strona główna Aktualności Adaptacyjne reflektory LED
2017-11-14, ostatnia aktualizacja 2017-11-14 06:00

Adaptacyjne reflektory LED

Fot. Hella

Fot. Hella

Nowy Mercedes-Benz E-Class, który zadebiutował na targach Detroit Auto Show, zwracał uwagę m.in. adaptacyjnymi reflektorami LED.

Opisywane światła są efektem współpracy koncernu Daimler AG z zespołem specjalistów firmy Hella. W każdym reflektorze zastosowano 84 elementy LED. Są one odpowiedzialne za oświetlanie drogi w stopniu zależnym od natężenia ruchu i pogody.

Diody LED ułożone są w trzech rzędach; każda z nich jest sterowana indywidualnie. Pozwala to na bardzo precyzyjną i wybiórczą dystrybucję światła na pożądany obszar drogi bez użycia elementów mechanicznych (dotyczy to zarówno świateł mijania, jak i drogowych).

Zintegrowany adaptacyjny system sterowania świateł drogowych o nazwie Asystent Plus zapewnia ponadto, że światła drogowe będą wykorzystywane znacznie częściej, co znacząco podnosi bezpieczeństwo i komfort jazdy.

W odróżnieniu do standardowych świateł drogowych, adaptacyjne reflektory LED wspomagają kierowcę, gdy nadjeżdżający pojazd znajdzie się w zasięgu światła. Lampy tego typu selektywnie maskują obszary dystrybucji światła. Rezultatem jest doświetlanie (przy użyciu świateł drogowych) wszystkich stref znajdujących pomiędzy maskowanymi sektorami. Kierowca widzi drogę tak, jak przy stale włączonych światłach drogowych, a jednocześnie inni użytkownicy drogi nie są oślepieni. Podczas niekorzystnych warunków pogodowych znacznie ograniczone jest też odbijanie się światła od mokrej nawierzchni. Z kolei światło odbijające się od znaków drogowych jest słabsze dzięki systemowi zmniejszenia intensywności wiązki strumienia pochodzącego z diod LED.

W reflektorach z adaptacyjnym oświetleniem LED marki Hella głównym elementem optycznym jest system soczewek, który wykonano po raz pierwszy z przezroczystego plastiku na bazie silikonu (opracowanego specjalnie na potrzeby tego projektu). W przeciwieństwie do stosowanych dotychczas tworzyw termoplastycznych nowy materiał jest znacznie bardziej odporny na emisję energii cieplnej z diod LED. Nowy materiał jest ponadto łatwiejszy w obróbce niż szkło.

Nowe światła otrzymały nagrodę Red Dot Award za wzornictwo reflektora i innowacyjność zastosowanych technologii.

Film prezentujący reflektory można obejrzeć w serwisie YouTube (youtu.be/Su9f2yp_lrM).

Hella opracowała też reflektor LCD, w którym zastosowano znane z projektorów z matrycą LCD techniki wyświetlania obrazu (wykorzystywane w salach konferencyjnych i biurach).

Za źródło światła służy układ 25 elementów LED wysokiej mocy, ułożonych w trzech rzędach o indywidualnie sterowanej jasności. Przed diodami umieszczona jest matryca LCD o rozmiarach 100x300 pikseli. Matryca ma za zadanie przepuszczać lub blokować światło z diod LED dzięki sterowaniu poziomem przezroczystości poszczególnych pikseli (każdy z nich może być całkowicie przezroczysty, całkowicie nieprzezroczysty lub częściowo przezroczysty). Gdy piksel jest przezroczysty, światło bez strat kierowane jest na drogę; w innych przypadkach droga nie jest oświetlana lub częściowo oświetlana.

Diodami LED i pikselami matrycy LCD steruje układ rozpoznawania obrazu z kamerą wideo umieszczoną nad lusterkiem wewnętrznym. Obraz widziany przez kamerę poddawany jest analizie 60 razy na sekundę. Na podstawie rozpoznanych pojazdów, przeszkód i różnych elementów drogi dokonywane są zmiany jasności diod LED i regulowana jest przezroczystość matrycy LCD.

Nowy system reflektorów LCD został opracowany z myślą o samochodzie Porsche Panamera i w tym pojeździe będzie poddawany testom laboratoryjnym oraz drogowym.

Pod adresem youtu.be/pI6rxEmE1g4 zamieszczono prezentację wideo świateł z matrycą LCD.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane