strona główna Technika motoryzacyjna Sprężyny zawieszenia w zimie
2020-02-05, ostatnia aktualizacja 2020-02-05 10:13

Sprężyny zawieszenia w zimie

KYB zaleca regularne sprawdzanie elementów zawieszenia oraz odpowiednio wczesne usuwanie wykrytych usterek

KYB

KYB zaleca regularne sprawdzanie elementów zawieszenia oraz odpowiednio wczesne usuwanie wykrytych usterek

Sprężyny zawieszenia pełnią ważną rolę w układzie jezdnym, utrzymując masę pojazdu i łagodząc drgania wynikające z jazdy po nierównej drodze. Amortyzatory ograniczają niekontrolowane drgania sprężyn i wraz z nimi odpowiadają za utrzymanie styczności kół z nawierzchnią.

Stan techniczny sprężyn zawieszenia ma wpływ na żywotność amortyzatorów i innych elementów układu zawieszenia oraz odpowiada za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Sól i piasek, stosowane przez służby drogowe w okresie zimowym, wnikają między elementy ruchome, powodując ich przyspieszone zużycie. Destrukcyjny wpływ mogą mieć również zimowe uszkodzenia nawierzchni jezdni.

Zaleca się, aby warsztat mechaniki pojazdowej dokonywał kontroli stanu technicznego zawieszeń podczas każdej sezonowej wymiany opon i okresowych przeglądów.

Profesjonalnie działający warsztat powinien informować klienta o wszystkich zdiagnozowanych usterkach wykrytych w badanym pojeździe oraz o potencjalnych skutkach zaniedbania naprawy takich uszkodzeń.

Typowe uszkodzenia sprężyn zawieszeń

Pęknięcia

Końcowe zwoje sprężyn znajdują się w odpowiednich gniazdach, na gumowych poduszkach lub talerzach oporowych, w których często zbiera się mieszanina wody, piasku, soli i innych zanieczyszczeń. Tam najczęściej pojawiają się pęknięcia. W wielu pojazdach wyposażonych w zawieszenie typu McPherson zdarza się, że dolny zwój sprężyny jest całkowicie zasłonięty przez wywinięte do góry brzegi talerza oporowego amortyzatora, co utrudnia ocenę wizualną. Zakończenia sprężyn w procesie produkcyjnym są zawsze równo obcinane, dlatego nierówne, poszarpane zakończenie może wskazywać na złamanie jej końca.

Porównanie wysokości prześwitu

Pęknięcie lub trwałe odkształcenie sprężyny można stwierdzić, porównując wysokość prześwitu. Aby to sprawdzić, należy odpowiednio zmierzyć odległość konkretnego elementu nadwozia względem podłoża po obu stronach pojazdu stojącego na równej powierzchni.

Korozja

Jeśli lakier, którym sprężyna jest pokrywana w procesie produkcyjnym, ulegnie uszkodzeniu, to na jej powierzchni szybko pojawiają się wżery korozyjne. Osłabiają one materiał i prowadzą do utraty wymaganej sztywności sprężyny, a w skrajnych przypadkach – do jej pękniecia. Zniszczenie powierzchni antykorozyjnej może być wynikiem błędów montażowych lub destrukcyjnego działania zanieczyszczeń typu: piasek, drobne kamienie, sól drogowa, błoto pośniegowe.

Prześwit pojazdu

Długotrwała jazda z dużym obciążeniem wpływa na charakterystykę pracy i kształt sprężyn. Nadmierne obciążanie osi czy też przekraczanie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu powoduje osiadanie zwojów sprężyny w trakcie użytkowania, prowadzi do zmniejszenia prześwitu pojazdu, a w efekcie końcowym – nawet do pęknięcia sprężyn. Zwiększenie lub zmniejszenie prześwitu pojazdu może być również skutkiem nieprawidłowej pozycji sprężyny względem amortyzatora w wyniku popełnienia błędu montażowego lub zostało spowodowane nieprawidłową identyfikacją i doborem części.

Odkształcenia

Błędy montażowe mogą spowodować nieprawidłowe ułożenie sprężyny względem zestawu montażowego górnego mocowania amortyzatora oraz w dolnym talerzu oporowym, a w efekcie – ocieranie sprężyny o nadkole bądź różnego rodzaju głuche stuki, metaliczne zgrzyty czy skrzypienie. Nieprawidłowa pozycja montażowa sprężyny zawieszenia (np. zamontowana odwrotnie) może doprowadzić do jej pęknięcia, niekontrolowanego przemieszczenia w talerzu oporowym oraz przyczynić się do uszkodzenia amortyzatora.



Andrzej Chmielewski
Specjalista ds. Produktowo-Technicznych KYB Europe Oddział w Polsce



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane