strona główna Układy jezdne Jak obsługiwać i naprawiać zawieszenie pneumatyczne?
2025-04-17, ostatnia aktualizacja 2025-04-17 11:12

Jak obsługiwać i naprawiać zawieszenie pneumatyczne?

Porady w obsłudze i naprawie zawieszenia pneumatycznego

Arnott

Porady w obsłudze i naprawie zawieszenia pneumatycznego

Do warsztatów trafia coraz więcej pojazdów wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne. Jak obsługiwać i naprawiać taki rodzaj zawieszeń? Kilka wskazówek dla mechaników przygotowała firma Arnott, która jest ich producentem.

Bezpieczeństwo i przygotowanie stanowiska

Przed rozpoczęciem pracy z zawieszeniem pneumatycznym należy założyć odpowiednie rękawice i okulary ochronne, a także zapewnić ochronę słuchu. Ciśnienie w tego typu układach może dochodzić do 18 bar. Kolejne kroki to:

  • odłączenie zasilania - przed odłączeniem przewodów powietrznych i demontażem jakichkolwiek elementów upewnić się należy, że kompresor został odłączony od źródła zasilania, a powietrze zostało spuszczone z układu,
  • stabilność pojazdu - trzeba unieść i unieruchomić odpowiednio pojazd, aby zapobiec wypadkom.

Diagnoza usterek zawieszenia

Wczesne wykrycie usterek w układzie jest oszczędnością czasu i pieniędzy. Jak wykryć te najczęstsze usterki:

- nieszczelności - jeśli pojazd opada przez noc nawet o 2-3 centymetry, prawdopodobnie z układu ucieka powietrze (po spryskaniu podejrzanych miejsc mieszanką wody z mydłem bąble wskażą miejsca wycieków),

- usterki bloku zaworowego - jeśli któraś strona jest niżej niż pozostałe lub samochód nie jest właściwie wypoziomowany, możliwe, że uszkodzeniu uległ rozdzielacz powietrza,

- wycieki w kolumnach i amortyzatorach - wycieki oleju z kolumn pneumatycznych i amortyzatorów mogą prowadzić do osłabienia rękawów gumowych znacznie skracając ich żywotność; jeśli amortyzator nie jest w stanie odpowiednio przenosić obciążeń zadanie to przejmują elementy pneumatyczne, które mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu,

- spalony kompresor - swąd spalenizny, nadtopione przewody powietrzne i złączki, przebarwiona obudowa lub naklejki wskazują na spalenie sprężarki.

Dekompresja zawieszenia

Odpowiednia dekompresja jest niezbędna przed rozpoczęciem wymiany komponentów. Jak ją bezpiecznie przeprowadzić:

  • Stopniowa dekompresja - niezależnie od tego czy wymieniamy miech czy kompresor nigdy nie wolno gwałtownie rozłączać przewodów powietrznych. Należy zrobić to stopniowo, aby powoli usunąć powietrze z układu. W niektórych przypadkach konieczne jest użycie odpowiednich narzędzi diagnostycznych do aktywacji elektrozaworów i spuszczenia powietrza. Zwykle w takich przypadkach z miecha odchodzą przewody elektryczne.
  • Opcja “Jack mode” czyli tryb serwisowy - jeśli dany pojazd posiada taki tryb, należy go aktywować, aby zapobiec dekompresji podczas unoszenia samochodu. W niektórych przypadkach tryb załącza się automatycznie i zatrzymuje niezbędną ilość powietrza w miechach.
  • Wsparcie pojazdu - podczas dekompresji należy zapewnić odpowiednie wsparcie pojazdu przez podnośnik. Pełne opuszczenie może spowodować niewłaściwe ułożenie się rękawów gumowych oraz uszkodzenie opasek zaciskowych. Dodatkowo, sprężarce trudniej wytworzyć ciśnienie wystarczające do uniesienia samochodu, co może doprowadzić do usterki przekaźnika, a nawet do spalenia kompresora.
  • Nie rozciągać i nie pompować miechy - nie należy je rozciągać nadmiernie, nie powinno się je pompować, aby ułatwić sobie montaż. Spowodować to może niewłaściwe ułożenie gumy miecha podczas docelowej kompresji i w konsekwencji jego uszkodzenie.

Złączki VOSS

Złączki VOSS zwykle nie wymagają dokręcania. Zastosowanie zbyt wysokiego momentu podczas ich dokręcania może spowodować uszkodzenie gwintu oraz wycieki. Zawsze trzeba sprawdzić zalecenia producenta odnośnie optymalnych momentów dokręcania poszczególnych złącz gwintowanych.

Przyczyny usterek zawieszenia

Gdy już dojdzie do usterki układu zawieszenia pneumatycznego, to bardzo istotne jest ustalenie przyczyn uszkodzenia, a nie jedynie prosta wymiana uszkodzonych podzespołów. Na przykład wycieki oleju ze zużytych kolumn lub amortyzatorów mogą uszkodzić miechy, co prowadzić będzie do kosztowniejszej naprawy. Podobnie, spalony kompresor jest przeważnie konsekwencją dużej nieszczelności, która jest gdzieś w układzie. W takim przypadku należy zlikwidować wyciek, zanim wymienimy kompresor. Przy wymianie sprężarki należy również pamiętać o wymianie przekaźnika załączającego, ponieważ przekaźnik „sklejony” w pozycji zamkniętej spowoduje ciągłą pracę pompy, a w konsekwencji jej przedwczesne uszkodzenie.

Testery i aktualizacja oprogramowania

Po właściwym przeprowadzeniu naprawy, upewnić się trzeba czy wszystko działa jak należy:

  • Kalibracja czujnika wysokości - jeśli to konieczne skorzystać powinno się z testera do sprawdzenia i korekty parametrów poziomicy. Dzięki temu układ będzie poprawnie reagował na zmienne warunki na drodze.
  • Aktualizacja oprogramowania - wykonać konieczne trzeba aktualizacje, aby układ funkcjonował prawidłowo. Brak aktualizacji oprogramowania może doprowadzić do usterek kompresora, a w konsekwencji całego układu.
  • Sprawdzenie kodów błędów - po jeździe testowej powinno się sprawdzić czy ponownie nie pojawiają się błędy.

Przeczytaj inne artykuły na temat zawieszeń opracowane przez eksperta firmy Arnott.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2