strona główna Materiałoznawstwo Technologia regeneracji według firmy MVS
2019-03-08, ostatnia aktualizacja 2019-03-08 06:00

Technologia regeneracji według firmy MVS

Konwertery po regeneracji w firmie MVS

MVS

Konwertery po regeneracji w firmie MVS

Regeneracja części samochodowych jest procesem bardzo znanym i stosowanym od dawna. Pozwala obniżyć koszty naprawy samochodu. Wiąże się również z pojawieniem się nowej gałęzi działalności w sektorze motoryzacyjnym.

W związku z regeneracją pojawiają się liczne pytania:

  • Które części opłaca się regenerować?
  • Na ile taki element różni się od fabrycznie nowej części?
  • Jak wybrać firmę, która zrobi to tak, by klient nie wrócił do warsztatu z reklamacją?

Regeneracja konwerterów

Ostatnio pojawiła się możliwość regeneracji sprzęgieł hydrokinetycznych (konwerterów) automatycznych skrzyń biegów. Jeszcze do niedawna niewiele firm regenerowało ten podzespół, co zmuszało do zakupu nowej części i znacznie podnosiło koszt naprawy.

Obecnie zajmują się tym liczne firmy. Jak zatem wybrać odpowiednią? Najlepiej taką, która przywróci zużyte sprzęgło do stanu fabrycznego? Czy to w ogóle możliwe?

Należy tu uwzględnić różnice pomiędzy regeneracją a naprawą. Regeneracja to działanie polegające na przywróceniu właściwości użytkowych częściom zużytym lub uszkodzonym. Z kolei naprawa jest jedynie usunięciem usterki. Tymczasem wiele firm oferuje swoim klientom tylko doraźną naprawę, a nie regenerację.

Szkolenia techniczne dla mechaników, którzy naprawiają skrzynie automatyczne

Bardzo często trafiają do nas konwertery, które już były regenerowane, a pomimo to nadal posiadają oryginalne okładziny cierne, ponieważ poprzednia firma wymieniła jedynie zestaw uszczelnień.

Przypadków doraźnej naprawy konwerterów jest wiele, ponieważ często poprawiamy konwertery, które już były regenerowane i po bardzo krótkim czasie przestały działać.

Lista najczęściej popełnianych błędów podczas regeneracji konwertera jest bardzo długa, a obejmuje przede wszystkim:

  • pozostawienie starych uszczelnień;
  • pozostawienie starej okładziny ciernej;
  • pozostawienie starych, uszkodzonych sprężyn w tłumikach drgań;
  • zespawanie „na sztywno” uszkodzonych tłumików drgań;
  • wyginanie i prostowanie uszkodzonych łopatek turbiny i pompy;
  • nadmierne roztaczanie elementów wewnętrznych;
  • polerowanie uszkodzonych szyjek konwertera zamiast ich wymiany;
  • brak wyważania konwerterów.

Pozorne korzyści

Powyższe zabiegi znacznie obniżają nakład czynności i koszty poniesione podczas regeneracji, dzięki czemu firma więcej zarabia. Niestety, konwerter zregenerowany w taki sposób nie posiada swoich pierwotnych właściwości, nie pracuje poprawnie i może uszkadzać elementy skrzyni biegów bądź nawet całego układu napędowego.

Pozostawienie starej okładziny ciernej lub starych uszczelnień najczęściej kończy się poślizgiem sprzęgła, wibracjami, wzrostem temperatury oleju ATF w ASB (automatycznej skrzyni biegów), zwiększonym zużyciem paliwa. W skrajnym przypadku okładzina może rozpaść się na drobne elementy, które wraz z olejem trafią do modułu sterującego skrzyni biegów, powodując jego awarię.

Dwugłowicowy automat spawalniczy do łączenia połówek konwertera

Pozostawienie pękniętych sprężyn tłumika drgań powoduje ich stopniowe kruszenie się, aż wypadną z prowadnicy i trafią pomiędzy elementy wewnętrzne konwertera, uszkadzając go całkowicie. Powodują przy tym powstanie bardzo wielu opiłków metalowych, które wraz z olejem ATF trafiają do skrzyni biegów, powodując jej uszkodzenie. Taka usterka kończy się najczęściej remontem kapitalnym skrzyni biegów i wymianą konwertera na drugi, ponieważ pierwotnego nie da się już uratować.

Zespawanie uszkodzonego tłumika drgań na sztywno powoduje nadmierne wibracje nadwozia, zwłaszcza w niskim zakresie prędkości obrotowej silnika. Klienci bardzo często skarżą się, że wydali już kilka tysięcy złotych na wymianę elementów zawieszenia samochodu, zawieszenia silnika, regenerację wałów napędowych, wymianę przegubów, regenerację układu wtryskowego w przypadku silników Diesla. A winny jest brak tłumienia drgań skrętnych, spowodowany niewłaściwie wykonaną naprawą konwertera.

Są przypadki konwerterów, które uszkadzają się mechanicznie. W takim konwerterze najczęściej uszkodzone jest koło kierownicy, powyginane są łopatki pompy i turbiny. Niestety, regeneracja takiego konwertera jest nieopłacalna finansowo. Taniej jest kupić inny i go zregenerować. Widzieliśmy już konwertery, które w takim wypadku miały prostowane łopatki za pomocą zwykłych kombinerek, miały montowane wyszczerbione łopatki koła kierownicy itp. Taki konwerter nie przenosi właściwie momentu obrotowego i nie zapewnia laminarnego przepływu oleju ATF. Najczęściej samochód z takim konwerterem gorzej rusza z miejsca, może wystąpić nadmierne pienienie się oleju w ASB, zwłaszcza podczas jazdy w mieście, oraz przegrzewanie się oleju, nie wspominając już o drganiach i wibracjach wynikających z niedoważeń elementów.

Prawidłowe postępowanie

W przypadku uszkodzonej szyjki konwertera należy wymienić ją na nową. Jest to ważne, ponieważ wraz z panewką (lub łożyskiem) w pompie olejowej ASB stanowi ona prowadzenie konwertera. Niejednokrotnie widzieliśmy szyjki, które miały o 0,1–0,2 mm mniejszy wymiar niż powinny. Skutkuje to luzem promieniowym konwertera, a to z kolei prowadzi do wibracji, wybijania się panewki (lub łożyska) w skrzyni biegów, w skrajnym wypadku do zatarcia panewki, wycieku oleju i całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów.

Regenerowaliśmy konwerter od koparki Caterpillar, w którym nominalna średnica szyjki konwertera wynosi 55 mm. W wyniku przegrzania skrzyni biegów zatarła się panewka pompy ASB i uszkodziła szyjkę konwertera. Poprzednia firma, zamiast wymienić szyjkę na nową, przetoczyła ją po wierzchu i wypolerowała. Końcowy wymiar wynosił 53 mm. Oczywiście koparka błyskawicznie uległa ponownej awarii, konieczna była już wymiana pompy ASB na nową, gdyż nadmierny luz spowodował jej wybicie. My zamontowaliśmy nową szyjkę konwertera i koparka działa prawidłowo.

Linia regeneracji konwerterów

Bardzo ważnym parametrem w przypadku konwertera jest jego wyważenie. Duża masa i wysokie obroty sprawiają, że nawet najmniejsze niedoważenie rzędu 20–30 g może objawiać się wibracjami. Z tego względu przed rozcięciem konwertera zawsze zaznaczamy jego elementy, aby poskładać je dokładnie w taki sam sposób. Pomimo to, zawsze na końcu sprawdzamy za pomocą specjalnej wyważarki, czy wyważenie konwertera mieści się w normie. Jeśli nie, doważamy go dynamiczne.

Zaznaczenie połówek jest ważne, ponieważ w skrajnym przypadku niedoważenie może być tak znaczne, że trzeba będzie przyspawać bardzo dużo ciężarków, co jest niezgodne ze sztuką. Tak samo jak w przypadku kół samochodu należy zastosować najmniejszą możliwą ilość ciężarków, która pozwoli wyważyć element. Dobry wulkanizator w razie potrzeby zdejmie oponę, obróci ją względem felgi i spróbuje wyważyć ponownie. W naszym przypadku musimy ponownie rozciąć konwerter, umyć jego podzespoły, ponownie ustawić luzy, pospawać i zweryfikować tolerancje. Jest to ok. 70% prac, które składają się na cały proces regeneracji.

O firmie MVS

Mamy duże doświadczenie i staż w sektorze motoryzacji, a w szczególności w sprawach dotyczących automatycznych skrzyń biegów, stąd pomysł uruchomienia linii do regeneracji konwerterów. Podczas prowadzenia szkoleń technicznych spotykamy się z mechanikami, którzy naprawiają skrzynie automatyczne, dlatego temat regeneracji konwerterów pojawiał się bardzo często.

Właściciele serwisów bądź też ich pracownicy nie kryli swojego niezadowolenia w tym sektorze. Narzekali na pojawiające się reklamacje, długie terminy realizacji, a przy większych konwerterach – długie terminy ustalenia, czy to konwerter jest przyczyną awarii.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, zakupiliśmy oryginalną, w pełni wyposażoną linię do regeneracji konwerterów marki Kinergo.

W naszym parku maszynowym znajdują się między innymi:

  • dwugłowicowy automat spawalniczy, który pozwala uzyskać maksymalną dokładność łączenia połówek konwertera;
  • zgrzewarka tarcz ciernych wykorzystująca termiczną radiację podczerwieni, aby ciepło mogło penetrować materiał równomiernie i na całej głębokości;
  • miernik luzu osiowego;
  • tester szczelności;
  • tester napięcia wstępnego blokady – naprężenia Lock-upu;
  • tokarki pozwalające rozcinać konwertery o różnej średnicy, nawet bardzo dużej w przypadku konwerterów do ciężkiego sprzętu budowlanego i przemysłowego;
  • myjki automatyczne.

Specjalizujemy się w kompleksowej i profesjonalnej regeneracji konwerterów do wszystkich marek samochodów osobowych, ciężarowych, sprzętu budowlanego oraz przemysłowego.

Słyniemy z wyjątkowej skrupulatności i dbałości o najmniejsze detale. Pracujemy tylko na oryginalnych częściach takich firm, jak: KInergo, Sonnax, TriComponent, Raybestos, Borg Worner.

Proces regeneracji to suma technologii, doświadczenia i wysokiej jakości komponentów, a my to wszystko posiadamy. Dlatego też dajemy 18-miesięczną gwarancję na regenerowane przez nas konwertery bez limitu kilometrów.

Opracowano na podstawie materiałów MVS Paweł Gancarczyk



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2