Powszechnie uważa się, że testem sprawności akumulatora jest okres zimowy. Wtedy przy niższych temperaturach rośnie zapotrzebowanie na energię w aucie, bo korzysta się z ogrzewania szyb, foteli lub pełniejszego oświetlenia. Przy tym nawet sprawny akumulator może stracić znaczną część swojej mocy rozruchowej. To czas na który warto nie tylko przygotować zasilanie akumulatorowe do pracy w trudniejszych warunkach, lecz posiadać także urządzenia przydatne w sytuacjach awaryjnych.
Do czego posłuży booster?
Rozładowany akumulator kiedyś oznaczał konieczność wsparcia od innych osób, a nawet wzywania pomocy drogowej. Obecnie niewielkie urządzenia rozruchowe pomagają samemu się uporać z takim problemem. Służą do tego np. urządzenia z serii OSRAM BATTERYstart. To przykład kompaktowych, lekkich boosterów, które bez problemu mieszczą się w schowku, a jednocześnie dysponują możliwościami pozwalającymi uruchomić samochód nawet w zimowych warunkach.
Model OSRAM BATTERYjumpstart 1000 jest dla tych, którzy potrzebują niewielkiego, ale skutecznego urządzenia. Jego akumulator o pojemności 8000 mAh umożliwia osiągnięcie prądu rozruchowego 250 A, a po aktywowaniu trybu „Boost” - nawet 1000 A, co wystarcza do uruchomienia benzynowych jednostek o pojemności do 5 litrów oraz diesli do 2 litrów. Ma zasilanie przez USB-C i port USB typu A, co pozwala pełnić rolę powerbanku, a wbudowana lampka LED ułatwiać będzie pracę po zmroku.
Dla kierowców jeżdżących większymi samochodami lub preferujących dodatkową rezerwę mocy przeznaczony jest OSRAM BATTERYjumpstart 1500. Urządzenie wyposażono w akumulator o pojemności 12 000 mAh i zapewnia ono 350 A prądu rozruchowego, a w trybie „Boost” nawet 1500 A. To wartości pozwalające uruchomić silniki benzynowe do 6 litrów i wysokoprężne do 3 litrów. Podobnie jak lżejszy model, oferuje funkcję powerbanku i lampkę LED.
Wariant OSRAM BATTERYjumpstart 1000TI łączy funkcję boostera z kompresorem i ma akumulator 12 000 mAh pozwalający uruchomić silnik benzynowy do 5 litrów lub Diesla do 3 litrów; zapewniając 300 A prądu rozruchowego i do 1000 A w trybie „Boost”. Zintegrowany kompresor umożliwia napompowanie 13-calowej opony do 2,4 bara w zaledwie 3,5 minuty, co bywa bezcenne zimą, gdy temperatura poniżej zera przekłada się na spadki ciśnienia w oponach. Urządzenie działa także jako powerbank i posiada lampkę mogącą pracować w trybie latarki lub światła stroboskopowego, białego i czerwonego.
Inteligentny prostownik
Booster przyda się w sytuacji awaryjnej, ale najlepszą ochroną akumulatora jest regularne doładowywanie. Inteligentne prostowniki OSRAM BATTERYcharge pozwalają utrzymywać akumulator w optymalnej kondycji przez cały sezon zimowy. Urządzenia obsługują akumulatory 6 i 12 V o pojemności nawet do 170 Ah, a w wybranych modelach również baterie 24-woltowe do 70 Ah. Potrafią ładować wszystkie typy akumulatorów, także litowo-jonowe, a funkcja podtrzymania sprawia, że akumulator nie ulega rozładowaniu podczas dłuższego postoju.
Każdy prostownik wyposażono w podświetlany wyświetlacz LCD, a obsługa za pomocą jednego przycisku jest niezwykle prosta, co znacząco zwiększa komfort użytkowania. W zestawie znajduje się także przewód z końcówkami oczkowymi, który można zamontować w pojeździe na stałe, ułatwiając szybkie podłączanie ładowarki. Zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem biegunów chroni instalację elektryczną samochodu przed uszkodzeniem, a producent obejmuje urządzenia dwuletnią gwarancją.
Model OEBCS 901 przeznaczono głównie do motocykli i mniejszych pojazdów, który ładuje z natężeniem 1 A. Urządzenia OEBCS 904 i 906 oferują odpowiednio 4 A i 6 A prądu ładowania, dobrze sprawdzając się w samochodach osobowych. Z kolei prostownik OEBCS 908 pozwala na ładowanie akumulatorów 12- i 24-woltowych z natężeniem do 8 A, dzięki czemu nadaje się także do pojazdów dostawczych oraz niektórych mniejszych ciężarówek.
Profesjonalne ładowarki dla wymagających kierowców
Dla profesjonalistów i kierowców oczekujących funkcjonalności warsztatowych przygotowano serię OSRAM BATTERYcharge PRO. Urządzenia te są przeznaczone do akumulatorów 12- i 24-woltowych i obsługują technologie AGM, EFB, litowe oraz systemy start-stop. Potrafią nie tylko ładować, lecz również testować kondycję akumulatora i alternatora, a także pełnić funkcję stabilnego źródła zasilania podczas diagnostyki i w sytuacjach wymagających podtrzymania napięcia w instalacji. Czytelny wyświetlacz LCD oraz możliwość regulacji natężenia prądu ładowania sprawiają, że są to narzędzia zarówno dla profesjonalistów, jak i dla kierowców, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad stanem swojej baterii. Wybór między modelami 30A, 50A, 60A a 100A umożliwia dopasowanie urządzenia do wielkości akumulatora i zakresu potrzeb.
Kierowca przygotowany na zimę
Przed nadejściem mrozów warto zmierzyć napięcie akumulatora. Jeśli wartość spada poniżej około 12,4 V, to sygnał, że akumulator wymaga doładowania. Wczesna reakcja pozwala uniknąć sytuacji, w której bateria odmówi posłuszeństwa w najmniej odpowiednim momencie. Klemom również należy poświęcić uwagę. Zanieczyszczone lub pokryte nalotem styki potrafią znacząco zwiększyć opór elektryczny, co obniża skuteczność ładowania oraz utrudnia oddawanie prądu podczas rozruchu. Ich oczyszczenie zwykle nie zajmuje wiele czasu, a ma realny wpływ na niezawodność.
Regularne doładowywanie akumulatora, szczególnie jeśli samochód pokonuje jedynie krótkie trasy, pomaga utrzymywać go w sprawności. Niskie temperatury powodują, że on ładuje się wolniej, a równocześnie musi pracować ciężej, dlatego prostownik może znacznie wydłużyć jego żywotność.

Znajdujący się w pojeździe booster ma szanse się przydać, bo nawet najlepiej utrzymany akumulator może stracić energię podczas siarczystych mrozów, a takie niewielkie urządzenie rozruchowe pozwala wtedy błyskawicznie poradzić sobie z problemem, niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy.
Gdy trwa zima dobrze jest regularnie kontrolować ciśnienie w oponach, bo zbyt niskie zwiększa opory toczenia przekładające się na zwiększone zużycie paliwa (lub energii w autach elektrycznych). Jeśli kierowca ma urządzenie takie jak BATTERYjumpstarter 1000TI, kontrola i uzupełnianie ciśnienia stają się szybkie i łatwe.
Zaleca się w okresie zimowym i nie tylko, aby co jakiś czas pojechać w dłuższą trasę, by akumulator w samochodach używanych wyłącznie do krótkich przejazdów, miał szansę na pełne doładowanie przez alternator. Kilkadziesiąt minut takiej ciągłej jazdy w stabilnych warunkach pozwala znacząco poprawić jego kondycję.
Więcej informacji o akcesoriach w ofercie marki Osram na stronie www.osram.pl.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.

0 komentarzy dodaj komentarz