Denso
Jakie są przyczyny awarii świec żarowych?
W okresie jesienno-zimowym często wymieniamy świece żarowe, które ulegają awarii nie bez przyczyny. Eksperci firmy Denso przygotowali zestawienie występujących usterek oraz ich możliwych przyczyn.
Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych jest zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym, przed wymianą świec żarowych na nowe, zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.
„Spuchnięta” końcówka żarnika
Przyczyna
- Zbyt wysokie napięcie (np. świeca żarowa 12 V w układzie 24 V lub odwrotnie)
- Awaria alternatora i regulatora napięcia
- Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć)
Sprawdź:
- Napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
- Układ ładowania
- Warunki przechowywania świec
Uszkodzona końcówka żarnika
Przyczyna
- Zbyt długi czas grzania/za wysokie napięcie (np. świeca żarowa 12 V w układzie 24 V lub odwrotnie)
- Awaria alternatora i regulatora napięcia
Sprawdź:
- Styki na regulatorze napięcia
- Napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
- Napięcie układu ładowania
Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika
Przyczyna
- Awaria modułu zapłonowego
- Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
- Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
Sprawdź:
- Czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
- Czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
- Otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)
Przyczyna
- Awaria modułu zapłonowego
- Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
- Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
- Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12 V świeca żarowa w układzie 24 V lub odwrotnie)
- Awaria alternatora i regulatora napięcia
- Nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku
Sprawdź:
- Czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
- Czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
- Otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
- Styki na regulatorze napięcia
- Napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
- Napięcie układu ładowania
- Kąt wyprzedzenia wtrysku
„Opuchnięty” żarnik
Przyczyna
- Olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych
Sprawdź:
- Pierścienie tłokowe w cylindrach silnika
- Zużycie oleju
Brak żarnika
Przyczyna
- Awaria modułu zapłonowego
- Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk
- Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
- Nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego
- Uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra
- Niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co jest przyczyną jej nieprawidłowego położenia
Sprawdź:
- Czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
- Czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
- Otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
- Kąt wyprzedzenia wtrysku
- Gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru.