strona główna Praktyka warsztatowa Diagnostyka temperaturowa klimatyzacji
2017-04-07, ostatnia aktualizacja 2017-04-07 06:00

Diagnostyka temperaturowa klimatyzacji

Fot. Nissens

Fot. Nissens

Jedną z prostych metod diagnozowania układu klimatyzacji jest pomiar temperatur w różnych jego miejscach. Diagnozowanie tą metodą pozwala szybko i niskim kosztem odkryć występujące problemy.

Przykładem diagnostyki temperaturowej może być pomiar różnicy temperatur pomiędzy wejściem do skraplacza (chłodnicy klimatyzacji) a jego wyjściem ze skraplacza oraz porównanie tej różnicy z diagramem temperatur pracy układu opracowanym przez producenta samochodu.

Klienci zostawiający auta do naprawy w serwisie nie znają przeważnie konkretnych przyczyn występujących problemów. Wiedzą jedynie, że układ klimatyzacji nie działa poprawnie. Dlatego Nissens szkoli mechaników w zakresie diagnostyki układów klimatyzacji, w tym także diagnostyki temperaturowej, aby serwisy mogły szybko i stosunkowo tanio diagnozować i usuwać awarię.

Typowe problemy

Rozbieżności pomiędzy rzeczywistymi temperaturami występującymi w różnych punktach układu klimatyzacji a podawanymi przez producentów temperaturami wzorcowymi (charakterystycznymi dla poprawnie pracującego zespołu) mogą wynikać z rozmaitych przyczyn. Należą do nich na przykład:

  • ograniczony przepływ powietrza przez skraplacz lub parownik;
  • skorodowany skraplacz, pozbawiony częściowo lameli (żeberek);
  • niedziałający lub wadliwie działający wentylator chłodnic;
  • niesprawne zawory;
  • wyciek z układu klimatyzacji i ubytek czynnika chłodzącego;
  • brak smarowania sprężarki;
  • zablokowany lub ograniczony przepływ czynnika w układzie.

Pomiar temperatury parownika

Jest to podstawowy element diagnostyki temperaturowej. Temperatury niższe od zera oraz szronienie parownika wskazują na takie problemy z układem, jak ograniczony przepływ powietrza lub jego nadmierna wilgotność, albo zanieczyszczenie czynnika w układzie AC. Sprawdzenie w pierwszej kolejności temperatury parownika pozwala zaoszczędzić wiele cennego czasu przy serwisowaniu klimatyzacji.

Pomiary temperatur innych części obwodu AC umożliwiają określenie, w którym miejscu może być zlokalizowany problem. To, co kierowca pojazdu odczuwa jako zmniejszenie się lub brak chłodzenia w układzie klimatyzacji, mechanik powinien uściślić w oparciu o pomiary temperatur i porównanie wyników uzyskanych w różnych punktach układu z sugerowanymi przez producenta.

Wskazówki dla mechaników

W każdym przypadku naprawy klimatyzacji Nissens zaleca wykonanie dokładnego płukania układu, w celu usunięcia starego oleju oraz nadmiaru kontrastu, jaki mógł się pojawić w układzie, a przede wszystkim nagromadzonych zanieczyszczeń.

Aby ułatwić mechanikom diagnostykę temperaturową układów klimatyzacji, firma Nissens opracowała bezpłatnie udostępniany plakat instruktażowy. Podaje on szeroki przegląd możliwych stanów temperatur, przyczyn występujących problemów i sposobów ich eliminacji. Plakat w formacie pdf można pobrać ze strony: www.nissens.com/climate. Jego polska wersja dostępna jest pod adresem: eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2017/Q2/DTK/NAC.pdf.

Prosty termometr wykorzystujący podczerwień dostarcza kluczowych informacji na temat wydajności i usterek układu klimatyzacji



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane