strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Szlachetne bez szlachetnych metali
2011-05-10, ostatnia aktualizacja 2011-05-12 10:43

Szlachetne bez szlachetnych metali

Świece zapłonowe

Fot. Denso

Świece zapłonowe

Innowacyjne świece zapłonowe DENSO TT (Twin Tip), dostępne już na polskim rynku wtórnym, mają elektrody środkowe i boczne o zmniejszonej średnicy, lecz wykonane bez wykorzystania irydu lub platyny.

Jest to pierwsza w skali światowej opatentowana technologia świec zapłonowych, opracowana wyłącznie dla rynku wtórnego przez firmę Denso Europe B.V.’s Business Unit Aftermarket, należącą do największej na świecie korporacji produkującej części i systemy przeznaczone do fabrycznego montażu pojazdów. Zastosowanie nowego typoszeregu TT w samochodowych silnikach z zapłonem iskrowym zapewnia w porównaniu ze świecami standardowymi do 5% oszczędności paliwa, zwiększenie mocy i momentu obrotowego oraz istotną dla środowiska naturalnego poprawę składu spalin (mniej dwutlenku węgla CO2 i węglowodorów HC).

Świece zapłonowe TT mogą być również wykorzystywane w pojazdach zasilanych paliwem LPG, zapewniając korzyści zarówno w zakresie osiągów, jak i oszczędności kosztów. Wynika to z faktu, iż lepiej niż ich standardowe odpowiedniki spełniają szczególne wymogi związane ze spalaniem gazu mieszanek gazowo-powietrznych, ponieważ konstrukcja ta pozwala utrzymywać w trakcie pracy niższą temperaturę elektrod, co opóźnia ich erozję w kontakcie z agresywnymi gazami spalinowymi.

Inną zaletą świec TT w zastosowaniu do silników zasilanych LPG jest zmniejszony do 0,8 mm odstęp pomiędzy elektrodami, dzięki czemu przeskok iskry następuje już przy napięciu 10-15 kV, a w świecach tradycyjnych do zapalenia mieszanki gazowo-powietrznej potrzeba 25-30 kV. Świece TT bazują na specjalnej technologii fine-wire, czyli bez stosowania metali szlachetnych, co sprawia, że są one tańsze niż świece irydowe Denso zalecane do silników napędzanych gazem.

Technologia świec zapłonowych TT stanowi wynik dwóch lat prac badawczo- rozwojowych, prowadzonych w japońskim centrum inżynierii ceramicznej firmy Denso.  Oparte na firmowej technologii SIP (super ignition plug), przetestowane w warunkach OE, świece TT są pierwszymi na świecie świecami standardowymi ze zmniejszonymi elektrodami. Ich elektrody środkowe o średnicy 1,5 mm wykonuje się ze stopu niklu, podobnie jak wysunięte końcówki elektrod bocznych (masy), mające również średnicę 1,5 mm. Uzyskiwana skuteczność zapłonu jest zbliżona do osiąganej w grupie świec irydowych Denso klasy premium, nawet przy niskich temperaturach otoczenia.

Typoszereg świec zapłonowych TT składa się tylko z siedmiu numerów katalogowych, lecz znajduje zastosowanie w pojazdach wielu modeli marek europejskich, azjatyckich i amerykańskich, takich jak: Audi i BMW, Volkswagen Golf i Polo, Fiat Panda i Punto, Nissan Micra, Toyota Yaris, Opel Corsa i Astra, Chevrolet (Daewoo) Lanos/Nubira oraz Renault Logan. Ten niewielki asortyment jest w stanie zaspokoić potrzeby 80% najlepiej sprzedających się samochodów europejskich. Dla dystrybutorów części zamiennych i serwisów samochodowych oznacza to możliwość znacznego zredukowania zapasów magazynowych przy równoczesnym wzroście zysków.

Z handlowego punktu widzenia świece TT są bowiem propozycją pośrednią pomiędzy produktami standardowymi a platynowymi i irydowymi firmy Denso. Oczekuje się więc, że dzięki niskiej cenie i wysokiej jakości staną się one popularne zarówno wśród kierowców poszukujących oszczędności, jak i tych stawiających na pierwszym miejscu poprawę osiągów pojazdu.

Szczegółowe informacje na temat innowacyjnego typoszeregu TT można znaleźć w katalogu świec zapłonowych i żarowych Denso na lata 2010/2011 (DESG10-001), dostępnym w TecDoc oraz na stronie www.denso-europe.com, a także u dystrybutorów Denso w Polsce.

 



Marios Georganies
Denso Europe B.V.

Tagi

Świece  Denso  zapłonowe 

  • 2011-12-16 22:20

    mr

    Wojtek

    Super.

    skomentuj

  • 2012-02-26 12:52

    Pasma spark plug

    Henryk Mongialo

    The FireStorm Plasma iPlug is a new entry in the formerly mundane area of Spark Plugs. All Spark Plugs produce \"sparks\" to ignite the Air Fuel Mixture in the combustion Chambers. FireStorm is different, it produces \"PLASMA\". By doing that, it eliminates the Catalytic Converter and EGR Systems and can still pass future emission requirements in California. Here is a clip: http://www.youtube.com/watch?v=abwXApkLhbc Further testing after that clip was shot in Detroit proved a 70% savings in fuel all while affording a 125 More Horsepower. It is a Paradigm Shift in Air Fuel Ratio as this plug operates at 30 to 1 Air to Fuel Ratio. All current IC engines operate at 14.7 to 1 and require a Cat and EGR. FireStorm can even crack water right in the Combustion_Chamber thereby eliminating so-called HHO Generators. Can I hear fill your car up at the side of your house with the garden hose? YES!!!!

    skomentuj



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2