strona główna Serwisowanie ogumienia Niewłaściwe ciśnienie w oponach
2025-08-01, ostatnia aktualizacja 2025-08-01 13:05

Niewłaściwe ciśnienie w oponach

Bardzo przydatnymi w utrzymaniu ciśnienia w oponach na odpowiednim poziomie przez cały rok są akcesoria z serii Osram TYREcare

Bardzo przydatnymi w utrzymaniu ciśnienia w oponach na odpowiednim poziomie przez cały rok są akcesoria z serii Osram TYREcare

Większość użytkowników pojazdów regularnie je myje, sprawdza poziom oleju w silniku, ale już niekoniecznie stan napompowania opon. Jest to bardzo ważna czynność, bo od właściwego ciśnienia w oponach zależy bezpieczeństwo podczas jazdy.

Regularna kontrola ciśnienia w oponach, zwłaszcza w miesiącach letnich, jest bardzo istotna. Częste podróże, jazda po różnych nawierzchniach, wysoka temperatura - te czynniki mogą mieć znaczący wpływ na zmiany ciśnienia powietrza w oponach.

- Każdy kierowca powinien wiedzieć, jakie ciśnienie w oponach jest optymalne w jego samochodzie. Wartości te można znaleźć na słupku B samochodu czy też na klapce wlewu paliwa. Każdy samochód ma w widocznym miejscu jasną informację o tym, jakie powinno być ciśnienie w oponach. Zaniedbania dotyczące tej sprawy mogą prowadzić do wielu nieprzyjemnych sytuacji - mówi Robert Rybicki, instruktor techniki jazdy.

Zarówno zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach wpływa na to, w jaki sposób prowadzi się auto. Zacznijmy zatem od jazdy z za małą ilością powietrza. Oto konsekwencje jazdy z niskim ciśnieniem:

  • zmiana charakterystyki prowadzenia, auto może nagle stać się nad- lub podsterowne; taka sytuacja może być szczególnie groźna na mokrej lub śliskiej nawierzchni,
  • duża podatność na uszkodzenia mechaniczne - jazda na niedopompowanych oponach powoduje ich szybsze zużycie, rosną opory toczenia, co może prowadzić do przegrzewania się gumy, a w skrajnych przypadkach może skutkować rozerwaniem opony w trakcie jazdy,
  • nierównomierne zużywanie się bieżnika - przy zbyt niskim ciśnieniu najczęściej szybciej zużywa się zewnętrzna część bieżnika, bo środkowa nie dolega do nawierzchni,
  • dłuższa droga hamowania, gorsza przyczepność, mniejsza stabilność podczas jazdy na wprost oraz skręcania - niedostateczne ciśnienie w oponach sprawia, że ich powierzchnia styku z nawierzchnią zmienia się w sposób niekorzystny, co wydłuża drogę hamowania i czas potrzebny do zatrzymania pojazdu. Może to być szczególnie niebezpieczne w sytuacjach awaryjnych. Niskie ciśnienie zmniejsza również zdolność opony do skutecznego odprowadzania wody i trzymania się nawierzchni, co zwiększa ryzyko aquaplaningu na mokrych drogach oraz pogarsza stabilność jazdy na suchym asfalcie,
  • zwiększone zużycie paliwa - niedopompowane opony to większe opory toczenia, powierzchnia styku opony z nawierzchnią rośnie, a to prowadzi do większego tarcia i większego oporu. W rezultacie samochód spala więcej paliwa, co w dłuższej perspektywie przekłada się na wyższe koszty eksploatacji. W skrajnych przypadkach różnica w zużyciu paliwa może wynosić nawet kilka procent, co w skali roku może oznaczać znaczące wydatki dla kierowcy,

Za mało powietrza w oponie to niedobrze, ale za dużo to też błąd. W przypadku za wysokiego ciśnienia w oponach musimy liczyć sie z:

  • niższym komfortem jazdy - opona z wyższym niż zaleca producent ciśnieniem jest twarda, przez co kierowca i pasażerowie odczuwają każdą nierówność nawierzchni,
  • ryzykiem uszkodzenia opony - nawet niewielka dziura w drodze czy wjazd na krawężnik może spowodować naruszenie konstrukcji opony i pojawienie się na niej guzów,
  • szybszym zużywaniem się środkowej części bieżnika i co za tym idzie - gorsza przyczepność i dużo dłuższa droga hamowania.

Co zatem zrobić? Odpowiedź może być tylko jedna - maksymalnie raz w miesiącu, a najlepiej co dwa tygodnie, powinno się skontrolować ciśnienie w kołach. Nie tylko będziemy bezpieczniej podróżować, ale opony w naszym aucie pokonają większy dystans przed zakupem nowych.

Bardzo przydatnymi w utrzymaniu ciśnienia w oponach na odpowiednim poziomie przez cały rok są akcesoria z serii Osram TYREcare. Przykładem może być najnowszy kompresor TYREinflate 2130. Został zaprojektowany specjalnie z myślą kierowcach ceniących nowoczesność, którzy oczekują maksymalnej funkcjonalności, szybkości i wygody. Urządzenie wyróżnia się dużym, cyfrowym i dynamicznym wyświetlaczem, który w czasie rzeczywistym pokazuje ciśnienie w PSI, BAR i kPa oraz posiada pasek postępu, informujący o aktualnym stanie pompowania względem docelowej wartości. Programowalna funkcja Auto Stop z szybkim przyciskiem wyboru eliminuje ryzyko przepompowania i upraszcza cały proces.

Osram TYREinflate 2130 umożliwia napompowaniew opony w zaledwie 2 minuty, a jego 3,5-metrowy zwijany kabel zasilający i 70-centymetrowy elastyczny przewód zapewniają łatwy dostęp do każdego z kół. Wytrzymały zawór, ergonomiczna obudowa i duże, intuicyjne przyciski sprawiają, że obsługa jest prosta i komfortowa, nawet w niesprzyjających warunkach. Całość dopełnia solidna torba do przechowywania i zestaw trzech uniwersalnych adapterów.

Kompresory TYREinflate sprawdzą się nie tylko w samochodach. W każdym zestawie dostępny jest zestaw trzech adapterów, dzięki którym można napompować także opony motocyklowe, rowerowe, te od przyczep, a nawet dziecięcych wózków. W sezonie letnim urządzenie można także wykorzystać do napełnienia powietrzem wszelkiego sprzętu sportowego - pontonów, piłek, basenów, materacy czy wodnych zabawek.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2