ZF Aftermarket posiada w swojej ofercie wszystkie komponenty do przeprowadzenia koniecznych napraw. Marki ZF, takie jak: Lemförder, Sachs oraz TRW, reprezentują oryginalną jakość podzespołów i korzystają z innowacyjnych rozwiązań technicznych. Portfolio produktów obejmuje skrzynie biegów, przekładnie kierownicze, osie, amortyzatory, hamulce tarczowe, bębnowe oraz elementy wszystkich tych układów, a także części gumowo-metalowe wyprodukowane przez globalnego lidera w zakresie technologii układów napędowych i zawieszeń oraz aktywnych i pasywnych układów bezpieczeństwa.

Uszkodzenia elementów podwozia spowodowane korozją



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane