- Połączenie doświadczenia oraz nowoczesności będzie wyznaczać kierunki, w których polski rynek motoryzacyjny będzie rozwijał się w najbliższych latach - mówił Tomasz Bęben, prezes SDCM
20 listopada 2025 r. w Renaissance Warsaw Airport Hotel odbył się XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Organizowane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) wydarzenie ponownie zgromadziło setki przedstawicieli producentów, dystrybutorów, warsztatów, organizacji branżowych, administracji publicznej oraz mediów. Ta jubileuszowa edycja potwierdziła tylko, że jest to jedno z najważniejszych dorocznych spotkań całego rynku motoryzacyjnego w Polsce.
- Jubileuszowa edycja Kongresu pokazała, że nasza branża - mimo wyzwań geopolitycznych, regulacyjnych i technologicznych - pozostaje niezwykle odporna i gotowa do dalszego rozwoju. Dzisiejsze rozmowy jasno dowodzą, że kluczem do utrzymania konkurencyjności europejskiej motoryzacji jest współpraca, dostęp do danych oraz odwaga, aby inwestować w innowacje i kompetencje. To właśnie połączenie doświadczenia oraz nowoczesności będzie wyznaczać kierunki, w których polski rynek motoryzacyjny będzie rozwijał się w najbliższych latach - podkreślił znaczenie tegorocznego wydarzenia Tomasz Bęben, prezes SDCM.
Rozmowy o przyszłości branży
Kongres otworzyli goście specjalni: Minister Elżbieta Bieńkowska, Minister Konrad Wojnarowski i Katarzyna Zajkowska, dyr. Departamentu Transformacji Cyfrowej, a następnie uczestnicy przysłuchiwali się wystąpieniom liderów europejskich organizacji branżowych - Madsa Engberga (FIGIEFA) i Benjamina Kriegera (CLEPA). Ich wystąpienia nadały ton dalszym rozmowom o wyzwaniach regulacyjnych, globalnej konkurencji oraz kierunkach rozwoju rynku motoryzacyjnego.
Po przemówieniach uczestnicy wysłuchali również specjalnych nagrań Krzysztofa Gawkowskiego - Wicepremiera i Ministra Cyfryzacji, Mateusza Morawieckiego - Premiera RP w latach 2017-2023, Andrzeja Domańskiego - Ministra Finansów i Gospodarki oraz Stanisława Bukowca - Sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Rynek pod lupą - fakty i trendy
W prezentacji „Producenci, dystrybutorzy, warsztaty. Kondycja. Podsumowanie 2025” Alfred Franke (Grupa MotoFocus) przedstawił aktualne dane dotyczące sprzedaży, kosztów, nastrojów firm i trendów cenowych, pokazując, jak zmieniają się realia pracy poszczególnych segmentów rynku i czego można oczekiwać w nadchodzącym roku. Był to istotny punkt programu, oparty na twardych danych i praktycznych obserwacjach.
Analizy te stały się wprowadzeniem do kolejnego wystąpienia. Mirosław Wróblewski (UODO) omówił znaczenie danych w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym oraz konsekwencje, jakie dla branży niesie unijny Data Act - od odpowiedzialności za przetwarzanie informacji po wyzwania dotyczące bezpieczeństwa i dostępu do danych.
Gorące i merytoryczne debaty - od konkurencyjności po bezpieczeństwo
Pierwsza z dyskusji poświęcona była konkurencyjności europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. W panelu uczestniczyli: Anna Zalewska (Parlament Europejski), Maciej Mazur (PSNM/E-Mobility Europe), Rafał Rudziński (Robert Bosch), Bartosz Mielecki (Polska Grupa Motoryzacyjna) oraz Tomasz Bęben (SDCM). Eksperci analizowali bariery legislacyjne, potrzebę neutralności technologicznej, znaczenie dostępu do danych, a także szerszy kontekst globalnych napięć - takich jak ekspansja Chin, zmieniająca się polityka handlowa czy konflikty na wschodzie Europy. Rozmowa wyraźnie pokazała, jak złożone otoczenie wpływa na zdolność europejskich firm do konkurowania na rynkach światowych.
W kolejnych wystąpieniach uwaga została skierowana na przyszłość warsztatów samochodowych. Digitalizacja, rozwój technologii, elektryfikacja oraz nowe regulacje tworzą zupełnie nowe wyzwania dla serwisów - od konieczności zmiany modelu pracy po zdobywanie nowych kompetencji technicznych. W rozmowie udział wzięli: Rafał Kędziorek (N!Auto / N!Truck), Andrzej Guzek (Groupauto Polska), Szymon Filanowicz (Bosch Car Service S.A.), Marek Skałbania (Inter Cars S.A.) oraz Krzysztof Kostyra (MOTO Flota Sp. z o.o.), a dyskusją pokierowała właścicielka warsztatu Morela Serwis Samochodowy - Iwona Kornatko, wnosząc do panelu praktyczną perspektywę niezależnego warsztatu. Paneliści wskazali, jak te procesy redefiniują codzienne funkcjonowanie współczesnych warsztatów.
Panel dotyczący regeneracji części motoryzacyjnych podkreślił rosnącą rolę gospodarki o obiegu zamkniętym. W dyskusji uczestniczyli: Agata Wysogrocka-Korczyńska (ZF Group), Zbigniew Nowak (Antałex), Karol Szałas (Inter Cars), Tomasz Kowalski (APRA) oraz Jerzy Król (Ministerstwo Infrastruktury). Eksperci omawiali zarówno korzyści środowiskowe oraz biznesowe płynące z regeneracji, jak i bariery regulacyjne oraz technologiczne, które nadal hamują rozwój tego sektora w Polsce.
Agenda kongresu otworzyła się także na wątki geopolityczne. Panel poświęcony tej tematyce objął swoim patronatem Ośrodek Studiów Wschodnich (OSW), a poprzedziły go prezentacje: Wojciecha Drzewieckiego z IBRM SAMAR oraz Jakuba Jakóbowskiego z OSW, stanowiąc wprowadzenie do nadchodzących dywagacji o wpływie geopolityki na branżę. Bezpośrednio po tych wystąpieniach odbyła się dyskusja dotycząca wpływu globalnych kryzysów, konfliktów i zmian w polityce handlowej na europejski przemysł, łańcuchy dostaw oraz stabilność gospodarczą. W panelu udział wzięli: prof. Bogdan Góralczyk (Centrum Europejskie UW), Michał Baranowski (Ministerstwo Rozwoju i Technologii), Krzysztof Ruciński (PAIH) oraz Wojciech Drzewiecki (IBRM SAMAR). Wspólnie z moderatorem dyskusji Konradem Popławskim z OSW eksperci analizowali kluczowe czynniki ryzyka i wskazali, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą przygotować się na dynamicznie zmieniające się otoczenie.
Zwieńczeniem części merytorycznej była debata poświęcona przyszłości bezpieczeństwa drogowego. W panelu udział wzięli: Dorota Olszewska (Stowarzyszenie Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego), Olga Tworek (Ministerstwo Infrastruktury), Tomasz Miśniakiewicz (Aptiv Services Poland) oraz Karol Rytel (PISKP). Nadia Rybczyńska z SDCM rozmawiała z ekspertami o roli badań technicznych, rosnącej obecności systemów autonomicznych i zaawansowanych asystentów jazdy, a także o koniecznych zmianach regulacyjnych, które pozwolą lepiej chronić kierowców i pasażerów.
XX Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego po raz kolejny pokazał, że współpraca, wymiana wiedzy i wspólne spojrzenie na wyzwania są fundamentem rozwoju całego rynku motoryzacyjnego. Wnioski oraz rekomendacje płynące z tegorocznych debat potwierdzają kierunki, które będą kształtować przyszłość polskiej i europejskiej motoryzacji w najbliższych latach.
Kolejna edycja Kongresu już za rok, a jej organizator SDCM zapewnia, że z przyjemnością ponownie stworzy przestrzeń inspiracji, dialogu i wspólnego budowania silnej, konkurencyjnej branży.
Przebieg konferencji można było oglądać na żywo w relacji online, a jej zapis ma się znaleźć niebawem na stronie: https://kongres.sdcm.pl/
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.

0 komentarzy dodaj komentarz