strona główna Praktyka warsztatowa Hydrauliczne sterowanie sprzęgła
2019-11-16, ostatnia aktualizacja 2019-11-16 07:49

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Hydrauliczne sterowanie sprzęgła

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Jest to rozwiązanie bardzo komfortowe dla użytkownika pojazdu, gdyż tłumi drgania pedału sprzęgła, zmniejsza hałas w kabinie i nie wymaga dużej siły do obsługi, a przy prawidłowej obsłudze nie ulega awariom.

Do obsługi warsztatowej tych systemów nie potrzeba specjalnego oprzyrządowania. Są też one proste w montażu. W ich obwodzie hydraulicznym należy zachować czystość, stosować płyn zalecany przez producenta pojazdu (nie wolno mieszać płynów hamulcowych z olejami hydraulicznymi, gdyż ta mieszanina powoduje uszkodzenia elementów gumowych w siłownikach).

W przypadku zabrudzenia płynu (fot. 1) należy sprawdzić stan przewodów, a zwłaszcza ich przekrój wewnętrzny (fot. 2 – przepływ ograniczony, fot. 3 –przepływ prawidłowy). Jeśli przekrój jest zmniejszony, należy wymienić wszystkie przewody, ogranicznik ciśnienia, tłumik pulsacji płynu (jeśli układ ma te elementy) siłownik i pompę, gdyż w podzespołach znajdują się zanieczyszczenia, których nie da się usunąć. W przypadku silnych zabrudzeń przewody można przepłukać środkiem odtłuszczającym lub spirytusem i osuszyć, a pozostałe elementy wymienić.

Siłownik centralny sprzężony z łożyskiem oporowym jest wymienialny (fot. 4). W sprzęgłach z siłownikiem zewnętrznym połączonym z łożyskiem oporowym za pomocą dźwigni zwanej łapą sprzęgła część ta nie jest zwykle wymieniana, gdyż zewnętrznego siłownika nie trzeba odłączać od układu hydraulicznego podczas wymiany sprzęgła. Jest to jednak błąd, gdyż wewnątrz siłownika znajduje się sprężyna dająca napięcie wstępne w układzie wysprzęglającym i ona też się zużywa. Ponadto po wymianie sprzęgła (z dociskiem bez kompensacji zużycia okładzin) siłownik zacznie pracować z innym skokiem, więc może pojawić się nieszczelność oraz problemy sterowania sprzęgłem.

Sam montaż komponentów nie jest skomplikowany. Należy jedynie zwrócić uwagę na tzw. wysprzęglik centralny. Gdy jest on wyposażony w uszczelniacz, trzeba uważać, aby nie uderzyć nim o wałek sprzęgłowy (fot. 5).

Powierzchnia obudowy skrzyni biegów w miejscu przylegania korpusu wysprzęglika musi być czysta. Śruby mocujące wysprzęglik dokręcamy równomiernie i w końcowej fazie zalecanym przez producenta momentem. Inaczej może dojść do uszkodzenia korpusu wysprzęglika (pęknięcia, trwałe odkształcenia), może też wystąpić wyciek oleju ze skrzyni biegów lub w niektórych wysprzęgłikach może odsunąć się jego tylna część, powodując również wyciek płynu.

Przy podłączaniu przewodów (nowych złącz adaptacyjnych wyposażonych w o-ring) należy zwrócić uwagę, by stare uszczelnienie nie zsunęło się i pozostało w przewodzie, gdyż zablokuje w nim przepływ.

Na temat niektórych wysprzęglików Schaeffler pod marką LuK sporządził informacje techniczne dotyczące montażu, zmian budowy wysprzęglika tzw. Service Info, zamieszczone na portalu Repxpert (np. Service Info dla wysprzęglika 510007310 – SI 0018, 510006310 – SI 0005, 510001111 – SI 0020, 510009810 – SI 0027).

Proces odpowietrzania wysprzeglika o numerze 510017710 w pojazdach z grupy Volkswagena wykonuje się według następującej procedury (Service Info LuK 0070):

1. Napełnić do maksimum zbiorniczek płynu hamulcowego.

2. Pozostawić pedał sprzęgła w górnym położeniu.

3. Podłączyć urządzenie do odpowietrzania i ustawić ciśnienie na 2,0 bary.

4. Odkręcić odpowietrznik o ? obrotu i odczekać, aby przelało się około 100 ccm płynu.

5. Przy odkręconym odpowietrzniku pompować ręcznie 15 do 20 razy pedałem sprzęgła (bardzo szybko – 2 naciśnięcia na sekundę), zachowując przy tym jego pełny skok (przy nieprzestrzeganiu procedury może pęknąć obudowa siłownika!).

6. Zakręcić odpowietrznik, odłączyć przyrząd i 10 razy pompować pedałem sprzęgła, sprawdzając, czy układ funkcjonuje prawidłowo. 

Tagi

Serwis  Sprzęgło 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane