strona główna Księgarnia e-Autonaprawy Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego
TytułBezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego
Dział Podstawy, Podstawy
Autor Jerzy Wicher
ISBN83-206-1536-4
Cena 56 PLN
Wydanie2, rozszer
FormatB5
Oprawatwarda
Liczba stron 316
OpisAutor prof. dr hab. Jerzy Wicher otrzymał za ten podręcznik indywidualną nagrodę Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w 2003 roku

W podręczniku omówiono najważniejsze problemy związane z czynnym i biernym bezpieczeństwem samochodu traktowanego jako element systemu, w którym uwzględnia się również oddziaływanie kierowcy i otoczenia. Przedstawiono właściwości dynamiczne pojazdu, stateczność (poślizgi, wywracanie), problematykę zderzeń, urządzenia elektroniczne wspomagające bezpieczeństwo jazdy. Zagadnienia związane z kierowcą zawierają elementy psychologii, fizjologii i metody oceny odporności biomechanicznej. Zaprezentowano też nowoczesne rozwiązania , umożliwiające zwiększenie bezpieczeństwa systemów ruchu drogowego.
Dostęp do wersji elektronicznej w serwisie ibuk.pl 
Spis treściWykaz ważniejszych oznaczeń; 9
Przedmowa; 12
Rozdział 1. Wprowadzenie; 15
1.1. Rys historyczny; 15
1.2. Próby rozwiązania problemu bezpieczeństwa ruchu drogowego; 21
1.3. Prędkość samochodu a liczba wypadków drogowych; 24
1.4. Niektóre pojęcia nauki o bezpieczeństwie; 26
Rozdział 2. Interpretacja danych statystycznych; 29
2.1. Sformułowanie ocen statystycznych; 29
2.2. Obraz bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w świetle danych statystycznych; 33
Rozdział 3. Bezpieczeństwo ruchu drogowego; 34
3.1. Ogólna ocena stopnia bezpieczeństwa ruchu drogowego; 34
3.2. Rodzaje bezpieczeństwa samochodu; 36
3.3. Programy bezpieczeństwa ruchu drogowego; 41
3.4. Program GAMBIT; 42
Rozdział 4. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów; 46
4.1. Regulaminy ECE; 46
4.2. Wystąpienie o homologację; 50
4.3. Procedury homologacyjne; 51
Rozdział 5. Kierowca; 53
5.1. Uwagi ogólne; 53
5.2. Zachowanie kierowcy; 54
5.3. Cechy psychologiczne; 57
5.4. Osobowość kierowcy; 60
5.5. Cechy fizjologiczne; 63
5.6. Czujność i senność kierowcy; 67
5.7. Wpływ alkoholu; 69
5.8. Kolizje drogowe a leki; 79
5.9. Działanie narkotyków; 82
Rozdział 6. Biomechanika obrażeń; 84
6.1. Rys historyczny; 84
6.2. Obciążenia graniczne ciała człowieka; 86
6.3. Manekiny; 87
6.4. Skala AIS; 90
6.5. Mechanika obrażeń głowy; 93
6.6. Mechanika obrażeń górnego odcinka kręgosłupa; 96
6.7. Kryteria oceny obrażeń klatki piersiowej; 98
6.8. Kryteria oceny obrażeń nóg; 101
Rozdział 7. Zderzenie samochodu z pieszym; 102
7.1. Uwagi ogólne; 102
7.2. Konstrukcja nadwozia; 103
7.3. Modelowanie zderzenia pieszego z pojazdem; 105
Rozdział 8. Pojazd jako element systemu UPO; 116
8.1. Uwagi ogólne; 116
8.2. Układy hamulcowe; 117
8.3. Układy kierownicze; 120
8.4. Zawieszenia; 124
Rozdział 9. Przyczepność; 127
9.1. Siła przyczepności; 127
9.2. Poślizg; 128
9.3. Współczynnik przyczepności; 128
Rozdział 10. Stateczność samochodu; 141
10.1. Rodzaje stateczności; 141
10.2. Stateczność poprzeczna samochodu; 145
10.3. Wywracanie samochodu; 154
10.4. Stateczność podłużna samochodu; 173
Rozdział 11. Elektroniczne urządzenia wspomagające pracę kierowcy; 181
11.1. Układy przeciwblokujące – ABS; 181
11.2. Układy przeciwpoślizgowe – ASR; 186
11.3. Układ wspomagania nagłego hamowania – BAS; 188
11.4. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy – EHB; 190
11.5. Układy stabilizacji toru jazdy – ESP; 191
11.6. Utrzymywanie stałej prędkości jazdy; 200
11.7. Radarowe układy zachowania odległości; 200
11.8. Automatyczne prowadzenie samochodu; 205
11.9. Dodatkowe urządzenia zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego; 207
11.10. Układy nawigacyjne wykorzystujące łączność satelitarną; 208
Rozdział 12. Urządzenia bezpieczeństwa biernego; 213
12.1. Poduszki powietrzne; 213
12.2. Pasy bezpieczeństwa; 226
12.3. Fotele samochodowe; 231
12.4. Zagłówki; 236
Rozdział 13. Zderzenia samochodów; 239
13.1. Klasyfikacja zderzeń samochodów i testy NCAP; 239
13.2. Zderzenia czołowe; 246
13.3. Zderzenia boczne; 247
13.4. Modelowanie zderzenia samochodów; 249
Rozdział 14. Kompatybilność pojazdów; 260
14.1. Pojawienie się problemu kompatybilności; 260
14.2. Unifikacja badań; 261
14.3. Efekt masy; 262
14.4. Efekt sztywności; 264
14.5. Efekt parametrów geometrycznych; 267
14.6. Testy zderzeniowe a problem kompatybilności; 272
Rozdział 15. Otoczenie; 278
15.1. Droga jako istotny element bezpieczeństwa ruchu pojazdów; 278
15.2. Rodzaje dróg; 280
15.3. Prędkość - podstawowy parametr bezpieczeństwa ruchu na drodze; 280
15.4. Widoczność; 283
15.5. Pozostałe parametry geometryczne dróg; 284
15.6. Skrzyżowania; 287
15.7. Bezpieczeństwo ruchu w obszarze węzłów drogowych; 291
15.8. Wyposażenie dróg; 292
15.9. Sterowanie ruchem drogowym za pomocą sygnalizacji świetlnej; 296
15.10. Bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego; 297
15.11. Dlaczego należy spodziewać się restrykcji dla ruchu samochodowego w miastach?; 299
15.12. Warunki atmosferyczne; 300
Dodatki; 305
Literatura; 309