strona główna Mechanika Kłopotliwe drążki kierownicze
2015-05-12, ostatnia aktualizacja 2015-05-12 06:00

Kłopotliwe drążki kierownicze

Ślady po zastosowaniu klucza nastawnego

Huzar Tools

Ślady po zastosowaniu klucza nastawnego

Są to konstrukcyjnie proste elementy, związane integralnie z przednimi zawieszeniami. Podczas prac demontażowych przysparzają one jednak mechanikom wielu trudnych problemów.

Wszyscy znamy dobrze z własnych warsztatowych doświadczeń niemiłe przygody z zapieczonymi sworzniami zwrotnicy albo z trudno dostępnymi poduszkami stabilizatorów. Jednak z drugiej strony, przy zastosowaniu odpowiednich procedur i specjalnych narzędzi usługi związane z usuwaniem usterek zawieszeń i układów kierowniczych należą do najbardziej rentownych. Ich efekt techniczny i finansowy zależy głównie od właściwego rozwiązywania pojawiających się problemów.

Przykładem może być tutaj prosta w teorii wymiana drążka kierowniczego w samochodzie, którego konstruktorzy zastosowali koncepcje zaskakujące nawet najbardziej doświadczonych i wprawnych mechaników. W nowszych modelach producenci rezygnują z takich udogodnień montażowych, jak wycięcia pod klucz obsługujący zarówno drążki kierownicze, jak i listwy przekładni. Zmusza to mechaników do zastosowania specjalnych narzędzi, bez których bezpieczne zdemontowanie i prawidłowe zamontowanie nowego drążka kierowniczego wymagałoby wymontowywania całej przekładni kierowniczej.

Huzar Tools

Zamontowany drążek kierowniczy, przykład VW

Demontaż za pomocą tradycyjnych metod okazuje się wówczas praktycznie niemożliwy, ponieważ do drążka nie ma dostępu z żadnej strony, a siła wywierana przez uniwersalne klucze okazuje się niewystarczająca. Konieczne też staje się zastosowanie oprócz klucza specjalnego także dodatkowego uchwytu do unieruchomienia listwy przekładni kierowniczej.

Częstym błędem mechaników zajmujących się serwisowaniem układów kierowniczych jest obracanie drążka kluczem nastawnym, zaciśniętym w dwóch przeciwległych punktach, co powoduje deformację główki. Drążek tak odkształcony kwalifikuje się już tylko do wymiany.

Huzar Tools

Przykład zastosowania specjalnego klucza do demontażu drążka kierowniczego

Możliwy jest jednak prawidłowy demontaż takiego drążka nawet wówczas, gdy został on uprzednio dokręcony z nadmierną siłą. Nie należy w tym celu za pomocą specjalnego narzędzia wywierać zbyt dużego momentu obrotowego na drążek, gdyż przenosi się on na listwę zębatą, a z niej na delikatne komponenty przekładni, np. na dolne łożysko wałka kierowniczego lub układ kasujący nadmierny luz zazębienia. Może to łatwo doprowadzić do uszkodzenia tych mechanizmów.

Dlatego aby uniknąć takich niespodziewanych, wtórnych problemów, trzeba zaopatrzyć się w uchwyt blokujący listwę przekładni kierowniczej. Jest on szczególnie zalecany wówczas, gdy listwa nie ma fabrycznie wykonanych specjalnych stref do współpracy z uniwersalnym kluczem. Wszelkie rozwiązania zastępcze grożą w takich wypadkach spowodowaniem rozmaitych problemów, jak stukająca lub zacinająca się kierownica lub uszkodzenie czujników momentu skrętnego w przekładniach ze wspomaganiem elektrycznym.

Huzar Tools

Prawidłowy montaż drążka kierowniczego z użyciem klucza dynamometrycznego

Nagminnym błędem mechaników jest również zbyt mocne dokręcanie drążka kierowniczego specjalnymi kluczami. Nie zapobiega temu bowiem sama ich konstrukcja, a wielu fachowców wciąż żywi przekonanie, iż lepiej jest dokręcić gwint przesadnie, niż ryzykować samoczynne jego zluzowanie. Tymczasem nie ma gwarancji, że główka drążka zbyt mocno dokręcona, nawet specjalnie zaprojektowanym narzędziem, nie zmieni swojej struktury, czyli nie ulegnie deformacji będącej powodem przedwczesnego zużycia. Dlatego warto znać fabrycznie zalecane momenty dokręcania drążków i stosować te zalecenia w warsztatowej praktyce.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2