strona główna Aktualności Polscy producenci części samochodowych
2017-05-24, ostatnia aktualizacja 2017-05-24 06:00

Polscy producenci części samochodowych

W Polsce nie ma rodzimych producentów samochodów osobowych, ale prężnie działają producenci części zamiennych z polskim kapitałem.

Według danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIiH) w naszym kraju prowadzi działalność blisko 1000 producentów części motoryzacyjnych; 115 firm zatrudnia powyżej 250 osób. Niezależni producenci części tworzą blisko 80% miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym – podkreślono w Raporcie Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

W Polsce fabryki mają światowi liderzy produkcji części motoryzacyjnych oraz przedsiębiorstwa z rodzimym kapitałem, takie jak Lumag, Asmet, Tomex TOMEX A.J.C. Tomczyk czy Wuzetem.

Polscy producenci inwestują duże środki w badania i rozwój, żeby móc konkurować na wymagającym rynku. Przykładowo, dostawca układów wydechowych, Asmet z Czerska w województwie pomorskim, zainwestował w laboratorium akustyczne. Firma jest tak pewna wysokiej jakości swoich wyrobów, że udziela na nie 30 miesięcznej gwarancji i rozważa jej wydłużenie do 36 miesięcy.

Polscy producenci części eksploatacyjnych w większości sprzedają swoje produkty na rynku wtórnym, czyli na tak zwanym aftermarkecie. Teoretycznie mogliby oni częściej być dostawcami na pierwszy montaż takich części jak filtry, tłumiki czy klocki hamulcowe. Niestety, odpowiednia jakość nie jest jedynym czynnikiem decydującym o tym, które części trafiają fabrycznie do aut. Zdarza się, że zagraniczni producenci samochodów preferują "swoich" dostawców z którymi globalnie współpracują od lat. Ze względu na krótką historię gospodarki rynkowej w Polsce, nasze firmy nie miały dużo czasu na wyrobienie odpowiednich marek, tak jak ich zagraniczni konkurenci (światowe potęgi motoryzacyjne, takie jak ZF czy Monroe, istnieją już od ponad 100 lat).

Wspomniany wcześniej producent elementów układu wydechowego z Czerska niemal połowę przychodów generuje dzięki sprzedaży eksportowej (głównie do Niemiec ale także do Belgii, Holandii, Włoch oraz krajów skandynawskich). Zagraniczni klienci przekonali się, że polskie produkty są tańsze, ale tak samo dobre (lub nawet lepsze) od wyrobów konkurencji.

Innym przykładem polskiej firmy, której udało się odnieść sukces w branży motoryzacyjnej jest producent klocków hamulcowych z Wielkopolski – firma Lumag. Ekspansja zagraniczna tego polskiego producenta sięgnęła tak daleko, że obecnie sprzedaż krajowa stanowi zaledwie około jedną piątą całości.

Największą dotychczasową inwestycją w historii firmy Lumag była budowa nowoczesnego zakładu produkcyjnego, który działa od września 2013 r. w podpoznańskim Budzyniu. Koszt fabryki wyniósł ok. 70 milionów złotych. Tylko w tym roku firma zainwestuje kolejne 34,5 mln zł w rozwój nowych technologii.

Tagi

SDCM 

  • 2017-05-30 14:43

    jestem na tak

    hipster

    Rzeczywiście części polskij produkcji są prima sort. Mam u siebie w aucie zamontowane zamienniki delphie bo mechanik mi je doradzil jako dobra pulke cenową w jakości oe i jestem zadowolony bo dłużej wytrzymują niż chińskie kture kiedyś po taniości kupiłem i bardzo krotko pochodziły

    skomentuj

  • 2020-11-06 16:02

    POLAK

    Grzegorz Wronkowski

    Witam. Kupujmy jeśli to możliwe tylko części polskie, dlaczego mamy dotować innych. Grzegorz

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2