strona główna Materiałoznawstwo Technologie układów hamulcowych TRW
2016-10-26, ostatnia aktualizacja 2016-10-26 06:00

Technologie układów hamulcowych TRW

Klocek pokryty specjalną warstwą Cotec nie wymaga okresu docierania osiągając niezwłocznie swą optymalną skuteczność

TRW

Klocek pokryty specjalną warstwą Cotec nie wymaga okresu docierania osiągając niezwłocznie swą optymalną skuteczność

Układ hamulcowy bezsprzecznie zaliczyć możemy do najważniejszych pod względem wpływu na bezpieczeństwo pojazdu, a co za tym idzie – podróżujących nim osób.

Oznacza to konieczność stałego rozwoju wszystkich elementów składowych samochodowych systemów hamulcowych oraz ogólnej ich funkcjonalności, m.in. poprzez zapewnienie współpracy z innymi układami w samochodzie. Przykładem tego są np. elektroniczne udogodnienia prowadzenia pojazdu, których działanie oparte jest na współpracy z układem hamulcowym. Pośród wprowadzonych w ostatnim czasie do tego rodzaju rozwiązań należą: aktywny tempomat, układ awaryjnego hamowania oraz funkcja samoczynnego utrzymywania pojazdu na pochyłości drogi ułatwiająca ruszanie pod górę.

Pośród zmian zachodzących w elementach układu hamowania zauważyć trzeba wprowadzany obecnie przez TRW system IBC zastępujący tradycyjny podciśnieniowy siłownik wspomagania. We wprowadzanym rozwiązaniu jego rolę pełni układ elektromechaniczny zespolony w jeden element z pompą hamulcową, układem stabilizacji toru jazdy ESC oraz wszystkimi niezbędnymi czujnikami i przewodami. Jednocześnie eliminowana jest przy tym potrzeba zasilania urządzenia wspomagającego podciśnieniem z kolektora dolotowego silnika.

Materiały Cotec i DTEC nie rekompensują jednak nadmiernego i nierównowiernego zużycia tarczy hamulcowej, która w takich wypadkach wymaga wymiany na nową

W ramach rozwoju elementów ciernych hamulca tarczowego do oferty TRW wprowadzano m.in. powłokę Cotec, czyli warstwę krzemianów nanoszonych na materiał cierny w ostatnim etapie produkcji klocków. Jej zadaniem jest zwiększenie współczynnika tarcia w początkowym okresie eksploatacji klocków hamulcowych do poziomu optymalnego, tj. zapewniającego odpowiedni moment hamowania tuż po montażu hamulca.

W ostatnim okresie opracowany i wprowadzony został również kompozytowy, nisko pylący materiał cierny DTEC, który zapewnia takie same opóźnienia i współczynnik tarcia, jak standardowe kompozycje materiałów ciernych przy równoczesnym zachowaniu większej czystości felg.

Nieopłacalne w porównaniu z wymianą całej zużytej części są również naprawy zacisków hamulcowych

Modernizacyjne zmiany dotyczą także tarcz hamulcowych w samochodach osobowych. Do ich produkcji nadal przeważnie wykorzystuje się żeliwo, lecz nowe konstrukcyjne wyzwania wiążą się z coraz większą średnicą tych elementów, niezbędną dla zapewnienia odpowiedniego momentu hamowania w bardziej wymagających, cięższych pojazdach. Konieczna staje się bowiem większa dokładność ich wykonania, czyli zaostrzenie norm dopuszczalnego bicia osiowego oraz różnic grubości nowych produktów.

Chociaż podstawowa zasada działania hydraulicznych układów hamulcowych nie zmieniła się od dziesięcioleci, stale muszą być prowadzone prace nad ich rozwojem w celu zwiększania poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.



Michał Głażewski
Kierownik Zespołu Technicznego ZF Aftermarket


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2