strona główna Praktyka warsztatowa Niedomaganie skrzyni DSG 02E
2020-01-07, ostatnia aktualizacja 2020-01-07 06:16

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Niedomaganie skrzyni DSG 02E

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Skrzynia 02E produkowana przez koncern VW AG jest popularnym, często spotykanym rozwiązaniem w eksploatowanych w Polsce samochodach i cieszy się dużym zaufaniem użytkowników. Obsługuje ona silniki generujące moment obrotowy powyżej 250 Nm, takie jak np. 2.0TDI oraz niektóre 1.9TDI.

 W czasie eksploatacji w miarę przejechanych kilometrów pojawiają się pewne niedomagania. Jednym z nich jest metaliczne stukanie lub grzechotanie na biegu jałowym, kiedy dźwignia selektora zmiany biegów znajduje się w pozycji P lub N. Może też występować głośny stuk podczas gaszenia silnika.

Niestety, często stosowana skrócona diagnoza i naprawa polegająca na wymianie samego DKZ nie przynosi pożądanych efektów. Usterka powraca natychmiast po montażu lub po przejechaniu 1000–2000 km, a koło zamachowe ulega nieodwracalnemu uszkodzeniu.

To nie luzy DKZ mają wpływ na opisaną usterkę. Za wspomniane dźwięki odpowiedzialne jest połączenie wieloklinowe między DKZ a modułem podwójnego sprzęgła, które ulega wypracowaniu. Specyficzna budowa koła umożliwia ruch masy wtórnej – zarówno osiowy, jak i promieniowy. Jest to naturalna, konstrukcyjna cecha tego DKZ.

Podstawowa zasada mechaniki mówi, że pary skojarzone, w tym przypadku zębnik DKZ i zębatkę sprzęgła, wymienia się jednocześnie. Jeżeli po zdjęciu skrzyni biegów widoczne jest podcięcie wieloklinu DKZ na 2/3 długości frezów, należy zweryfikować koło zębate modułu sprzęgła.

W praktyce poprawnie przeprowadzona naprawa oznacza wymianę obu komponentów: DKZ i sprzęgła podwójnego, gdyż poszczególne elementy sprzęgła nie są dostępne w sprzedaży. Tylko taka technologia naprawy zapewni dalszą bezproblemową eksploatację układu przeniesienia napędu ze skrzynią 02E. W tym wypadku szukanie oszczędności jest niedopuszczalnym błędem, gdyż prawdopodobieństwo ponownego wystąpienia usterki jest bardzo wysokie.

Zalecenia montażowe

  • Montując nowy DKZ, należy wieloklin łączący oba elementy nasmarować odpowiednim smarem. Charakteryzuje się on wysoką odpornością na temperaturę i nie zawiera cząstek stałych.
  • Zgodnie z instrukcją należy koniecznie wymienić łożysko pilotujące na wale korbowym, ponieważ centruje ono cały układ. Instrukcja oraz nowe łożysko znajdują się w każdym pudełku z kołem 415 0740 09. Łożysko jest bardzo małe i można je łatwo przeoczyć.
  • Montując skrzynię biegów, nie wolno jej dociągać śrubami; obudowa i blok muszą się złączyć przed dokręcaniem.
  • Zawsze należy skontrolować stan tulejek ustalających skrzynię względem bloku. Uszkodzone trzeba koniecznie wymienić!

Więcej informacji na stronach: www.repxpert.pl i www.schaeffler.pl

Fot. 1 Skrzynia biegów 02E w wersji Quattro

Fot. 2. Dwumasowe koło zamachowe dla skrzyni 02E w samochodzie Audi A3

Fot. 3. Ślady wypracowania wieloklinu DKZ

Fot. 4. Wyeksploatowane zęby modułu sprzęgła

Fot. 5. Skutki siłowego dokręcania skrzyni biegów 02E

Fot. 6. Ulotka Service info LuK 0063 opisująca dobre praktyki dostępne na www.repxpert.pl



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane