strona główna Technika motoryzacyjna W stronę autonomicznego samochodu
2019-06-10, ostatnia aktualizacja 2019-06-10 12:52

W stronę autonomicznego samochodu

Fot. ZF

Fot. ZF

ZF coPILOT to inteligentny, wykorzystujący procesor NVIDIA Drive Xavier, zaawansowany system wspomagania kierowcy. Dzięki tego typu rozwiązaniom, współczesne samochody mogą autonomicznie wykonywać szereg czynności związanych z prowadzeniem auta, zwłaszcza podczas jazdy na autostradzie.

Pierwsze systemy ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems), czyli zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, pojawiły się na rynku kilka lat temu. Początkowo, tak jak w jednym z najwcześniejszych tego typu seryjnych rozwiązań – systemie Lane Departure Warning Citroëna z 2006 roku, w chwili, gdy kierowca zaczynał zjeżdżać z pasa ruchu, włączały się wibracje fotela. ADAS mógł więc w porę ostrzec kierowcę przed niebezpieczeństwem, zwiększając tym samym komfort i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu.

Obecnie systemy wspomagania kierowcy wyposażane są w coraz większą liczbę zaawansowanych czujników, kamer i LIDAR-ów, dzięki czemu potrafią przejąć coraz więcej czynności związanych bezpośrednio z kierowaniem. Rozwój technologii ADAS przyspieszył z chwilą rozpoczęcia szeroko zakrojonych badań nad autonomicznymi pojazdami, zwłaszcza przez firmy Uber i Google. W przygotowanych przez nie pojazdach zastosowano algorytmy rozpoznawania obrazu i sztuczną inteligencję (SI, ang. AI – Artificial Intelligence). Na rynku pojawiły się specjalizowane procesory, takie jak wspomniany wcześniej układ firmy NVIDIA. Tego typu systemem wspomagania kierowcy, korzystającym z algorytmów sztucznej inteligencji i specjalizowanego procesora ADAS jest coPILOT, zaprezentowany przez firmę ZF podczas targów Auto Shanghai 2019.

Poziom 2+

Opracowany przez firmy NVIDIA i ZF system wspomagania kierowcy działa na poziomie „Level 2+” czyli zaawansowanej jazdy półautomatycznej, oferując funkcje, które przewyższają możliwości zwykłego systemu jazdy półautomatycznej Poziomu 2. Oznacza to, że, dzięki zastosowaniu algorytmów rozpoznawania warunków ruchu drogowego, układy ADAS są w stanie zwolnić kierowcę z wykonywania części czynności związanych bezpośrednio z prowadzeniem pojazdu. Chodzi tu m.in. o dostosowywanie prędkości do poprzedzających pojazdów (adaptacyjny tempomat z aktywnym wspomaganiem kierowania) czy o utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu.

ZF coPILOT – zintegrowany system nowej generacji, poziomu 2+, do zaawansowanego wspomagania kierowcy. Sercem systemu jest komputer ZF ProAI, bazujący na procesorze NVIDIA DRIVE Xavier

Warto wspomnieć, że zautomatyzowane kierowanie pojazdem na Poziomie 3 nie jest obecnie dopuszczone w wielu krajach, dlatego zdecydowano się, że system będzie bazował na półautomatycznej jeździe na Poziomie 2, która wymaga od kierowcy ciągłego monitorowania warunków ruchu drogowego. Technologie Poziomu 2+ oferują jednak funkcje „drugiego pilota”, który podczas jazdy wspiera kierowcę.

ZF coPILOT może być obsługiwany za pomocą poleceń głosowych, dzięki czemu kierowca jest w stanie w prosty sposób włączać, obsługiwać i wyłączać funkcje wspomagania kierowcy. Oprócz inteligentnego prowadzenia, w tym funkcji MyRoute – mapy rozpoznającej powtarzające się trasy, coPILOT został tak zaprojektowany, aby dodatkowo monitorować kierowcę i wyczuwać jego sposób kierowania pojazdem. Tu przydają się algorytmy AI. W ten sposób ADAS firmy ZF reaguje na wszelkie nietypowe zachowania kierowcy i może zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze, przejmując na siebie cześć manewrów, m.in. awaryjnego hamowania lub generować ostrzeżenia w przypadku potencjalnie niebezpiecznych sytuacji.

Superkomputer i czujniki

Podstawą systemu ZF coPILOT jest potężny komputer pokładowy ZF ProAI Gen2, bazujący na platformie NVIDIA DRIVE, która korzysta z wysokowydajnego, energooszczędnego procesora NVIDIA DRIVE Xavier. Komputer ten odpowiada za zbieranie wielkiej ilości danych z czujników samochodu i przetwarzanie ich przez uruchomione na nim, wstępnie przeszkolone algorytmy sztucznej inteligencji. W miarę upływu czasu, dzięki uczeniu maszynowemu, są one w stanie coraz lepiej wspomagać konkretnego kierowcę. System ten cechuje elastyczność, skalowalność i łatwość aktualizacji. W razie potrzeby producenci samochodów mogą wprowadzać do niego dodatkowe, własne technologie i funkcje lub nowe funkcje opracowane przez ZF.

Zestaw czujników coPILOT ZF składa się z radaru przedniego, czterech radarów narożnych i łącznie ośmiu kamer

Zaprezentowany z Szanghaju pojazd pokazowy ZF coPILOT wyposażony został w zaawansowany tempomat z aktywnym wspomaganiem kierowania i asystentem utrzymania pasa ruchu. Samochód ten może również samodzielnie wykonywać takie manewry, jak wjeżdżanie na autostrady i wyjeżdżanie z nich, a także aktywnie włączać się do ruchu, zmieniać pasy i wymijać przeszkody. System w sposób ciągły analizuje otoczenie pojazdu: rozpoznaje skrzyżowania i innych uczestników ruchu – pieszych oraz nadjeżdżające pojazdy.

System czujników w pojeździe pokazowym ZF składał się z radaru przedniego, czterech radarów narożnych i łącznie ośmiu kamer. Dwie kamery skierowane są do przodu, jedna do tyłu, dwie kolejne zintegrowano z lusterkami bocznymi. Ostatnia kamera monitoruje kierowcę i m.in. pozwala systemowi coPILOT wszcząć alarm, gdy ten zaczyna zasypiać za kierownicą.

Premiera i wersje

Jesteśmy przekonani, że rozszerzony system poziomu 2+, taki jak ZF coPILOT, jest bardzo atrakcyjny dla producentów samochodów. Ze względu na szeroki zakres funkcji oferuje konsumentom znaczącą wartość dodaną w zakresie bezpieczeństwa i komfortu jazdy, i to w konkurencyjnej cenie – powiedział Torsten Gollewski, szef działu Autonomous Mobility Solutions w firmie ZF.

Producent zapewnia, że system ZF coPILOT przeznaczony jest do produkcji seryjnej i będzie dostępny od 2021 roku. Pełna rodzina produktów składającą się z czterech modeli komputerów ZF ProAI, obejmuje cały zakres autonomicznych zastosowań motoryzacyjnych – od Poziomu 0 do Poziomu 5.

Najbardziej zaawansowany model, ZF ProAI RoboThink, oferuje do 600 trylionów operacji na sekundę (600 teraOPS), co sprawia, ze jest on najpotężniejszym superkomputerem z obsługą sztucznej inteligencji dostępnym obecnie w branży motoryzacyjnej.

Opracowanie na podstawie materiałów firmy ZF Friedrichshafen AG



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane