strona główna Blacharstwo Naprawy powypadkowe pojazdów użytkowych
2017-08-14, ostatnia aktualizacja 2017-08-14 06:23

Naprawy powypadkowe pojazdów użytkowych

Fot. Josam

Fot. Josam

Ten sektor motoryzacyjnych usług należy obecnie w Polsce do najszybciej rozwijających się i wciąż najbardziej rentownych. Jednak w pełni profesjonalne naprawy oferować mogą jedynie firmy dysponujące profesjonalnym oprzyrządowaniem oraz odpowiednim know-how.

Kompleksowe wyposażenie warsztatów zajmujących się tym rodzajem działalności oferuje szwedzkie przedsiębiorstwo Josam – niekwestionowany lider tej specjalności w Europie, reprezentowany na naszym rynku przez firmę Josam Polska sp. z o.o. Wiodącą pozycję firma ta zawdzięcza wysokiemu poziomowi technologicznemu oraz jakości produktów uzyskiwanej dzięki ciągłej pracy rozwojowo-badawczej.

Podstawą jej aktualnej oferty jest szeroko stosowany na całym świecie system do napraw konstrukcji nośnych samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, naczep i przyczep oraz autobusów. Proponowana przez firmę Josam technologia naprawcza oparta jest na specjalistycznym wyposażeniu oraz wsparta odpowiednim programem szkoleniowym.

Dwie wersje ramy podłogowej

Zasadnicze elementy systemu są kotwiczone do ramy prowadzącej wykonanej ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zainstalowanej w betonowej posadzce warsztatu, gdzie tworzy obrzeża kanału rewizyjnego bądź układ płaskich kratownic prowadzących. Ponieważ rama ta w obu swych odmianach konstrukcyjnych nie wystaje ponad powierzchnię podłogi, stanowisko naprawcze może być wykorzystywane w każdej chwili również do innych prac warsztatowych.

Stanowisko do prostowania ram pojazdów osadzone w płaskiej podłodze warsztatu

Kanał naprawczy Josam używany jest nie tylko do prostowania ram, lecz także do pomiarów i regulacji geometrii podwozi. To sprawia, że pełni on funkcję uniwersalnego stanowiska do napraw pojazdów ciężarowych, naczep, przyczep, samochodów dostawczych i autobusów.

Ramy brzegowe kanału, wraz z ruchomymi wózkami są stabilnymi miejscami do kotwiczenia pras i zapór poziomych.

Schemat ramy podłogowej do mocowania urządzeń naprawczych

Wózki kanałowe mogą służyć również do osadzania pras pionowych, kotwiczenia łańcuchów ciągnących i reakcyjnych oraz do instalowania siłowników podnoszących np. osie kół.

Stanowisko do prostowania ram pojazdów w wersji kanałowej

Rama podłogowa systemu do napraw powypadkowych Josam składa się z belek o profilu I zabetonowanych w podłodze warsztatu. Do niej mocuje się takie podzespoły systemu, jak: prasy, uchwyty kotwiczące itp., a także elementy dodatkowego systemu firmy Josam, przeznaczonego do napraw kabin samochodów ciężarowych oraz nadwozi autobusów.

Hydraulika siłowa i aluminium

Szeroki zakres tego rodzaju wyposażenia i osprzętu obejmuje prasy poziome i wyciągi dysponujące siłami nacisku do 20 ton.

Urządzenia zostały zaprojektowane tak, aby były możliwie najlżejsze i dlatego w głównej mierze wykonane zostały ze stopów aluminium. Dzięki temu są one również bardzo trwałe i wytrzymałe oraz łatwe w obsłudze. Reakcje towarzyszące działaniu sił prostujących przejmują zapory, konstrukcyjnie podobne do pras, lecz niewyposażone w siłowniki hydrauliczne.

Specjalne zaczepy do wprowadzania sił prostujących

Do prostowania i nitowania ram pojazdów ciężarowych, maszyn roboczych itp. służą też systemowe jarzma hydrauliczne Josam. Dostępne są ich modele o sile nacisku od 10 do 40 ton oraz specjalna wersja do wyciskania tulei.

Zasada mocowania urządzeń prostujących do ramy podłogowej

Do usuwania odkształceń pionowych używane są prasy pionowe, a do podpierania naprawianych elementów – podnośniki. Prasy pionowe działają z siłą 20 ton, a ich wysokość podnoszenia wynosi od 535 do 1260 mm. Podnośniki dysponują siłą 10 ton i wysokością podnoszenia od 553 do 1048 mm. Po wsunięciu odpowiednich blokad mogą one służyć również jako stabilne podpory. Siłowniki pras i podnośników uruchamiane są hydraulicznie za pomocą pomp tłoczących.

Wszystkie wyżej wymienione urządzenia wyposażone są w opuszczane podwozia z kółkami, dzięki czemu łatwo je przemieszczać nawet jednej osobie.

Łańcuchy i uchwyty

Do napraw niektórych powypadkowych odkształceń ramy nośnej pojazdu, takich jak skręcenia lub wygięcia w płaszczyźnie pionowej, należy używać pras pionowych Josam we współpracy z łańcuchami i uchwytami kotwiczącymi.

Wykonane ze stopów aluminium haki mocujące są dostępne w wersjach przeznaczonych do ram wykonanych z belek ceownikowych (samochody) i dwuteownikowych (naczepy, przyczepy).

System do napraw kabin

Główna ława naprawcza systemu Josam jest mocną i stabilną podstawą do instalacji dodatkowego oprzyrządowania, umożliwiającego profesjonalną naprawę kabin ciężarówek wszystkich produkowanych marek. Zastosowanie ruchomych płyt pozwala montować na niej nawet znacznie uszkodzone kabiny, a następnie za pomocą siłowników hydraulicznych działających w odpowiednich kierunkach na zdeformowane powierzchnie przywracać ich odkształcone płyty podłogowe do pierwotnych wymiarów i kształtów. W ten sposób uzyskuje się prawidłowe usytuowanie punktów mocowania kabiny do ramy nośnej pojazdu.

Prostowanie ramy odkształconej w płaszczyźnie poziomej

Sztywną podstawę ławy naprawczej można mocować do zabetonowanej w podłodze warsztatu ramy podłogowej lub do tulei rozprężnych osadzonych w otworach gładkiej betonowej posadzki. Dzięki drugiemu z tych rozwiązań uzyskuje się w warsztacie dwa całkowicie niezależne stanowiska robocze: jedno do prostowania ram i drugie do naprawy kabin, co znacznie przyspiesza remont całego pojazdu.

Prostowanie odkształceń pionowych

Ława naprawcza Josam współpracuje z aluminiowymi wieżami naprawczymi oraz innym osprzętem do ciągnięcia i rozpierania. System pomiarowy do kabin Josam cabaligner umieszczany jest bezpośrednio na ławie naprawczej i służy do kontroli wymiarów naprawianej kabiny.

Naprawa odkształconego nadwozia autobusu na stanowisku kanałowym

Cztery punkty podparcia uszkodzonej kabiny są przytwierdzane do dodatkowej ławy naprawczej za pomocą odpowiednich dla danego typu kabiny wsporników. Przy użyciu ruchomych płyt nawet znaczne przesunięcie przednich punktów podparcia daje się przywrócić do właściwej pozycji. Poprawność naprawy warunkuje swobodne poruszanie się sworzni ustalających płyty. Specjalne zestawy wsporników mocujących opracowane zostały dla ponad sześćdziesięciu modeli kabin produkowanych przez firmy Mercedes, Man, Iveco, Renault, Scania, Volvo, Daf, Ford i Hino.

Prostowanie ramy zwichrowanej z użyciem podnośnika i łańcucha reakcyjnego

Wieże naprawcze Josam wyposażone są w elementy przedłużające, podpory i specjalny osprzęt pomagający w naprawie konstrukcji płaszczyzn pionowych oraz dachów. Ruchoma tylna belka ławy naprawczej umożliwia prostowanie pionowo przemieszczonych tylnych punktów podparcia kabiny. Operacja jest przeprowadzana do momentu, gdy oba kliny ustalające belkę dają się swobodnie wsuwać.

Narożne słupki kabiny są prostowane za pomocą ciągnących i rozpierających siłowników hydraulicznych wieży naprawczej. Na załączonym zdjęciu można zobaczyć wektorowe ciągnięcie ku dołowi dolnej części kabiny, podczas gdy jednocześnie prostowany jest słupek A.

Stanowisko do naprawy kabin zamocowane do głównej ramy podłogowej

Osadzenie odkształconej kabiny ciężarówki na dodatkowej ławie naprawczej

Przywracanie pierwotnego kształtu płyty podłogowej kabiny

Zamocowanie ławy naprawy kabin do tulei kotwionych w posadzce poza ramą główną



Dariusz Czarnociński
Prezes Josam Polska



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane