Fot. HC-Cargo
Naprawa
Przywrócenie sprawności/zdatności alternatora polega na wymianie lub regeneracji jego elementów składowych. Dobór prawidłowej technologii naprawy jest uzależniony od:
- możliwości technicznych warsztatu;
- wiedzy pracowników;
- dostępności części;
- aspektów opłacalności.
Elementy składowe alternatora, które zgodnie z technologią naprawy można zregenerować bądź wymienić na nowe, to:
- wirnik oraz stojan (wymiana lub regeneracja z wykorzystaniem metody przezwojenia);
- zespół prostowniczy (wymiana lub regeneracja przez wymianę uszkodzonych diod);
- osłony (wymiana lub naprawa metodą spawania/klejenia);
- połączenia śrubowe (wymiana lub naprawa);
- sprzęgło alternatora (wymiana/regeneracja całości lub sprężyn i łożysk).
Nie zaleca się spawania obudów wykonanych ze stopów aluminium (przy zastosowaniu tej metody mogą powstawać naprężenia/pęknięcia). Elementy składowe alternatora, które zgodnie z technologią nie podlegają naprawie, a tylko wymianie, to:
- wkładki pod łożyska, łożyska;
- szczotki;
- regulator napięcia;
- koło pasowe;
- obudowa wykonana ze stopów aluminium;
- płyty prostownicze (przy uszkodzeniach typu przerwana/wypalona ścieżka).
Czytaj kolejne części artykułu:1 2 3 4