Fot. HC-Cargo
Prawidłowe użytkowanie
Dla przedłużenia żywotności alternatora oraz zapobiegania jego poważnym awariom nie należy:
- przy awaryjnym, zimowym przeważnie rozruchu uruchamiać samochodu o wyższej mocy przez podłączenie go do instalacji pojazdu ze słabszym generatorem;
- podczas silnych mrozów uruchamiać pojazdu z włączonymi odbiornikami elektrycznymi (radio, ogrzewanie elektryczne, światła) i nie używać ich do czasu, kiedy silnik osiągnie wyższą temperaturę i stabilne obroty;
- wjeżdżać samochodem w głębokie kałuże ani myć silnika bez zabezpieczenia układów elektrycznych i elektronicznych przed zalaniem wodą;
- eksploatować pojazdu z rozładowanym lub uszkodzonym akumulatorem;
- wykonywać spawalniczych napraw pojazdu przed odłączeniem jego generatora;
- zaniedbywać okresowej kontroli stanu paska napędowego oraz stanu połączeń elektrycznych.
Typowe uszkodzenia
Najogólniej podzielić je można na mechaniczne i elektryczne. Do tych pierwszych należą:
- pęknięcia obudowy lub osłony;
- zużycie łożysk;
- zniszczenia gwintów połączeń śrubowych;
- defekty bieżni koła pasowego;
- zerwanie lub zablokowanie sprzęgła;
- skrzywienie osi wirnika;
- zużycie szczotek i pierścieni ślizgowych.
Do problemów związanych z częścią elektryczną układu ładowania zaliczamy:
- zwarcia lub przerwy w uzwojeniach wirnika lub stojana;
- uszkodzenie mostka prostowniczego (wypalona płytka, ścieżka, przepalone diody);
- uszkodzenie regulatora napięcia (regulacja poza zakresem tolerancji zgodnej z charakterystyką pracy urządzenia);
- uszkodzenia instalacji (przewody i/lub bezpiecznik) układu ładowania;
- przepalenie kontrolki ładowania;
- uszkodzenie przekaźnika;
- niesprawność akumulatora.
Kontrolka ładowania informuje o pracy alternatora, przy prawidłowej gaśnie po uruchomieniu silnika pojazdu, a potem nie świeci przy wyłączonym zapłonie. Jej zapalenie się, przygasanie, migotanie świadczy o usterkach alternatora lub instalacji elektrycznej.
Diagnostyka
Do profesjonalnej diagnozy alternatorów pomocny jest bardziej lub mniej zaawansowany stół probierczy, który można uzupełnić przystawką umożliwiającą sprawdzanie nowoczesnych urządzeń komunikujących się ze sterownikami.
Poszczególne elementy alternatora po jego rozmontowaniu można sprawdzić, wykorzystując specjalne testery. Bardzo pomocnym przyrządem jest także diagnoskop oraz oscyloskop.
Czytaj kolejne części artykułu:1 2 3 4