strona główna Mechanika Usterki świec żarowych
2024-12-27, ostatnia aktualizacja 2024-12-27 13:05

Usterki świec żarowych

Jakie są przyczyny awarii świec żarowych?

Denso

Jakie są przyczyny awarii świec żarowych?

W okresie jesienno-zimowym często wymieniamy świece żarowe, które ulegają awarii nie bez przyczyny. Eksperci firmy Denso przygotowali zestawienie występujących usterek oraz ich możliwych przyczyn.

Najczęstszą przyczyną awarii świec żarowych jest zbyt wysokie napięcie lub temperatura. Jeśli z powodu usterki przekaźnika lub sterownika prąd płynie przez świecę żarową zbyt długo, może to doprowadzić do przegrzania, które powoduje puchnięcie, pęknięcie lub rozerwanie żarnika i natychmiastową awarię świecy. W związku z tym, przed wymianą świec żarowych na nowe, zaleca się sprawdzenie całego układu elektrycznego. Zbyt duży kąt wyprzedzenia wtrysku, nieszczelne wtryskiwacze lub paliwo w silniku mogą doprowadzić do nadmiernego wzrostu temperatury spalania, powodując uszkodzenie świec żarowych.

„Spuchnięta” końcówka żarnika

Przyczyna

  • Zbyt wysokie napięcie (np. świeca żarowa 12 V w układzie 24 V lub odwrotnie)
  • Awaria alternatora i regulatora napięcia
  • Nieprawidłowe przechowywanie (wilgoć)

Sprawdź:

  • Napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
  • Układ ładowania
  • Warunki przechowywania świec

Uszkodzona końcówka żarnika

Przyczyna

  • Zbyt długi czas grzania/za wysokie napięcie (np. świeca żarowa 12 V w układzie 24 V lub odwrotnie)
  • Awaria alternatora i regulatora napięcia

Sprawdź:

  • Styki na regulatorze napięcia
  • Napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
  • Napięcie układu ładowania

Zniszczona lub ułamana końcówka żarnika

Przyczyna

  • Awaria modułu zapłonowego
  • Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
  • Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa

Sprawdź:

  • Czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
  • Czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
  • Otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru

Zdeformowany żarnik (przegrzewanie)

Przyczyna

  • Awaria modułu zapłonowego
  • Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk paliwa
  • Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
  • Zbyt długi czas grzania / zbyt wysokie napięcie (na przykład 12 V świeca żarowa w układzie 24 V lub odwrotnie)
  • Awaria alternatora i regulatora napięcia
  • Nieprawidłowe działanie lub niewłaściwa synchronizacja wtrysku

Sprawdź:

  • Czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
  • Czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
  • Otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
  • Styki na regulatorze napięcia
  • Napięcie układu elektrycznego i napięcie świecy żarowej
  • Napięcie układu ładowania
  • Kąt wyprzedzenia wtrysku

„Opuchnięty” żarnik

Przyczyna

  • Olej w komorze spalania, prawdopodobnie spowodowany zużyciem pierścieni tłokowych

Sprawdź:

  • Pierścienie tłokowe w cylindrach silnika
  • Zużycie oleju

Brak żarnika

Przyczyna

  • Awaria modułu zapłonowego
  • Nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa lub nieregularny wtrysk
  • Wadliwe uszczelnienie powodujące nieprawidłowy kąt rozpylenia paliwa
  • Nieprawidłowe działanie lub brak synchronizacji wtrysku modułu wtryskowego
  • Uszkodzony gwint w otworze montażowym w głowicy cylindra
  • Niedostatecznie dokręcona świeca żarowa, co jest przyczyną jej nieprawidłowego położenia

Sprawdź:

  • Czy korzystasz z prawidłowego modułu zapłonowego dla danego modelu pojazdu
  • Czy moduł zapłonowy jest prawidłowo zainstalowany
  • Otwór montażowy świecy żarowej pod kątem obecności nagaru
  • Kąt wyprzedzenia wtrysku
  • Gwint w otworze montażowym świecy żarowej w głowicy cylindra pod kątem uszkodzenia/obecności nagaru.


Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2