strona główna Aktualności Kodeks Sztucznej Inteligencji
2020-02-25, ostatnia aktualizacja 2020-02-25 09:16

Kodeks Sztucznej Inteligencji

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Bosch ustanawia korporacyjne zasady korzystania ze sztucznej inteligencji (SI). Spółka opracowała wytyczne dotyczące stosowania SI w swoich produktach. Myśl przewodnia kodeksu SI stworzonego przez koncern brzmi: we wszystkich decyzjach podejmowanych przez SI człowiek powinien być instancją kontrolną.

Od 2025 roku wszystkie produkty Boscha będą wyposażone w sztuczną inteligencję lub będą z jej pomocą rozwijane albo produkowane. Przedsiębiorstwo postawiło sobie zadanie uczynienia produktów SI bezpiecznymi, wytrzymałymii zrozumiałymi.

Bosch zamierza wytwarzać produkty wykorzystujące sztuczną inteligencję, którym można zaufać. W ciągu nadchodzących dwóch lat Bosch chce przygotować 20 000 pracowników do pracy ze sztuczną inteligencją. Program obejmuje także wdrożenie Kodeksu SI, który jest poświęcony odpowiedzialnemu stosowaniu tej technologii.

Firma doradcza PwC przewiduje, że do roku 2030 produkt krajowy brutto w Chinach wzrośnie dzięki SI o 26 proc., w Ameryce Północnej o 14 proc., a w Europie o ok. 10 proc.

Zgodnie z Kodeksem SI firmy Bosch sztuczna inteligencja nie może decydować o losach ludzi bez człowieka pełniącego funkcje kontrolne. SI ma raczej służyć jako narzędzie. Oznacza to trzy możliwe scenariusze. Wszystkie mają wspólny mianownik: człowiek powinien zachować kontrolę nad decyzjami podejmowanymi przez produkty SI rozwijane przez firmę Bosch. W pierwszym scenariuszu sztuczna inteligencja jest środkiem czysto pomocniczym (np. w zastosowaniach wspomagających proces decyzyjny: człowiek może liczyć na jej wsparcie w procesie klasyfikacji przedmiotów lub istot żyjących). Według drugiego scenariusza inteligentny system sam podejmuje decyzje, które człowiek może w każdej sytuacji zastąpić swoją decyzją. Przykładem takiego wariantu jest częściowo zautomatyzowana jazda samochodem: kierowca ma możliwość bezpośredniej ingerencji w działanie funkcji asystenta parkowania. W trzecim scenariuszu, którego przykładem może być asystent hamowania awaryjnego, eksperci już w fazie projektowania produktu inteligentnego określają pewne parametry będące podstawą podejmowania decyzji przez sztuczną inteligencje, natomiast w same decyzje człowiek nie może ingerować. Następnie konstruktor sprawdza, czy urządzenie trzyma się zadanych przez człowieka parametrów.

Aby budować zaufanie do inteligentnych systemów, oprócz technicznego know-how, ważny jest także ciągły dialog ze światem polityki, nauki oraz społeczeństwem. Dlatego Bosch bierze udział w Grupie Eksperckiej (High Level Expert Group) Komisji Europejskiej w Brukseli, która zajmuje się m.in. kwestiami etycznymi dotyczącymi SI.

Główne wytyczne Kodeksu SI opracowanego przez spółkę Bosch:

Każdy produkt wykorzystujący SI musi być zgodny z naszym motto „Technologia bliżej nas”, które łączy dążenie do innowacyjności z odpowiedzialnością społeczną.

Sztuczna inteligencja nie może decydować o losach ludzi bez nadzoru człowieka.

Pragniemy rozwijać bezpieczne, wytrzymałe i zrozumiałe produkty SI.

Zaufanie to jedna z podstawowych wartości w naszej firmie. Chcemy, aby rozwijane przez nas produkty SI cieszyły się zaufaniem.

Podczas projektowania produktów SI przestrzegamy przepisów prawa i kierujemy się zasadami moralnymi.

Tagi

Bosch  SI 



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2