strona główna Praktyka warsztatowa Synchronizacja silnika
2017-09-05, ostatnia aktualizacja 2017-09-05 06:00

Synchronizacja silnika

Zestaw naprawczy INA KIT z łańcuchem rozrządu firmy Schaeffler dla rynku części zamiennych oferuje perfekcyjnie współpracujące ze sobą elementy, które zapobiegają kolejnym awariom w krótkim czasie

Schaeffler

Zestaw naprawczy INA KIT z łańcuchem rozrządu firmy Schaeffler dla rynku części zamiennych oferuje perfekcyjnie współpracujące ze sobą elementy, które zapobiegają kolejnym awariom w krótkim czasie

Dla płynnej pracy silnika niezbędna jest pełna synchronizacja napędu rozrządu i wału korbowego paskiem zębatym lub łańcuchem. Cykle wymiany pasków są ściśle określone, łańcuchy z założenia są bezobsługowe.

Niestety, zewnętrzne czynniki, takie jak zanieczyszczony olej lub zużycie w wyniku wadliwej współpracy elementów, mają istotny wpływ na żywotność łańcucha. Dzięki zestawom naprawczym Schaeffler wyraźnie wydłuża się czas użytkowania obu alternatywnych systemów i można uniknąć ewentualnych kosztownych awarii.

Każdy mechanizm rozrządu odpowiada za synchronizację wałów korbowego i rozrządu tak, aby zawory silnika otwierały się i zamykały we właściwych momentach. Zaledwie minimalna odchyłka od optymalnej pracy zaworów ma negatywny wpływ na jakość pracy całego silnika.

Zasadniczo, w silniku 4-suwowym wał korbowy wykonuje pół obrotu na każdy suw tłoka, podczas gdy wałek rozrządu – napędzany przez wał korbowy – obraca się o połowę wolniej i na tym właśnie polega pełna ich synchronizacja. Podczas pierwszego suwu, kiedy otwarty jest zawór dolotowy, silnik zasysa świeże powietrze do wnętrza cylindra. Podczas drugiego i trzeciego suwu następuje odpowiednio sprężenie i zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. W tym czasie oba zawory: wlotowy i wydechowy – muszą być zamknięte.

Następnie mieszanka gazów spalinowych jest wypychana zaworem wydechowym wraz z ruchem tłoka ku górze. Ta precyzyjnie ustalona sekwencja musi następować w każdych warunkach, niezależnie od prędkości obrotowych, zmieniających się warunków atmosferycznych, temperatury lub natężenia wibracji.

Dwie drogi ku precyzji

W dzisiejszych silnikach stosowane są dwa rodzaje mechanizmów rozrządu. Jeden przekazuje moc z wału korbowego na wałek rozrządu paskiem zębatym, a drugi – przekładnią łańcuchową. System z łańcuchem znajduje się we wnętrzu silnika pod obudową rozrządu i smarowany jest obiegiem oleju silnikowego. Metalowy łańcuch zapewnia precyzyjne przeniesienie ruchu obrotowego wału korbowego na wałek rozrządu.

W napędach pasowych do przeniesienia obrotów stosowany jest pasek zębaty, pracujący bez smarowania i umiejscowiony poza wnętrzem silnika. Dla odpowiedniego zazębienia i uniknięcia poślizgu stosuje się pasowe koła zębate na wale korbowym oraz wałku rozrządu.

Oba systemy napędu rozrządu wymagają elementów napinających, tak aby dostosować się do zmian rozszerzalności materiałów w wyniku działania temperatury, warunków atmosferycznych, czy też starzenia się materiału. W przypadku mechanizmu łańcuchowego stosowane są mechaniczne oraz hydrauliczne napinacze oraz ślizgi prowadzące i napinające, a w mechanizmie pasowym – napinacze mechaniczne, półautomatyczne, automatyczne, jak również hydrauliczne, natomiast do prowadzenia paska wykorzystywane są rolki prowadzące.

Łańcuch rozrządu zapewnia precyzyjną współpracę mechanicznych części silnika

Firma Schaeffler stara się nadążać za zmieniającymi się trendami w dziedzinie mechanizmów rozrządu oraz odpowiadać na oczekiwania producentów pojazdów w zakresie precyzji ich działania, różnorodności oraz wytrzymałości. Najnowszym wyzwaniem jest tutaj downsizing silników, stosowany przez coraz większą liczbę producentów pojazdów. Ma on wpływ na zwiększenie ciśnienia spalania, co z kolei powoduje znaczny wzrost nieregularności obrotów silnika, które przenoszone są na napęd rozrządu i muszą zostać skompensowane.

Coraz większe obciążenie termiczne i mechaniczne, a także coraz mniejsza przestrzeń montażowa stanowią dodatkową trudność dla dzisiejszych konstruktorów mechanizmów rozrządu. Aby spełnić te wszystkie wymagania, mechanizm rozrządu powinien być niezwykle wytrzymały, pozwalać na maksymalnie długi czas użytkowania oraz charakteryzować się płynną pracą. Dodatkowo mechanizmy powinny być bezobsługowe i łatwe w naprawie.

Wibracje, wysokie temperatury lub niewystarczające smarowanie mają negatywny wpływ na pracę łańcucha rozrządu. To samo dotyczy przedostawania się zanieczyszczeń, wilgoci oraz oleju w przypadku napędów pasowych. Starzenie się materiału, zużycie oraz działanie czynników zewnętrznych mogą wpływać na pogorszenie pracy silnika, a w ekstremalnych przypadkach – do zerwania paska lub przeskoku łańcucha. W rezultacie w zawory mogą uderzyć tłoki, co doprowadza do awarii silnika. Dlatego umiejętność diagnozowania mechanizmu rozrządu należy do ważniejszych w profesjonalnym warsztacie.

Wymiana paska zębatego

Dzięki zaleceniom producentów pojazdów warsztat jest w stanie dokładnie zaplanować odpowiedni moment wymiany tego elementu. Opóźnienie wymiany może doprowadzić do uszkodzenia paska i poważnej awarii silnika, łącznie z uszkodzeniem zaworów i tłoków. Poważne skutki może mieć także zablokowanie napinaczy lub rolek prowadzących, wyciek oleju albo czynnika chłodzącego. W takich przypadkach może dojść do ślizgania się paska i uszkodzenia mechanizmu rozrządu.

Pod żadnym pozorem nie zaleca się wymiany samego paska lub pojedynczych elementów, takich jak napinacze lub rolki prowadzące. Pasek zębaty, napinacz i rolki prowadzące stanowią system, w którym wszystkie elementy powinny być wymieniane jednocześnie. W zależności od modelu samochodu zalecana bywa także wymiana pompy układu chłodzenia.

Dla odpowiedniego zazębienia i uniknięcia poślizgu stosuje się koła zębate na wale korbowym oraz wałku rozrządu

Marka INA, należąca do grupy Schaeffler, oferuje na rynku części zamiennych szeroki wachlarz ponad 750 różnych zestawów naprawczych rozrządu z paskiem i pompą. Oferta INA pokrywa w 97% potrzeby europejskiego parku samochodów osobowych i w 95% potrzeby parku azjatyckiego. Pracownicy warsztatów, wybierając zestawy INA Belt Drive KIT, otrzymują tę samą jakość produktu, co w przypadku części produkowanych na pierwszy montaż dla producentów samochodów osobowych. Zestawy naprawcze zawsze zawierają wszystkie niezbędne elementy montażowe, takie jak śruby, nakrętki, trzpienie i uszczelki.

Łańcuch rozrządu nie jest wieczny

Napęd łańcuchowy może przenosić większą moc niż napęd pasowy. Nastawnik układu zmiennych faz rozrządu też łatwiej połączyć z systemem łańcuchowym, ponieważ wymaga on połączenia z obiegiem oleju silnikowego. Poza tym napędy łańcuchowe są bezobsługowe, i z założenia powinny służyć tak długo, jak cały silnik. Jednakże nawet najbardziej wytrzymałe części ulegają zużyciu ze względu na czas użytkowania i starzenie się materiału. Najczęstszym problemem jest rozciągnięcie łańcucha w wyniku ścierania materiału. Ponieważ pracuje on wewnątrz obudowy silnika, zużycie jest niewidoczne. Bywa natomiast słyszalne w postaci "grzechotania" łańcucha. Jest ono zapowiedzią zbliżającej się awarii napędu.

Tak jak w przypadku napędów pasowych, tu także zawsze należy wymieniać wszystkie elementy systemu, aby w ten sposób wykluczyć niebezpieczeństwo szybkiego wystąpienia kolejnych awarii. Dodatkowo niestosowanie się do zalecanych wymian oleju lub użycie oleju o zbyt niskiej jakości prowadzi do szybszego zużycia łańcucha rozrządu. Nawet sposób jazdy wpływa na długość jego użytkowania, ponieważ nadmierne zużycie może być wynikiem częstej jazdy z zimnym silnikiem, na krótkich dystansach, przy pełnej mocy. Taki sam efekt spowoduje zastosowanie zanieczyszczonego oleju lub niedostateczne smarowanie układu.

Warsztat może zminimalizować zużycie w wyniku zanieczyszczeń, poprzez wypłukanie silnika przed napełnieniem systemu świeżym olejem. Usuwa to zanieczyszczenia oraz cząsteczki starego oleju z silnika.

Należy niezwłocznie wymienić element napędu łańcuchowego, gdy tylko pojawią się charakterystyczne odgłosy "grzechotania". Marka INA oferuje kompleksową ofertę dla napędu łańcuchowego w najwyższej jakości. Portfolio obejmuje łańcuchy rozrządu, koła zębate, hydrauliczne i mechaniczne napinacze łańcucha oraz ślizgi napinające i prowadzące. Zestawy naprawcze INA KIT zawierają dodatkowo uszczelki oraz wszystkie elementy montażowe niezbędne do przeprowadzenia profesjonalnej naprawy.

Wszystko z jednego źródła

Schaeffler pod marką INA oferuje kompleksowe zestawy naprawcze dla napędu rozrządu z paskiem zębatym lub łańcuchem. Dodatkowo firmowa oferta obejmuje pojedyncze elementy oraz zestawy naprawcze o wysokiej jakości dla napędu osprzętu, mechanizmu zaworów oraz systemu chłodzenia. Schaeffler to jedyna firma na niezależnym rynku motoryzacyjnych części zmiennych oferująca rozwiązania dla wszystkich kluczowych systemów silnika w najwyższej jakości.



Wasi dostawcy

Polecane