strona główna Forum profesjonalistów Serwisowanie układów chłodzenia
2015-10-12, ostatnia aktualizacja 2015-10-12 06:07

Serwisowanie układów chłodzenia

Fot. Nissens, Valeo

Fot. Nissens, Valeo

Wśród firmowych ekspertów wypowiadających się w tym wydaniu "Autonaprawy" na różne tematy dotyczące osprzętu samochodowych silników znalazło się trzech przedstawicieli renomowanych producentów podzespołów układów chłodzenia. Publikujemy ich wypowiedzi łącznie i z użyciem identycznych śródtytułów, by podkreślić, iż mimo różnych punktów widzenia zasadnicze ich tezy są w znacznym stopniu zbieżne.

układy chłodzenia

Zenon Rudak

Hella Polska

...według firmy Hella

• Kontrola i konserwacja

Układ chłodzenia ma decydujący wpływ na sprawność pracy silnika i systemu ogrzewania w pojeździe. Kontrola chłodnicy i nagrzewnicy pozwala wcześniej zdiagnozować usterki lub awarie i je usunąć bez wyłączania pojazdu z użytkowania, a to oszczędza czas i koszty. Kontrola układu chłodzenia daje również pewność poprawnej pracy tego układu w najtrudniejszych dla niego warunkach: w lecie, gdy temperatury otoczenia są wysokie, i w zimie, gdy mogą zamarzać płyny eksploatacyjne. Ideałem byłoby, gdyby użytkownik pojazdu dokonywał przeglądu układu chłodzenia regularnie, a nie ograniczał się tylko do uzupełniania płynu chłodzącego, gdy zauważy jego zbyt niski poziom.

• Opłacalność napraw

Chłodnica jest jednym z najważniejszych podzespołów osprzętu silnika. Każda naprawa musi być przeprowadzona profesjonalnie i musi gwarantować pełną sprawność tego urządzenia. Naprawa poprzez wymianę rdzenia to naprawa profesjonalna, przywracająca chłodnicę do parametrów fabrycznych pierwszego montażu. Tego typu naprawy są też opłacalne szczególnie w pojazdach użytkowych. Lutowanie czy spawanie pozwala naprawić usterkę doraźnie, na krótki czas, np. w trasie. Taka doraźna naprawa zawsze jednak skończy się wymianą rdzenia (w większości pojazdów użytkowych) lub całej chłodnicy (w samochodach osobowych).

• "Ratunkowe" preparaty

Uważam, że stosowanie preparatów uszczelniających w układzie chłodzenia jest szkodliwe. Ich zadaniem jest "zaklejanie" drobnych wycieków i nieszczelności, co równocześnie zanieczyszcza układ. W końcu i tak trzeba przeprowadzić naprawę całego układu i konieczne będzie wtedy jego płukanie w celu pozbycia się zanieczyszczeń, które mogą pogorszyć pracę innych zespołów, np. pompy lub termostatu. Jeżeli układ chłodzenia jest kontrolowany regularnie i utrzymany w dobrym stanie technicznym, żadne preparaty uszczelniające nie są potrzebne.

• Przydatność zamienników

Stosowanie zamienników części fabrycznych z pierwszego montażu wymaga od warsztatu odpowiedniej wiedzy. Jeżeli wybór części poparty jest informacjami katalogowymi i jest zgodny z wymaganiami producenta pojazdu, taka zamiana jest możliwa i dopuszczalna, nie spowoduje nieprzewidzianych konsekwencji. Stosowanie części o innych parametrach niż te opisane w danych technicznych pojazdu to ryzyko ponoszone przez warsztat. Jeżeli użytkownik pojazdu zgadza się na taką zamianę, zwalnia warsztat z odpowiedzialności za ewentualne konsekwencje stosowania tych części.

• Kompleksowość wymiany

Jeżeli konieczna jest wymiana chłodnicy, to należy rozpatrzeć konieczność wymiany przewodów gumowych rozprowadzających płyn chłodniczy, zbiornika wyrównawczego (przelewowego). Gdy chłodnica była mocno zanieczyszczona, być może konieczna będzie wymiana pompy układu chłodzenia i ewentualnie termostatu. Dobrze jest tez skontrolować w takim przypadku zawór nagrzewnicy (jeżeli znajduje się w układzie).

układy chłodzenia

Artur Gołembniak

Nissens

...według firmy Nissens

• Kontrola i konserwacja

Można powiedzieć ogólnie, że w każdym przypadku, gdy auto jest na podnośniku w warsztacie i podlega przeglądowi lub naprawie, warto zerknąć i sprawdzić stan fizyczny chłodnicy (stan żaluzji rdzenia, korozja, przelotowość rdzenia chłodnicy) i wykryć ewentualne ślady wycieków z układu chłodzenia silnika, aby uniknąć niespodzianek w trasie. Tak samo przy diagnozowaniu i naprawie układu klimatyzacji, szczególnie przy wymianie chłodnicy klimatyzacji, warto sprawdzić przy okazji stan chłodnicy cieczy silnika, gdyż na ogół te dwie chłodnice montowane są jedna za drugą, a demontaż chłodnicy cieczy często wiąże się z demontażem skraplacza. W związku z tym w przypadku nadwątlonej i cieknącej chłodnicy cieczy, aby zaoszczędzić koszty robocizny, warto ją wymienić od razu na nową razem ze skraplaczem.

• Opłacalność napraw

Obecnie na rynku znakomitą większość chłodnic stanowią konstrukcje aluminiowe, które są lekkimi i wydajnymi wymiennikami ciepła. Niestety, w przypadku rdzenia aluminiowego ogniska korozji są w wielu miejscach, przez co nawet po zaklejeniu jednej dziury wycieki pojawią się wkrótce gdzie indziej. Bilans kosztów klejenia, lutowania, a na końcu zakupu nowego wymiennika okaże się ostatecznie mniej korzystny niż w przypadku zakupu od razu nowej chłodnicy, nie mówiąc o straconym czasie i nerwach.

Pęknięte plastikowe zbiorniki chłodnic da się kleić, ale niestety jest to skuteczne na krótką metę (chłodnica "pracuje" termicznie, podlega zmiennym temperaturom oraz zmiennemu ciśnieniu).

• "Ratunkowe" preparaty

Jeżeli mówimy o "warsztatowej przydatności" magicznych preparatów uszczelniających, to należy stwierdzić jednoznacznie, że są one "szkodliwe warsztatowo". Na ogół rozwiązują problem cieknącej chłodnicy tymczasowo, wywołując skutki uboczne w postaci wytrąceń i osadów w układzie chłodzenia silnika, powodują przytarcia uszczelnień pomp cieczy, zamulają cienkie rurki nagrzewnic, a wymiana nagrzewnicy na ogół wiąże się z demontażem chociażby części elementów deski rozdzielczej itp., czyli jest naprawą drogą.

Profesjonalna naprawa układu chłodzenia to diagnoza i wymiana chłodnicy na nową, przez co uzyskuje się wymaganą niezawodność tego podzespołu.

• Kompleksowość wymiany

W przypadku, gdy chłodnica uległa rozszczelnieniu w wyniku nadciśnienia, należy sprawdzić, czy przyczyną nadciśnienia w układzie nie były przedmuchy pod głowicą (dla identyfikacji niewielkich przedmuchów można wykorzytstać odpowiednie testery dwutlenku węgla w układzie chłodzenia). Oczywiście przyczyna awarii musi być zlikwidowana, gdyż inaczej problem powtórzy się ponownie. Przy wymianie chłodnicy na nową na pewno należy wpierw przepłukać układ chłodzenia, w celu usunięcia z niego zanieczyszczeń, a następnie dopiero można zalewać układ właściwym płynem chłodniczym według specyfikacji danego modelu auta oraz odpowiednio układ odpowietrzyć. W przypadku awarii termostatu należy wymienić go także na nowy. Trzeba sprawdzić stan i załączanie się elektrowentylatorów chłodnic – brak ich załączania może spowodować zagotowanie się cieczy chłodzącej i nawet eksplozję chłodnicy, gdy auto stoi w korku.

układy chłodzenia

Przy okazji wymiany chłodnicy należy sprawdzić stan węży gumowych – sparciałe węże mogą być przyczyną kolejnego wycieku. Utwardzone stare węże chłodnic powodują także przenoszenie się nadmiernych wibracji z silnika na chłodnicę. Przy mocowaniu nowej chłodnicy w przestrzeni zabudowy powinno się w celu jej stabilnego osadzenia wymienić na nowe gumy mocujące (jeżeli takowe występują).

Należy też pamiętać, że w przypadku uszkodzenia turbosprężarki i jej naprawy, trzeba profilaktycznie wymienić intercooler na nowy (jeżeli występuje), aby zapobiec wdmuchnięciu przez nową turbinę opiłków i skrawków metalu do przestrzeni zaworowo-tłokowych ze starego intercoolera (skrawków tych nie da się wydobyć, gdyż w większości przypadków rurki intercoolera posiadają wewnętrzne turbulatory, zawirowujące powietrze i zwiększające wydajność wymiennika, spośród których bardzo trudno usunąć wszelakie zanieczyszczenia).

• Przydatność zamienników

Nissens dostarcza bardzo dużą ilość referencji chłodnic cieczy w systemie First-Fit, tj. w komplecie z potrzebnymi drobnymi, trudno dostępnymi elementami montażowymi, przez co nie trzeba tracić czasu i pieniędzy na osobny zakup tych detali na rynku.

układy chłodzenia

Piotr Podobiński

Valeo

...według firmy Valeo

• Kontrola i konserwacja

Kompleksową kontrolę całego układu chłodzenia, a w tym chłodnicy i nagrzewnicy, powinniśmy dokonać przy każdym okresowym przeglądzie technicznym. W warunkach domowych szybką kontrolę układu możemy wykonać samodzielnie przez sprawdzenie ilości płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym. Kontrolowanie odpowiedniej ilości płynu w układzie jest o tyle ważne, że jego niedobór w znacznym stopniu przyczynia się do przegrzewania silnika oraz spadku jego wydajności i mocy. Przegrzewanie silnika może nastąpić również na skutek zanieczyszczeń powstałych w układzie chłodzącym. Zanieczyszczenia będące efektem korozji blokują drożność obiegu poprzez wytrącanie się osadów, a w skrajnym przypadku – również kamienia. Usunięcie takiego kamienia jest bardzo trudne nawet po zastosowaniu kilkukrotnego płukania układu, a i wtedy nie dają 100% satysfakcji.

Olbrzymi wpływ na to zjawisko ma niewłaściwy płyn chłodzący. Niektórzy kierowcy, zwłaszcza w lecie, używają do tego celu nawet wody, a to najgorszy z możliwych wybór. Równie niebezpieczne i szkodliwe jest zbyt długie eksploatowanie płynu, który zwyczajnie co klika lat powinien być wymieniany. W równej mierze poważnym problemem jest osad powstały wewnątrz nagrzewnicy, gdyż "zablokowana" nagrzewnica skutecznie uniemożliwi nam jazdę w zimie z uwagi na brak lub ograniczenie ogrzewania kabiny samochodu.

• Opłacalność napraw

Umiejscowienie chłodnicy cieczy czy klimatyzacji (skraplacza) tuż za grillem samochodu sprawia, iż te elementy układu chłodzenia są najbardziej narażone na defekty mechaniczne (drobne kamyki, piasek) bądź tez chemiczne (substancje żrące zawarte w soli do odśnieżania dróg). W efekcie tych zjawisk często może dojść do rozszczelnienia układu przez szczeliny powstałe w wymienniku.

Nie każdą chłodnicę jednak da się naprawić czy zregenerować. Są firmy trudniące się regeneracją chłodnic aluminiowych bądź miedzianych poprzez wymianę uszkodzonego metalowego rdzenia chłodnicy, ale tylko wówczas, jeżeli jej plastikowy element (zbiornik) nie uległ zniszczeniu. Niestety zazwyczaj taka regeneracja dotyczy tylko samochodów ciężarowych. W przypadku samochodów osobowych koszt samego rdzenia bywa wyższy niż nowa chłodnica, a tym samym staje się to nieopłacalne.

układy chłodzenia

W sytuacji, kiedy w chłodnicy pojawiło się niewielkie uszkodzenie, znajdą się fachowcy, którzy są w stanie zalepić taką dziurkę i uszczelnić układ. Proszę jednak pamiętać, iż nawet wprawna ręka i oko takiego specjalisty połączone z odpowiednimi preparatami lutowniczymi nie dają gwarancji długoterminowej szczelności i taka naprawa jest tylko prowizoryczna.

Obecnie na rynku mamy całą gamę części zamiennych, w tym również elementów układu chłodzenia, które z roku na rok stają się coraz tańsze, co sprawia, iż finalny użytkownik, który doświadczył problemu z nieszczelną chłodnicą wybiera produkt nowy na gwarancji.

• "Ratunkowe" preparaty

Decydując się na taki preparat, należy pamiętać, iż jest to rozwiązanie tymczasowe, pozwalające na kontynuowanie jazdy, niemniej jednak nie eliminuje przyczyny samego wycieku. Producenci samochodów zalecają albo wręcz narzucają odpowiedni dla danej marki płyn chłodzący. Dodatek preparatu uszczelniającego może zmienić jego własności, a tym samym – wydajność całego układu. W ekstremalnych przypadkach możemy doprowadzić do korozji wewnętrznej i zmniejszyć lub nawet zablokować przepływ płynu w chłodnicy, nagrzewnicy lub w kanale wodnym głowicy, a potem.... koszty naprawy stają się niebotycznie wyższe, bo powiększone o koszt naprawy silnika.

• Przydatność zamienników

Przy zastępowaniu oryginalnego produktu nowym o nowocześniejszej konstrukcji, oprócz położenia i wymiarów przyłączy montażowych, ważną rolę odgrywa dobór odpowiedniego płynu chłodzącego. Zastosowanie nieodpowiedniego płynu chłodzącego może spowodować, iż pomimo zastosowania bardziej nowoczesnej technologicznie chłodnicy nie uzyskujemy poprawy wydajności silnika.

• Kompleksowość wymiany

Wszystko zależy od rodzaju uszkodzenia, "wieku" chłodnicy i historii samochodu (w jaki sposób i jak często układ był kontrolowany wcześniej). Oprócz obowiązkowej wymiany płynu chłodniczego należy skontrolować wszelkiego rodzaju przyłącza i przewody układu. W przypadku, kiedy uszkodzenie chłodnicy nastąpiło w skutek zamarznięcia medium (niewłaściwy płyn chłodzący), należy rozmrozić cały układ chłodzący i sprawdzić, czy uszkodzeniu nie uległy również inne jego elementy.

Degradacji z przyczyn naturalnych ulegają również przewody. Dobrze jest zatem razem z chłodnicą wymienić sparciałe węże oraz opaski zaciskowe. Nie jest to aż tak wielki dodatkowy koszt, a pozwala cieszyć się z jazdy o wiele dłużej.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2