Do warsztatów trafia coraz więcej pojazdów wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne. Jak obsługiwać i naprawiać taki rodzaj zawieszeń? Kilka wskazówek dla mechaników przygotowała firma Arnott, która jest ich producentem.
Przed rozpoczęciem pracy z zawieszeniem pneumatycznym należy założyć odpowiednie rękawice i okulary ochronne, a także zapewnić ochronę słuchu. Ciśnienie w tego typu układach może dochodzić do 18 bar. Kolejne kroki to:
Wczesne wykrycie usterek w układzie jest oszczędnością czasu i pieniędzy. Jak wykryć te najczęstsze usterki:
- nieszczelności - jeśli pojazd opada przez noc nawet o 2-3 centymetry, prawdopodobnie z układu ucieka powietrze (po spryskaniu podejrzanych miejsc mieszanką wody z mydłem bąble wskażą miejsca wycieków),
- usterki bloku zaworowego - jeśli któraś strona jest niżej niż pozostałe lub samochód nie jest właściwie wypoziomowany, możliwe, że uszkodzeniu uległ rozdzielacz powietrza,
- wycieki w kolumnach i amortyzatorach - wycieki oleju z kolumn pneumatycznych i amortyzatorów mogą prowadzić do osłabienia rękawów gumowych znacznie skracając ich żywotność; jeśli amortyzator nie jest w stanie odpowiednio przenosić obciążeń zadanie to przejmują elementy pneumatyczne, które mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu,
- spalony kompresor - swąd spalenizny, nadtopione przewody powietrzne i złączki, przebarwiona obudowa lub naklejki wskazują na spalenie sprężarki.
Odpowiednia dekompresja jest niezbędna przed rozpoczęciem wymiany komponentów. Jak ją bezpiecznie przeprowadzić:
Złączki VOSS zwykle nie wymagają dokręcania. Zastosowanie zbyt wysokiego momentu podczas ich dokręcania może spowodować uszkodzenie gwintu oraz wycieki. Zawsze trzeba sprawdzić zalecenia producenta odnośnie optymalnych momentów dokręcania poszczególnych złącz gwintowanych.
Gdy już dojdzie do usterki układu zawieszenia pneumatycznego, to bardzo istotne jest ustalenie przyczyn uszkodzenia, a nie jedynie prosta wymiana uszkodzonych podzespołów. Na przykład wycieki oleju ze zużytych kolumn lub amortyzatorów mogą uszkodzić miechy, co prowadzić będzie do kosztowniejszej naprawy. Podobnie, spalony kompresor jest przeważnie konsekwencją dużej nieszczelności, która jest gdzieś w układzie. W takim przypadku należy zlikwidować wyciek, zanim wymienimy kompresor. Przy wymianie sprężarki należy również pamiętać o wymianie przekaźnika załączającego, ponieważ przekaźnik „sklejony” w pozycji zamkniętej spowoduje ciągłą pracę pompy, a w konsekwencji jej przedwczesne uszkodzenie.
Po właściwym przeprowadzeniu naprawy, upewnić się trzeba czy wszystko działa jak należy:
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz