strona główna Ciekawostki Podróż z przyczepą lub rowerami zamocowanymi na platformie rowerowej
2025-07-22, ostatnia aktualizacja 2025-07-22 13:27

Podróż z przyczepą lub rowerami zamocowanymi na platformie rowerowej

Poradnik firmy Steinhof: kiedy prawo jazdy kat. B to za mało?

Poradnik firmy Steinhof: kiedy prawo jazdy kat. B to za mało?

W okresie letnim kierowcy przypinają do samochodów przyczepy kempingowe i wyruszają w podróże. Warto jednak wcześniej sprawdzić czy zestaw (auto i przyczepa) spełnia zmieniane w 2023 i 2025 roku przepisy dotyczące mas, prędkości i uprawnień, a także czy ma się odpowiednio dobrany, homologowany hak holowniczy oraz sprawne hamulce.

Aktualizowanie wiedzy o przepisach ruchu drogowego to obowiązek każdego kierowcy. Jednak w natłoku codziennych obowiązków brakuje motywacji do zapoznania się z tym, co zmieniono. Okres wakacyjny sprzyja interesowaniu się przepisami ruchu drogowego w Polsce i w Europie, żeby uniknąć mandatów. Dlatego firma Steinhof przygotowała wakacyjny poradnik dla wszystkich, którzy chcą podróżować z przyczepą lub rowerami zamocowanymi na platformie rowerowej Veturo w bezpieczny sposób.

Prawo jazdy kat. B - kiedy wystarczy, a kiedy to za mało?

Większość kierowców na polskich drogach ma prawo jazdy kategorii B. Pozwala ono na prowadzenie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu (DCM) do 3,5 tony. Ta wiedza jest dosyć powszechna wśród użytkowników drogi. Jednak komplikacje zaczynają się, gdy zaczniemy wchodzić w szczegóły dotyczące przyczep.

Prawo jazdy kategorii B pozwala ciągnąć:

  • lekką przyczepę do 750 kg DMC,
  • lub cięższą, hamowaną, pod warunkiem że jej masa nie przekracza masy pojazdu holującego, a łączna DMC zestawu nie wykracza poza 3,5 t.

To popularny, rodzinny wariant - np. kompakt z małą „budką” lub lekką moto-przyczepą.

Kod 96 - szybkie rozszerzenie do 4,25 t

Jesli chce się zabrać większy „domek na kołach” albo załadować motocykl i quada, to wystarczy dodatkowy wpis Kod 96 w prawie jazdy. Sam kurs jest krótki, a egzamin wyłącznie praktyczny, a zyskuje się legalny limit 4,25 t DMC zestawu - bez pełnego B+E.

B+E - pełna swoboda do 7 t DMC

Jeśli posiadany SUV lub pikap z ciężką przyczepą przekraczają 4,25 t, to potrzebne jest posiadanie kategorii B+E. To dodatkowy egzamin teoretyczny i praktyczny, ale w zamian można podróżować z największymi przyczepami kempingowymi albo lawetą.

Limit masy i zniesienie współczynnika 1,33

W 2023 r. uproszczono przepisy: nie musi się już pilnować relacji 1,33 między masą auta a przyczepy. Wystarczy odczytać DMC z dowodów rejestracyjnych i trzymać się ich sumy. To spore ułatwienie przy doborze kompatybilnego haka.

Prędkość ma znaczenie - nowe ryzyka odebrania „prawka”

Trzeba pamiętać o tym, że dla zestawu pojazdów, czyli samochódu z przyczepą obowiązują inne ograniczenia prędkości. Ich przekroczenie wiąże się oczywiście z mandatem, a nawet ryzykiem odebrania prawo jazdy na kilka miesięcy. W polskim kodeksie o ruchu drogowym ustalone limity prędkości dla samochodu z przyczepą są następujące:

  • 50 km/h - teren zabudowany,
  • 70 km/h - drogi jednojezdniowe poza miastem,
  • 80 km/h - ekspresówki i autostrady.

Przekroczenie limitu o >50 km/h (czyli np. 130 km/h na A2 z przyczepą) skutkuje obligatoryjnym zatrzymaniem prawa jazdy na 3 miesiące, a recydywa - nawet cofnięciem uprawnień i grzywną do 30 000 zł.

Okres wakacyjny kusi zagranicznymi wyjazdami. Tutaj trzeba być ostrożnym, ponieważ limity prędkości mogą różnić się od tych obowiązujących w Polsce. Warto zapoznać się z nimi, jeśli planujemy wybrać się przykładowo w stronę Włoch, czy Chorwacji z przyczepą kempingową.

Mandaty za przeładowanie - od 500 do 15 000 zł

Wagi kontrolne ITD, a także policji działają coraz częściej na trasach turystycznych. Przekroczenie DMC lub brak odpowiedniej kategorii prawa jazdy to pewny mandat i odholowanie przyczepy na koszt kierowcy, co potrafi zrujnować urlopowy budżet. Kary za przeładowanie zestawu pojazdów sięgają od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Sprzęt ma znaczenie - hak, klocki, platformy

Steinhof wprowadził automatyczny hak W13, który wysuwa się spod zderzaka w kilka sekund. Dzięki temu spełnia się zagraniczne wymagania dotyczące demontażu nieużywanej kuli. Poza tym przy odsprzedaży samochodu wyposażenie dodatkowe podnosi nieznacznie wartość pojazdu.

Zamiast kolejnej przyczepy warto wybrać lekką platformę Veturo. Transport nawet czterech rowerów nie wpływa znacząco na DMC samochodu, a rowerzyści docenią wygodę załadunku (na wysokości bioder dorosłego człowieka).

Klocki hamulcowe Steinhof - bezpieczne hamowanie ciężkiego zestawu

Ciągnięcie przyczepy wydłuża drogę hamowania nawet o 70%. W przypadku wakacyjnego wyjazdu z przyczepą warto poza standardowym harmonogramem serwisowym sprawdzić układ hamulcowy i ewentualnie wymienić wcześniej klocki hamulcowe. Należy pamiętać, że jazda z przyczepą zwiększa obciążenie klocków hamulcowych, co znacząco skraca ich żywotność. Jeden wakacyjny wyjazd może uszczuplić grubość klocka, a na bezpieczeństwie nie można oszczędzać.

- Kierowcy planujący wakacje z przyczepą kempingową powinni zacząć od sprawdzenia rubryk F.2 w dowodzie rejestracyjnym samochodu i O.1/O.2 przyczepy, a następnie upewnić się, że ich kategoria prawa jazdy pokrywa się z sumą DMC. Pamiętajmy, że klucz do bezpiecznej podróży to równowaga: odpowiedni hak z homologacją, sprawne hamulce i właściwe rozłożenie ładunku. To proste kroki, które oszczędzają nerwów i pieniędzy na trasie - mówi Mariusz Fornal, dyrektor ds. Rozwoju firmy Steinhof.

Firma Steinhof od 65 lat produkuje w Polsce haki holownicze i klocki hamulcowe dostępne w sieci partnerów i sklepie online. Sprawdzić można w interaktywnym katalogu, czy model haka W13 lub zestaw klocków jest już dla danego auta dostępny w ofercie tego producenta.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2