strona główna Diagnostyka Aktywacja elektroniki pokładowej w autach hybrydowych i elektrycznych
2025-05-12, ostatnia aktualizacja 2025-05-12 11:10

Aktywacja elektroniki pokładowej w autach hybrydowych i elektrycznych

Użytkownikom hybryd i elektryków przydadzą się boostery gdy pojazd „nie odpala”

NOCO

Użytkownikom hybryd i elektryków przydadzą się boostery gdy pojazd „nie odpala”

Samochody hybrydowe stały się bardzo popularne. Marki, które postawiły na tę technologię wiele lat temu, odniosły spektakularne sukcesy. Jednakże nawet te najlepsze i najpopularniejsze hybrydy mają niedoskonałości. Jedną z nich i to najpoważniejszą da się skutecznie wyeliminować w prosty oraz stosunkowo tani sposób. Co ciekawe, problem ten dotyczy też elektryków...

Tym problemem jest zwyczajne uruchomienie samochodu. Niestety czasem tak bywa, że pojazdy, które mają na pokładzie ponadprzeciętną rezerwę prądu, potrafią czasem zastrajkować i „nie odpalić”. Winowajcą nie jest jednak potężny akumulator trakcyjny, ale dodatkowy mały akumulator kwasowy, umieszczony pod maską albo w bagażniku.

W większości samochodów hybrydowych lub elektrycznych, po ich wyłączeniu akumulator trakcyjny zostaje automatycznie odłączony od instalacji elektrycznej, ze względów bezpieczeństwa. Wówczas, by ponownie uruchomić samochód trzeba odblokować zabezpieczenie. I właśnie do tej aktywacji głównego obwodu elektrycznego niezbędne jest dodatkowe, niezależne źródło prądu. A jest nim ten mały akumulator umieszczony pod maską.

Dlaczego „nie odpala?”
Określenie „nie odpala” bierzemy w cudzysłów, bo ten dodatkowy akumulator nie zasila rozrusznika. Jego zadaniem jest wyłącznie zasilanie instalacji elektrycznej samochodu, po to, aby odblokować główne źródło prądu, czyli akumulator trakcyjny i „obudzić” elektronikę.

W większości popularnych modeli hybrydowych i elektrycznych podczas postoju z tego akumulatora pobierany jest prąd (m.in. do zasilania systemów alarmowych). Powszechnie zdarza się, że w samochodach nie używanych już po dwóch tygodniach akumulator jest wyczerpany całkowicie. Objawem jest brak jakiejkolwiek reakcji pojazdu na próbę otwarcia i uruchomienia.

Warto wiedzieć, że w takiej sytuacji można otworzyć drzwi pojazdu kluczykiem. Następnie wystarczy otworzyć maskę i do akumulatora podłączyć booster. Jeśli auto jest sprawne - natychmiast zaczyna się „wybudzać” i aktywować poszczególne systemy. Po chwili wszystko wraca do normalności. W niektórych modelach samochodów natychmiast uruchamiana jest procedura ładowania małego akumulatora z akumulatora trakcyjnego.

Kiedy pojawia się ten problem?
Większość samochodów hybrydowych i elektrycznych pobiera prąd z akumulatora na postoju - np. do zasilania alarmu lub podtrzymania elektroniki pokładowej. Właśnie dzięki temu można np. czasem włączyć zdalnie ogrzewanie pojazdu albo klimatyzację (np. za pomocą aplikacji w smartfonie).

Producenci samochodów tak dobierają parametry tego akumulatora, aby były one wystarczające w warunkach typowej eksploatacji. Problemy z rozruchem są najczęściej wynikiem sytuacji nietypowych - np. pozostawienie pojazdu na 2-3 tygodnie bez uruchamiania, postój na placu w komisie samochodowym, eksploatacja pojazdu na krótkich odcinkach (akumulator nie zdąży się prawidłowo naładować).

Zdarzają się też przypadki zużycia lub awarii akumulatora. Może się zdarzyć, że po prostu na linię produkcyjną samochodów trafi jakaś wadliwa partia akumulatorów. Czasem awaria akumulatora jest wynikiem jego głębokiego rozładowania. Powodów może być wiele, skutki są zawsze takie same.

Aktywacji elektroniki pokładowej przy pomocy boostera
Firma Noco, która jest jednym z czołowych producentów boosterów na świecie wyjaśnia, że pojazdy hybrydowe nie mają zbyt wielkich wymagań w kwestii mocy boostera. Akumulator nie jest używany do rozruchu, a jedynie do aktywacji elektroniki pokładowej. Wystarczające są zatem podstawowe modele boosterów. Ważne jedynie, żeby to były urządzenia nowoczesne, wyposażone wbierzemy w cudzysłów zabezpieczenia np. przed omyłkowym podpięciem biegunów. Chodzi o to, aby przez przypadek nie uszkodzić instalacji elektrycznej samochodu.

W gamie modeli Noco dobrym wyborem będą sprzedające się na całym świecie, atrakcyjne cenowo modele GB40 oraz GBX45. To urządzenia uniwersalne, które nie tylko bez problemu „ożywią” hybrydę i pojazd elektryczny, ale także diesla (nawet do 3 -4 litrów pojemności!). Boostery te są dodatkowo wyposażone w funkcję powerbanku.

A może odłączać akumulator?
Niektórzy kierowcy planując dłuższy postój odłączają akumulator. Zabezpiecza to przed jego rozładowaniem, ale jednocześnie dezaktywuje alarm i - czasem, w zależności od typu samochodu - może mniej lub bardziej resetować elektronikę pokładową. Nie jest to zatem działanie, które można polecać. Doraźnie, zda egzamin, ale na dłużą metę lepiej tak nie postępować.

Przeczytaj także "Akumulator w hybrydzie"



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.

Tagi

Starter  hybryda  booster  NOCO 

  • 2025-05-13 21:32

    Pokładowy

    Darek1085

    W tym roku już wiele razy takie przypadki były przerabiane przeze mnie i moich pracowników. Prosta i podobna przyczyna jak i w spalinowych autach, ale ci od hybryd i elektryków, tak wkurzają się dziwnie i strasznie, że coś tam, a przecież... Ojejku, ojejku zawsze te nasze motoryzacyjne cudeńka wymagały uwagi. Czy ludzie wiedzą jak się ludzie męczyli z autkami 50 a i 100 lat temu?

    skomentuj



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2