strona główna Wydarzenia XIV Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
2019-11-27, ostatnia aktualizacja 2019-11-27 10:38

XIV Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

Fot. SDCM

Fot. SDCM

Wyzwania stojące obecnie przed motoryzacją, takie jak dostęp do danych generowanych przez pojazdy, cyfryzacja, pojazdy autonomiczne, niskoemisyjna mobilność oraz spowolnienie gospodarcze omawiano podczas XIV Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego zorganizowanego przez SDCM.

Większość uczestników spotkania przewiduje spowolnienie w motoryzacji. Przekładają się na to czynniki zewnętrzne: wojny handlowe, gorsze wyniki gospodarcze u zachodnich sąsiadów, niepewność związana z brexitem i wyzwania środowiskowe.

Problemem są także przepisy prawa. Ich brak lub niekorzystny kształt potrafią skutecznie hamować rozwój, a nawet doprowadzić do zakończenia działalności niektórych firm. Dlatego tak ważne jest by branża skutecznie zabiegała o odpowiednie otoczenie prawne, w którym przychodzi jej prowadzić działalność gospodarczą. Na forum SDCM branża już od kilkunastu lat monitoruje i opiniuje najważniejsze akty prawne wpływające na jej funkcjonowanie.

– Największe obawy budzi utrudniony dostęp do danych generowanych przez pojazd; w przyszłości tego dostępu może w ogóle nie być. Dla zapewnienia konkurencji na rynku wszyscy uczestnicy rynku motoryzacyjnego muszą mieć możliwość rywalizacji opartą na równości szans z producentami pojazdów. (...) Bez odpowiednich działań możemy spodziewać się zaburzenia konkurencji na rynku motoryzacyjnym, co uderzy w rynek usług motoryzacyjnych i tych związanych z mobilnością – mówi Alfred Franke, Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Co stoi na przeszkodzie równego dostępu do danych dla wszystkich? Oficjalnie jest to troska o cyberbezpieczeństwo. W rzeczywistości producenci pojazdów chcą zmaksymalizować własne zyski. Tymczasem dane generowane przez pojazd powinny być wolne, a to, komu zechce udostępnić je kierowca, powinno zależeć od niego.

Kolejną kwestią poruszaną podczas kongresu było GVO. Bez tej dyrektywy warsztaty niezależne nie byłyby w stanie skutecznie konkurować z autoryzowanymi serwisami w obszarze napraw pojazdów na gwarancji. A okres gwarancji wydłużany jest systematycznie. Rozporządzenie GVO obowiązuje do 2023 roku, a już teraz Komisja Europejska prowadzi konsultacje nad kształtem kolejnego rozporządzenia w sprawie tak zwanych wyłączeń grupowych w motoryzacji.

SDCM podnosi też kwestię uzdrowienia branży, proponując między innymi zmiany i uszczelnianie systemu Stacji Kontroli Pojazdów (SKP), wraz z rozsądnym nadzorem nad ich działalnością. Według stowarzyszenia powinno to być priorytetem sejmu nowej kadencji, bowiem system badań technicznych w Polsce jest nieskuteczny i wymaga pilnej naprawy.

Stowarzyszenie postuluje także wprowadzenie obowiązku odsprzedaży części używanych mogących podlegać recyklingowi firmom zajmujących się profesjonalną regeneracją.

Podczas kongresu odbyła się burza mózgów; eksperci dyskutowali, jak przekazywać skomplikowane kwestie legislacyjne dotyczące motoryzacji, by w sposób zrozumiały docierać z przekazem branży do przedstawicieli władz i do mediów.


 

Wasi dostawcy

Polecane


ver. 2023#2