strona główna Aktualności Technologie bezpieczeństwa firmy Volvo
2013-07-29, ostatnia aktualizacja 2013-07-29 06:57

Technologie bezpieczeństwa firmy Volvo

Fot. Volvo

Fot. Volvo

Firma Volvo ma w dorobku wiele nowatorskich systemów zapewniających bezpieczeństwo kierowcom, pasażerom i pieszym. Szwedzki koncern jako pierwszy na świecie zastosował bezpieczną laminowaną szybę czołową, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz łamaną kolumnę kierowniczą.

Opracowany przez firmę układ City Safety, dostępny w najnowszych modelach marki Volvo (XC60, S60, V60, S80, V70 i V40) jest w stanie ograniczyć skutki wypadku lub całkowicie uniknąć uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu przy prędkościach poniżej 30 km/h. Układ obserwuje pojazdy za pomocą czujnika laserowego wbudowanego w przednią szybę na wysokości wstecznego lusterka. Samochód automatycznie hamuje, jeśli kierowca nie zareaguje na czas, gdy auto znajdujące się przed pojazdem zwolni lub zatrzyma się, lub jeśli kierowca zbyt szybko zbliża się do obiektu.

Nowe modele szwedzkiego producenta mogą się również poszczycić systemem PedestrianDetection, który dba o bezpieczeństwo pieszych. Jest to układ wykrywania pieszych z pełnym automatycznym hamowaniem. System za pomocą radaru i kamery monitoruje zachowanie pieszych przed samochodem i początkowo ostrzega kierowcę, by zahamował lub ominął pieszego. Jeśli kierowca nie reaguje, samochód automatycznie zaczyna hamować z pełną siłą, zanim zderzenie będzie nieuniknione.

Volvo pracuje także nad udoskonaleniem już funkcjonujących systemów bezpieczeństwa. Na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie specjaliści firmy zaprezentowali układ CyclistDetection, który pozwala uniknąć kolizji z rowerzystami. System wykorzystuje kamerę i radar, które monitorują przestrzeń przed samochodem. Gdy mijany rowerzysta wykona gwałtowny manewr i znajdzie się na kursie kolizyjnym, CyclistDetection uruchamia samoczynne, awaryjne hamowanie samochodu. Jeśli różnica prędkości między samochodem a rowerem będzie nieznaczna, w ogóle nie dojdzie do kolizji. W przypadku większych różnic prędkości system zredukuje prędkość uderzenia i zminimalizuje jego konsekwencje.

Szefowie Volvo zakładają, że w 2020 roku samochody koncernu będą tak bezpieczne, że nie będą w nich ginęli ludzie. Jednocześnie auta mają być równie bezpieczne dla pozostałych uczestników ruchu.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2