2019-08-07, ostatnia aktualizacja 2019-08-07 06:00

Mercedes

Fot. Daimler, firstversions.com, Archiwum

Fot. Daimler, firstversions.com, Archiwum

To hiszpańskie imię żeńskie oznacza łaskę i dobroć, a do motoryzacji wkroczyło za sprawą Emila Jelinka – urodzonego w 1853 roku austriackiego dyplomaty i biznesmena.

Póki był młody, cechowały go krnąbność i zuchwałość. Z gimnazjum wyleciał dyscyplinarnie, z kolejnej szkoły sam uciekł, twierdząc, że „wszystkiego można się nauczyć bez nauki”. Gdy podjął pierwszą pracę w morawskiej firmie kolejowej, też go po dwóch latach zwolniono za organizowanie nocnych wyścigów pociągów. Ustatkował się dopiero w Maroku, gdzie ojciec – szanowany rabin i intelektualista – załatwił mu pracę w konsulacie Austro-Węgier na stanowisku attache handlowego. Tam poznał swoją przyszłą żonę, z którą miał później dwóch synów i jedną córkę – Mercedes Adrienne Manuelę, urodzoną w 1889 roku.

Prowadzone przez Jelinka transakcje handlowe okazały się bardzo opłacalne, więc wkrótce przeniósł się do Nicei, kupił okazałą rezydencję oraz swój pierwszy pojazd – trójkołowiec de dion bouton. We Francji działał na rynku ubezpieczeń, a równocześnie z pasją uczestniczył w wyścigach samochodowych.

Pewnego dnia jego uwagę przykuła reklama prasowa DMG (Daimler-Motoren-Gesellschaft), a następnego jechał już do Niemiec obejrzeć okazałą fabrykę i zamówić dla siebie samochód. Po kilku miesiącach zaliczał kolejne sukcesy – tym razem jako przedstawiciel Daimlera na Lazurowym Wybrzeżu.

Mercedes Jelinek i pierwszy mercedes 35 KM

Dla ambitnego kierowcy wyścigowego sześciokonny, dwucylindrowy model, osiągający prędkość 24 km/h – okazał się zbyt opieszały. Zaproponował więc firmie, że zamówi 36 dotychczasowych i 36 nowych modeli, o ile Daimler wyprodukuje auto zdolne do wygrania wyścigu z pojazdami francuskimi. Zażądał powiększonego rozstawu osi i kół, obniżonego środka ciężkości i elektrycznego zapłonu według patentu Boscha. W dodatku, aby niemiecka marka nie drażniła Francuzów, nowy wóz miał się nazywać Mercedes – tak jak jego 11-letnia wówczas córka.

Gdy firma przystała na warunki, Wilhelm Maybach, główny projektant Daimlera, został zasypany gradem coraz to nowych Jelinkowych pomysłów. W końcu zbudował nowatorski czterosuwowy, górnozaworowy silnik o pojemności 5918 cm3, mocy 35 KM, z dwoma gaźnikami i dwoma wałkami rozrządu. Zmniejszeniu uległ rozmiar jednostki napędowej, wzrósł natomiast rozstaw kół i osi. Szczególną innowację stanowiła chłodnica o strukturze plastra miodu (rozwiązanie stosowane do dziś).

Startując na tym pojeździe Jelinek wygrywał jeden wyścig po drugim, łatwo pokonując konkurentów, a fabryka w Stuttgarcie pracowała pełną mocą, by zaspokoić rosnący lawinowo popyt.

Bezgranicznie kochający swoją piękną córkę Emil Jelinek nie poprzestał na stworzeniu nowej marki. W 1903 roku również on zmienił nazwisko na Jelinek-Mercedes. I mawiał z dumą: „To prawdopodobnie pierwszy raz, kiedy ojciec przyjął imię córki”.

Tagi

Mercedes 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane