strona główna Mechanika Volkswagen T5 - serwisowanie podwozia
2020-07-17, ostatnia aktualizacja 2020-07-17 10:27

Porady ZF Aftermarket

Volkswagen T5 - serwisowanie podwozia

Fot. ZF Aftermarket

Fot. ZF Aftermarket

W Unii Europejskiej w ciągłym użytkowaniu znajduje się 33,2 mln samochodów dostawczych. W Polsce zarejestrowanych jest ich około 3,3 mln. Znaczące przebiegi, duże obciążenia i ciągła eksploatacja – samochody dostawcze nie mają łatwego życia. Ponieważ średni wiek pojazdów dostawczych w UE wynosi 10,9 lat, segment ten daje warsztatom spore możliwości serwisowe i naprawcze.

Volkswagen T5 jest jednym z najpopularniejszych pojazdów w segmencie poniżej 3,5 tony. W pierwszej generacji tego modelu często dochodzi do uszkodzeń spowodowanych zużyciem mocowania amortyzatora ze względu na zbyt małe łożyskowanie. Po jakimś czasie producent zastąpił ten element wersją z większym łożyskiem, ale obie wersje nadal można spotkać na drogach. ZF Aftermarket oferuje oba warianty mocowania, zalecając równocześnie w starszych modelach uaktualnienie ich do nowej wersji. Podczas usuwania uszkodzonych części mechanik musi pamiętać, który z dwóch wariantów znajduje się w pojeździe. Uszkodzony talerz oporowy dla sprężyny we wcześniejszym wariancie łożyska oznacza konieczność wymiany całego zespołu, ponieważ nowe talerze nie są już dostępne. W związku z tym trzeba zainstalować nowe mocowanie amortyzatora, sprężyny i łożysko kulkowe. Zaleca się wymianę tych części parami.

Przy wymianie wahacza w modelu T5 po usunięciu starej części mechanik powinien wyczyścić powierzchnię nośną sworznia kulowego na zwrotnicy za pomocą papieru ściernego, a następnie odpowiedniego środka czyszczącego. W przeciwnym razie cząstki rdzy i brudu mogłyby przeniknąć przez przegub kulowy do nowego wahacza, powodując jego szybsze zużycie.

Pracownik warsztatu nie może dokręcać śrub mocujących i nakrętek w samochodzie, który znajduje się na podnośniku, czyli wtedy, gdy zawieszenie jest w stanie pełnego rozprężenia. Po opuszczaniu pojazdu na koła łożyska gumowe mogłyby ulec deformacji, co zawsze prowadzi do przedwczesnego zużycia.

Do prac serwisowych najlepszy jest podnośnik samochodowy z czterema punktami podparcia. Umożliwia dokręcenie śrub i nakrętek momentem podanym przez producenta. W instrukcji montażowej danego pojazdu mogą znajdować się odpowiednie dane regululacyjne. Ostatnią czynnościa jest sprawdzenie i ustawienie zbieżności kół zgodnie ze specyfikacją.

ZF Aftermarket stale poszerza swoją ofertę elementów zawieszenia marki Lemförder do samochodów dostawczych. Nowe pozycje obejmują:

  • osłonę osi i układu kierowniczego do Forda Transit/Tourneo Custom
  • wewnętrzne drążki kierownicze, drążki kierownicze i końcówki drążka kierowniczego do Citroëna Jumpy/Peugeota Expert/Toyoty Proace
  • mocowania tylnej osi i mocowania stabilizatora dla VW T5/T6 oraz Crafter
  • mocowania przedniej osi i wahacze do VW Crafter
  • wahacz przedniej osi i zwrotnicę do Renault Kangoo oraz Mercedesa Citan

Tagi

Podwozie  ZF 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane