Informacja Service Info – INA 0069 ostrzega o ryzyku zastosowania niewłaściwej rolki napinacza paska rozrządu. Problem dotyczy samochodów grupy VW z silnikami benzynowymi o pojemnościach: 1.0, 1.0i, 1.3, 1.4, 1.4i, 1.6, 1.6i, w których stosowane są dwa technicznie różne napinacze w zależności od kodu silnika.
Pomylić można części 531 0252 30 i 531 0525 30 montowane w następujących modelach samochodów:
Seat: Arosa, Cordoba, Ibiza II, Ibiza III, Ibiza IV, Inca;
Škoda: Felicia I, Felicia II, Octavia;
VW: Bora, Caddy II, Fox, Golf III, Lupo, Polo, Vento.
Wygląd zewnętrzny obu tych napinaczy jest identyczny, choć kostrukcja różna, co może powodować trudności w doborze i mieć przykre konsekwencje techniczne. Również numeracja jest zbliżona, dlatego o pomyłkę nietrudno. Aby pasek rozrządu pracował bezproblemowo, należy podczas doboru bezwzględnie przestrzegać poniższej instrukcji.
Numer referencji Numer wytłoczony
531 0252 30 979272
531 0525 30 979548
O doborze zestawu paska rozrządu decyduje jedynie kod silnika. Wymiary rolki napinającej 61,5 x 22 mm, szerokość 19 mm oraz liczba zębów paska rozrządu (135) są identyczne w obu rozwiązaniach.
Na przykład w Vokswagenie Caddy z silnikiem 1.4 60 KM podczas montażu można posiłkować się numerami wybitymi na płytce. Napinacz 531 0252 30 posiada oznaczenie 979272 i jest przeznaczony dla kodów silnika APQ, AEX. Natomiast napinacz o nr 531 0525 30 oznaczony numerem 979548 ma zastosowanie dla silnika o kodzie AUD. Pomyłka może doprowadzić do nadmiernych drgań i utraty napięcia paska, a w konsekwencji – awarii silnika, gdyż zastosowane sprężyny charakteryzują się inną siłą naciągu. Jest to dowód, że doboru części nie wolno dokonywać jedynie na podstawie oceny wizualnej.
Po lewej: rolka napinacza 531 0252 30, po prawej: rolka napinacza 531 0525 30. Przed montażem rolki napinacza należy upewnić się, czy numer części jest poprawny. Z uwagi na podobieństwo numerów zachodzi podwyższone ryzyko pomylenia tych dwóch komponentów
0 komentarzy dodaj komentarz