strona główna Praktyka warsztatowa Diagnozowanie kompresora klimatyzacji
2017-07-05, ostatnia aktualizacja 2017-07-05 06:00

Diagnozowanie kompresora klimatyzacji

Fot. Lauber

Fot. Lauber

Znaczna część usterek klimatyzacji samochodowej jest związana ze stanem kompresora. Element ten służy do dystrybucji czynnika chłodzącego w całym układzie klimatyzacyjnym, a powodów jego niewłaściwej pracy może być kilka.

Jak sprawdzać stan kompresora?

Obecnie w samochodach osobowych najczęściej spotyka się sprężarki (kompresory) tłokowe, o stałym lub zmiennym skoku tłoka. Dodatkowo można je jeszcze podzielić na sterowane elektromagnesem lub elektrozaworem, przy czym te pierwsze są konstrukcją starszą i częściej spotykaną, wyposażoną w sprzęgło elektromagnetyczne. Drugi typ posiada tzw. sprzęgło zrywalne, zwane też sztywnym, i jest często spotykany w samochodach nowszych i chętnie wybierany przez coraz szersze grono producentów pojazdów.

Z punktu widzenia warsztatu samochodowego różne typy kompresorów oznaczają odmienne procedury diagnostyczne. Podstawową metodą diagnostyczną układu klimatyzacji i sprężarki klimatyzacji jest sprawdzenie ciśnień i temperatur w obiegu wysokiego i niskiego ciśnienia. W zależności od poprawności wartości progowej zadziałania można po zwarciu odpowiednich styków sprawdzić działanie sprężarki układu klimatyzacji i włączanie się elektrowentylatora.

Usterkę kompresora ze sprzęgłem elektromagnetycznym można wykryć, sprawdzając, czy koło pasowe zacznie się kręcić po włączeniu przycisku klimatyzacji w pojeździe. Jeśli nie, wiemy już, który element układu jest niesprawny. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku kompresorów ze sprzęgłami zrywalnymi. Są one w ciągłym ruchu, nawet jeśli klimatyzacja w pojeździe nie jest włączona. Trzeba więc zacząć od sprawdzenia oporności cewki elektrozaworu. Poprawne wskazanie nie zawsze oznacza jednak właściwą pracę. Można też sprawdzić działanie obwodu sterowania sprężarką za pomocą potencjometru linowego o zakresie skali 1 k? i uniwersalnego multimetru. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie sygnału sterującego PWM, czyli przetworzonego na sygnał o częstotliwości stałej 50 Hz ciśnienia gazu chłodzącego. Można to zrobić, wykorzystując urządzenie do obsługi układu klimatyzacji.

Dlaczego kompresor ulega awariom?

Zadaniem kompresora jest tłoczenie i sprężanie czynnika chłodniczego. Urządzenie pracuje w trudnych warunkach i pod dużym ciśnieniem, jednak najczęstszym powodem jego niesprawności jest... brud. Zabrudzenia w układzie klimatyzacji mogą mieć wiele źródeł. Często są to opiłki metalu, oddzielające się od elementów układu w normalnym procesie eksploatacji. Niejednokrotnie jednak kierowcy oraz mechanicy sami przyczyniają się do powstania problemu, wprowadzając do układu nieodpowiednią ilość oraz rodzaj oleju, niecertyfikowany kontrast. Częstym błędem jest także zbyt duża ilość kontrastu w układzie, co prowadzi do zmniejszenia lepkości oleju.

Naprawiać czy wymieniać?

Niesprawny zawór ciśnieniowy kompresora teoretycznie można wymienić, jednak zwykle wiąże się z tym ryzyko. Jeżeli jego awarię spowodował brud, możemy być pewni, że znajduje się on w całym kompresorze. Ponowne uruchomienie układu klimatyzacji spowoduje, że kolejne zabrudzenia przedostaną się do zaworu, powodując dokładnie ten sam problem. W opisywanym przypadku zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest wymiana kompresora.

Na rynku dostępne są kompresory nowe oraz fabrycznie regenerowane, opatrzone odpowiednim certyfikatem. Ich jakość oraz trwałość jest podobna jak w przypadku fabrycznie nowych produktów renomowanych marek. Kompresor po fabrycznej regeneracji to w pełni sprawny element, przygotowany do montażu w pojeździe. Nasza firma poddaje regeneracji tylko kompresory uznanych marek. Dlatego jesteśmy pewni jakości gotowego produktu i obejmujemy go ochroną gwarancyjną.



Dawid Kowalewicz
Dyrektor produkcji Lauber



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane