strona główna Wydarzenia Świadectwo dojrzałości
2011-03-24, ostatnia aktualizacja 2011-03-24 10:09

Świadectwo dojrzałości

Fot. Motonostalgia

www.motonostalgia.pl

Fot. Motonostalgia

W dniach 28-29 maja 2011 r. w Warszawie odbędą się pierwsze polskie Targi Pojazdów Zabytkowych - MotoNostalgia. To znak, iż przeszłość naszej motoryzacji widzimy już w sposób dojrzały.

Pierwsza taka impreza na świecie została zorganizowana w Anglii, będącej ojczyzną samochodowego kolekcjonerstwa już w latach 30. zeszłego stulecia. W prywatnych zbiorach dominowały wówczas znakomicie zachowane, dzięki wysokiej brytyjskiej kulturze technicznej, konstrukcje z pionierskiego okresu motoryzacji. Od lat 50. XX wieku targi, wystawy i bazary zabytkowych pojazdów organizowano także w Belgii, Francji, Holandii, RFN i Szwajcarii oraz w USA. Z krajów ówczesnego bloku wschodniego pierwsza przyłączyła się do tego ruchu Czechosłowacja.

W Polsce świadomość, że samochód może być zabytkiem kultury, zaczęła nieśmiało dochodzić do głosu w latach 60. wraz z pierwszymi rajdami oldtimerów. Równocześnie jednak był to okres, w którym pojazdy z lat 30. i 40. użytkowano jeszcze na co dzień, poddając je rozmaitym, mniej lub bardziej amatorskim, przeróbkom. Sentymenty ówczesnych motoryzacyjnych fanów zwrócone były bowiem bardziej ku zachodniej współczesności niż własnej, raczej ubogiej, przeszłości.

Pojazdy zabytkowe Pojazdy Zabytkowe
Okazy najwyższej kolekcjonerskiej klasy, świetnie zachowane i profesjonalnie odrestaurowane

Do nielicznych naszych pionierów samochodowego kolekcjonerstwa należy niewątpliwie Jan Peda z Gostynia, który już w latach 70. stworzył zalążek prywatnego muzeum motoryzacji.

Hobbyści i specjaliści

W latach 90. ubiegłego wieku zorganizowano po raz pierwszy Oldtimer Bazar w Łodzi, a w rosnącej grupie polskich hobbystów i kolekcjonerów wyodrębniły się dwa główne nurty. W pierwszym dominuje zainteresowanie światowym dziedzictwem motoryzacyjnym głównie z lat międzywojennych i początkowych powojennych. Drugi zwraca się wyraźnie ku osobistym wspomnieniom z dzieciństwa i wczesnej młodości, preferując pieczołowicie odbudowywane warszawy, syreny, mikrusy, jak również towarzyszące im niegdyś na polskich drogach trabanty, wartburgi, škody i wołgi. Status modeli „kultowych” zdążyły już zyskać także fiaty 125p i 126p, a nawet polonezy.

Pojazdy Zabytkowe Pojazdy Zabytkowe
Druga młodość P70 - poprzednika
popularnego trabanta, pierwsza
minęła pół wieku temu
Lekceważona kiedyś syrenka - teraz budzi
powszechne zainteresowanie nie tylko
z powodu niejasnych aluzji do sportowych sukcesów

Obecnie co roku przybywa do Polski zza granicy kilka tysięcy zabytkowych pojazdów oraz dużo związanych z nimi części zamiennych, akcesoriów i literatury technicznej. W sezonie wiosenno-letnim w całym kraju odbywa się ok. 200 zlotów, rajdów lub wyścigów starych samochodów, w których uczestniczą również załogi z innych krajów europejskich. Aktywnie działają kluby i zrzeszenia fanów poszczególnych marek. Podobnie rozwija się krajowy ruch miłośników starych jednośladów. Jednocześnie zrodziło się w Polsce wyspecjalizowane rzemiosło, związane z odbudową motoryzacyjnych zabytków i dostawami ich podzespołów. Nasi specjaliści od lat renowacji oldtimerów stali się atrakcyjnymi partnerami kolekcjonerów z Europy Zachodniej. Brakowało dotychczas jedynie specjalistycznych targów.

Nowy etap rozwoju

Tegoroczne targi zabytkowej motoryzacji MotoNostalgia w Warszawie to pionierskie przedsięwzięcie, otwierające nową erę w historii motoryzacyjnego ruchu kolekcjonerskiego w Polsce. Ich organizacja, wzorowana na najlepszych tego rodzaju imprezach zagranicznych, powinna zaspokoić nie tylko estetyczne i emocjonalne potrzeby miłośników dawnych pojazdów, lecz także pomóc polskim kolekcjonerom w rozwiązywaniu rozmaitych praktycznych problemów jako forum wymiany doświadczeń oraz handlowych i kooperacyjnych kontaktów.

Zwiększa się przecież zainteresowanie światowych firm motoryzacyjnych wspieraniem hobbystycznej działalności związanej z ich „kultowymi” dawnymi modelami, ponieważ wpływają one pozytywnie i na współczesny prestiż danej marki.

Popyt na części zamienne do starych pojazdów doceniają również czołowi wytwórcy podzespołów (Bosch, Mahle, Brembo, NGK) i oferują do samochodów, motocykli i skuterów dawno wycofanych z produkcji części oryginalne lub regenerowane fabrycznie. Swe specjalne oferty zamierzają zaprezentować na MotoNostalgii firmy olejowe, a także nasz sektor warsztatowo-usługowy. Wszystko wskazuje więc na to, że te nowe wiosenne targi staną się imprezą cykliczną o szybko rosnącym znaczeniu i zasięgu.

MotonostalgiaWięcej informacji: www.motonostalgia.pl



Mirosław Bugajski
Organizator Targów Moto Nostalgia


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2