strona główna Praktyka warsztatowa Serwisowanie skrzyń automatycznych (cz. II)
2013-11-04, ostatnia aktualizacja 2013-11-04 06:46

Serwisowanie skrzyń automatycznych (cz. II)

BETiS

BETiS

Dynamiczna wymiana płynu ATF

Przy statycznym serwisowaniu automatycznej skrzyni biegów wymianie podlega tylko część ogólnej objętości płynu ATF. Dlatego już w momencie uruchomienia silnika płyn stary i brudny zostaje wymieszany z płynem nowym i czystym. W konsekwencji płyn użytkowany do czasu kolejnej obsługi serwisowej ma od samego początku jakość znacznie gorszą w porównaniu z produktem świeżym.

BETiS

Urządzenie Liqui Moly przeznaczone do dynamicznej wymiany płynu ATF zawiera panel sterujący, drukarkę, zbiorniki na nowy i przepracowany płyn, wagi do automatycznej kontroli przepływu, zestaw filtrów i przyłącza

Profesjonalna obsługa serwisowa automatycznej skrzyni biegów powinna polegać na całkowitej wymianie płynu zużytego na nowy. W tym celu należy przeprowadzić płukanie całego układu, a następnie wykonanie dynamicznej wymiany płynu.

Pierwszym etapem dynamicznej wymiany jest odpowiednie (według załączonego schematu) podłączenie urządzenia przystosowanego do tego typu operacji. Jej celem jest podłączenie się do obiegu płynu ATF tak, aby przepływał on przez urządzenie. Następnie należy uruchomić silnik samochodu i pozostawić go na biegu jałowym przy ustawieniu dźwigni zmiany biegów w położeniu P. Płyn ze skrzyni biegów będzie gromadził się wówczas w pojemniku urządzenia serwisowego.

BETiS

Podłączenie urządzenia do dynamicznej wymiany płynu ATF podczas płukania automatycznej skrzyni biegów

Następnie do starego płynu należy dolać preparat do czyszczenia skrzyni biegów i uruchomić pompę tłoczącą agregatu serwisowego. Dzięki temu płyn wraz ze środkiem czyszczącym będzie krążył w zamkniętym obiegu (złożonym z urządzenia obsługowego i automatycznej skrzyni biegów), wypłukując zanieczyszczenia z przekładni i separując je w filtrze zewnętrznym, wchodzącym w skład urządzenia serwisowego.

Zabieg płukania należy prowadzić przez ok. 15–20 minut, zmieniając poszczególne przełożenia skrzyni biegów tak, aby preparat czyszczący miał kontakt ze wszystkimi jej wewnętrznymi elementami. Po zakończeniu tej operacji należy spuścić stary płyn, wymienić filtr oleju (jeśli jest to możliwe) i napełnić skrzynię nowym płynem. Konfiguracja urządzenia jest w tej fazie pracy inna niż podczas płukania, co pokazuje drugi z załączonych schematów.

BETiS

Jeden z zestawów szybkozłączy stanowiących wyposażenie urządzenia serwisowego Liqui Moly

Po wykonaniu odpowiednich połączeń należy uruchomić silnik samochodu i urządzenie serwisowe. W tym ustawieniu stary płyn ATF jest pompowany ze skrzyni do zbiornika zużytego oleju, a pompa zewnętrznego agregatu podaje na bieżąco tylko świeży płyn ATF. Samoczynny system pomiarowy utrzymuje jego odpowiedni poziom w skrzyni biegów. Także podczas tej procedury należy zmieniać przełożenia skrzyni, by nowy płyn dotarł do wszystkich jej elementów.

Procedurę można zakończyć, gdy ze skrzyni wydostaje się czysty płyn ATF. Z tego względu, jeśli w skrzyni powinno znaleźć się 9 litrów płynu ATF, do dynamicznej wymiany statystycznie należy zużyć ok. 13 litrów, gdyż część świeżego płynu trafia w stanie częściowo zanieczyszczonym do zbiornika oleju zużytego. Obecnie urządzenia do dynamicznej wymiany płynu ATF dostarcza na rynek kilku producentów. Przy wyborze oferty należy przede wszystkimzwrócić uwagę na zestaw przyłączy i adapterów wchodzących w skład jego podstawowego wyposażenia. Od niego bowiem zależą praktyczne możliwości obsługi konkretnych marek i modeli samochodów.

BETiS

Doprowadzenie przyłączy urządzenia do gwintowanych otworów w obudowie automatycznej skrzyni biegów podczas dynamicznej wymiany płynu

Kolejnym ważnym parametrem jest stopień zautomatyzowania urządzenia, a w szczególności kontroli poziomu płynu ATF w skrzyni biegów w ostatniej fazie procesu, czyli wypierania starego płynu nowym.

W urządzeniach renomowanych marek zastosowano w tym celu wbudowane wagi pomiarowe, dzięki czemu cały proces wymiany płynu przebiega całkowicie automatycznie. Urządzenie na bieżąco waży ilość starego płynu i na tej podstawie odpowiednio dozuje nowy. W mniej zaawansowanych urządzeniach procedura ta musi być kontrolowana manualnie przez personel warsztatu. Polega to na porównywaniu w odpowiednich cylindrach miarowych ilości odzyskanego starego płynu, do ręcznie podawanego świeżego.

Pokazane na ilustracjach urządzenie firmy Liqui Moly kontroluje cały proces automatycznie w oparciu o własną bazę danych samochodów i odpowiadających im płynów ATF. Na tej też podstawie dozowane są w tym systemie dodatki do płynów ATF, a całość przeprowadzanych operacji znajduje odzwierciedlenie w drukowanych raportach. Dodatkowo sprzęt ten pozwala na obsługę innych samochodowych układów hydraulicznych, np. mechanizmów wspomagania.






Wasi dostawcy

Podobne

Polecane