strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Czujniki wideo Boscha do hamowania awaryjnego
2015-05-12, ostatnia aktualizacja 2015-05-12 10:10

Czujniki wideo Boscha do hamowania awaryjnego

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Do tej pory systemy hamowania awaryjnego składały się zazwyczaj z czujnika radarowego lub kombinacji czujnika radarowego i czujnika wideo. Bosch wprowadził na rynek kamerę stereo wraz z asystentem hamowania awaryjnego. Jest ona już wyposażeniem seryjnym aut Land Rover Discovery Sport.

Kamera Boscha za pomocą dwóch jasnych obiektywów i czujników obrazu rejestruje poziome pole widzenia o kącie 50 stopni i zapewnia ponad 50-metrowy zasięg pomiarów w technice 3D. Dzięki przestrzennemu wykrywaniu obiektów pozwala na przykład obliczyć odległość od pojazdu jadącego z przodu wyłącznie na podstawie sygnałów wideo. Czujniki obrazu z matrycą CMOS mają rozdzielczość 1280x960 megapikseli, dużą czułość, pracują w kolorze i są zdolne do przetwarzania sygnału o wysokim kontraście. Zastosowany mikroprocesor o wysokiej mocy pozwala integrować dodatkowe programy pomiarowe i funkcje, aby reagować na zapotrzebowanie rynku.

Kamera stereo z pojedynczym czujnikiem sprawia, że różne funkcje wspomagające kierowcę stają się dostępne we wszystkich klasach pojazdów. Dzięki przetwarzaniu obrazu w 3D stanowi ona również istotny krok na drodze do "zautomatyzowania" jazdy – przekonuje Dirk Hoheisel, członek zarządu producenta.

Bosch

Kamera Boscha ma kompaktową budowę. Odstęp między osiami optycznymi obiektywów wynosi zaledwie dwanaście centymetrów – jest to obecnie najmniejsza kamera stereo na rynku motoryzacyjnym. W jej obudowie umieszczono urządzenie do sterowania funkcjami oraz obróbką obrazu. Producenci pojazdów mogą więc bardzo łatwo wbudować kamerę w wewnętrzne lusterko w samochodzie kosztem niewielkiego pogorszenia widoczności.

Bosch

Gdy kamera zainstalowana w samochodzie rozpozna jadące z przodu pojazdy jako przeszkodę, uruchomi się system hamowania awaryjnego i zostanie przygotowany manewr hamowania. Jeżeli kierowca nie zareaguje na sygnały, system uruchomi pełne hamowanie. Efektywność tego rozwiązania potwierdził test Euro-NCAP, w którym Discovery Sport w kategoriach hamowania awaryjnego w ruchu miejskim i pozamiejskim (AEB city, AEB interurban) uzyskał ocenę "dobry". Od 2016 roku, aby osiągać jeszcze lepsze oceny w teście Euro-NCAP, w nowych pojazdach będzie wymagany system ochrony pieszych. Może być on realizowany na przykład z wykorzystaniem kamery stereo.

Dzięki kamerze stereo nowy model Land Rover Discovery Sport oferuje – oprócz systemu hamowania awaryjnego – kilka innych funkcji wspomagających kierowcę. Przykładem jest system rozpoznawania znaków drogowych, który stale informuje o aktualnie obowiązującym ograniczeniu prędkości. Inną funkcją jest ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu. Wibracje na kole kierownicy sygnalizują kierowcy zjechanie z pasa ruchu.

Nowa kamera Boscha spełnia wymogi bezpieczeństwa ASIL-B zgodnie z normą ISO 26262, które są istotne dla awaryjnego hamowania pod kątem zachowania bezpieczeństwa. Producenci samochodów mogą dostosowywać funkcjonalność kamery do swoich potrzeb.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2