W dniach 28-29 maja 2011 r. w Warszawie odbędą się pierwsze polskie Targi Pojazdów Zabytkowych - MotoNostalgia. To znak, iż przeszłość naszej motoryzacji widzimy już w sposób dojrzały.
Pierwsza taka impreza na świecie została zorganizowana w Anglii, będącej ojczyzną samochodowego kolekcjonerstwa już w latach 30. zeszłego stulecia. W prywatnych zbiorach dominowały wówczas znakomicie zachowane, dzięki wysokiej brytyjskiej kulturze technicznej, konstrukcje z pionierskiego okresu motoryzacji. Od lat 50. XX wieku targi, wystawy i bazary zabytkowych pojazdów organizowano także w Belgii, Francji, Holandii, RFN i Szwajcarii oraz w USA. Z krajów ówczesnego bloku wschodniego pierwsza przyłączyła się do tego ruchu Czechosłowacja.
W Polsce świadomość, że samochód może być zabytkiem kultury, zaczęła nieśmiało dochodzić do głosu w latach 60. wraz z pierwszymi rajdami oldtimerów. Równocześnie jednak był to okres, w którym pojazdy z lat 30. i 40. użytkowano jeszcze na co dzień, poddając je rozmaitym, mniej lub bardziej amatorskim, przeróbkom. Sentymenty ówczesnych motoryzacyjnych fanów zwrócone były bowiem bardziej ku zachodniej współczesności niż własnej, raczej ubogiej, przeszłości.
![]() |
![]() |
Okazy najwyższej kolekcjonerskiej klasy, świetnie zachowane i profesjonalnie odrestaurowane |
Do nielicznych naszych pionierów samochodowego kolekcjonerstwa należy niewątpliwie Jan Peda z Gostynia, który już w latach 70. stworzył zalążek prywatnego muzeum motoryzacji.
Hobbyści i specjaliści
W latach 90. ubiegłego wieku zorganizowano po raz pierwszy Oldtimer Bazar w Łodzi, a w rosnącej grupie polskich hobbystów i kolekcjonerów wyodrębniły się dwa główne nurty. W pierwszym dominuje zainteresowanie światowym dziedzictwem motoryzacyjnym głównie z lat międzywojennych i początkowych powojennych. Drugi zwraca się wyraźnie ku osobistym wspomnieniom z dzieciństwa i wczesnej młodości, preferując pieczołowicie odbudowywane warszawy, syreny, mikrusy, jak również towarzyszące im niegdyś na polskich drogach trabanty, wartburgi, škody i wołgi. Status modeli „kultowych” zdążyły już zyskać także fiaty 125p i 126p, a nawet polonezy.
![]() |
![]() |
Druga młodość P70 - poprzednika popularnego trabanta, pierwsza minęła pół wieku temu |
Lekceważona kiedyś syrenka - teraz budzi powszechne zainteresowanie nie tylko z powodu niejasnych aluzji do sportowych sukcesów |
Obecnie co roku przybywa do Polski zza granicy kilka tysięcy zabytkowych pojazdów oraz dużo związanych z nimi części zamiennych, akcesoriów i literatury technicznej. W sezonie wiosenno-letnim w całym kraju odbywa się ok. 200 zlotów, rajdów lub wyścigów starych samochodów, w których uczestniczą również załogi z innych krajów europejskich. Aktywnie działają kluby i zrzeszenia fanów poszczególnych marek. Podobnie rozwija się krajowy ruch miłośników starych jednośladów. Jednocześnie zrodziło się w Polsce wyspecjalizowane rzemiosło, związane z odbudową motoryzacyjnych zabytków i dostawami ich podzespołów. Nasi specjaliści od lat renowacji oldtimerów stali się atrakcyjnymi partnerami kolekcjonerów z Europy Zachodniej. Brakowało dotychczas jedynie specjalistycznych targów.
Nowy etap rozwoju
Tegoroczne targi zabytkowej motoryzacji MotoNostalgia w Warszawie to pionierskie przedsięwzięcie, otwierające nową erę w historii motoryzacyjnego ruchu kolekcjonerskiego w Polsce. Ich organizacja, wzorowana na najlepszych tego rodzaju imprezach zagranicznych, powinna zaspokoić nie tylko estetyczne i emocjonalne potrzeby miłośników dawnych pojazdów, lecz także pomóc polskim kolekcjonerom w rozwiązywaniu rozmaitych praktycznych problemów jako forum wymiany doświadczeń oraz handlowych i kooperacyjnych kontaktów.
Zwiększa się przecież zainteresowanie światowych firm motoryzacyjnych wspieraniem hobbystycznej działalności związanej z ich „kultowymi” dawnymi modelami, ponieważ wpływają one pozytywnie i na współczesny prestiż danej marki.
Popyt na części zamienne do starych pojazdów doceniają również czołowi wytwórcy podzespołów (Bosch, Mahle, Brembo, NGK) i oferują do samochodów, motocykli i skuterów dawno wycofanych z produkcji części oryginalne lub regenerowane fabrycznie. Swe specjalne oferty zamierzają zaprezentować na MotoNostalgii firmy olejowe, a także nasz sektor warsztatowo-usługowy. Wszystko wskazuje więc na to, że te nowe wiosenne targi staną się imprezą cykliczną o szybko rosnącym znaczeniu i zasięgu.
Więcej informacji: www.motonostalgia.pl
0 komentarzy dodaj komentarz