strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Prawidłowe uruchamianie awaryjne
2020-12-28, ostatnia aktualizacja 2020-12-28 12:26

Prawidłowe uruchamianie awaryjne

Fot. Varta

Fot. Varta

Gdy w samochodzie rozładuje się akumulator, można uruchomić go awaryjnie za pomocą kabli rozruchowych. Trzeba tylko wiedzieć, jak to zrobić. Warto, aby wiedzę na ten temat miała zarówno osoba udzielająca pomocy, jak i kierowca. Przy awaryjnym uruchamianiu rozładowanego akumulatora za pomocą kabli można popełnić różne błędy.

Gdy stan naładowania akumulatora spadnie poniżej poziomu krytycznego, nie dostarcza on wystarczającej energii do urządzeń elektrycznych w pojeździe. Awaryjne uruchomienie pojazdu za pomocą kabli jest często jedynym sposobem uruchomienia silnika.

Do tego celu wystarczy drugi pojazd ze sprawnym akumulatorem oraz kable rozruchowe. Średnica kabla rozruchowego powinna wynosić przynajmniej 16 mm, a w przypadku samochodów z silnikiem o dużej pojemności zalecany jest kabel o przekroju 25 mm. Niesprawny pojazd należy zasilić energią z akumulatora o takim samym napięciu. W większości samochodów napięcie to wynosi 12 V. Zdarzają się jednak starsze modele z napięciem wynosszącym 6 V. Każdorazowo należy zapoznać się z instrukcją obsługi obu pojazdów.

Przygotowania

Oba pojazdy należy bezpiecznie zaparkować na równym podłożu. Pojazd sprawny i pojazd niesprawny nie mogą stykać się ze sobą ze względu na ryzyko zwarcia. W wielu nowych samochodach akumulator nie znajduje się w komorze silnika, jednak wyprowadzenia biegunów można szybko odnaleźć. W razie potrzeby z pomocą przyjdzie instrukcja obsługi. Silniki obu pojazdów muszą być wyłączone.

Ważne: w wielu współczesnych samochodach, w których akumulator nie znajduje się pod maską, w komorze silnika przewidziano specjalne punkty do podłączania kabli rozruchowych, z których należy korzystać. W takim przypadku nie należy podłączać kabli rozruchowych bezpośrednio do akumulatora.

Podłączanie kabli rozruchowych

Kable rozruchowe należy trzymać za izolowane, plastikowe uchwyty.

Ważne: kabel czerwony zawsze podłącza się do bieguna dodatniego, a czarny do bieguna ujemnego. Najpierw jeden koniec kabla czerwonego podłączamy do dodatniego bieguna sprawnego pojazdu, a następnie drugi koniec do dodatniego bieguna pojazdu niesprawnego. Koniec czarnego kabla należy podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora sprawnego pojazdu.

Ważne: Nigdy nie należy podłączać drugiego końca czarnego kabla do bieguna ujemnego – ten koniec podłącza się do wyznaczonego miejsca nadwozia pojazdu, który uległ awarii. Zwykle jest to mocny, niemalowany metalowy element w komorze silnika, może być to na przykład blok silnika lub specjalny punkt do podłączania zewnętrznego źródła zasilania. Bezpośrednie podłączenie kabla rozruchowego do ujemnego bieguna niesprawnego pojazdu nie jest zalecane, ponieważ może spowodować iskrzenie, które z kolei może uszkodzić akumulator. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych może wystąpić wyciek kwasu, stwarzając zagrożenie dla osób znajdujących się w pobliżu. Istnieje również ryzyko zapłonu wodoru, dlatego podczas tej operacji zalecane jest zakładanie okularów ochronnych.

Uruchomienie pojazdu i odłączenie kabli rozruchowych

Ważne: najpierw należy uruchomić silnik sprawnego pojazdu, a następnie spróbować uruchomić silnik pojazdu, w którym występuje problem z akumulatorem. Jeśli uruchomienie się powiedzie, w pojeździe w pierwszej kolejności należy włączyć odbiornik elektryczny (np. światła czy ogrzewanie tylnej szyby). Pozwoli to uniknąć przepięcia przy odłączaniu kabli rozruchowych od biegunów. Kable odłącza się w odwrotnej kolejności. Dla szybkiego doładowania akumulatora zalecana jest dłuższa praca silnika lub kilkukilometrowa przejażdżka. .

Jeśli uruchomienie nie powiedzie się...

Gdy samochód nie uruchomi się lub silnik natychmiast zgaśnie, przed podjęciem kolejnej próby należy odczekać minutę. Kolejne niepowodzenie często wynika z uszkodzonego lub niewłaściwego kabla rozruchowego.

Serwisowanie

Po każdym całkowitym rozładowaniu akumulatora należy udać się do serwisu w celu ustalenia przyczyny awarii. Jeśli akumulator jest słaby ze względu na stopień zużycia, uruchomienie za pomocą kabli rozruchowych jest jedynie tymczasowym rozwiązaniem, a problem prawdopodobnie powróci przy kolejnej próbie uruchomienia. Nawet gdy wydaje się, że akumulator jest sprawny warto upewnić się w serwisie, że nie nastąpił trwały spadek jego zdolności rozruchowej (np. spowodowany opadem masy czynnej).

Firma Clarios - producent akumulatorów VARTA wspiera warsztaty i swoich klientów w całej Europie w ramach programu Testowania Akumulatorów VARTA, który oferuje kierowcom bezpłatne sprawdzenie stanu akumulatora. Właściciele pojazdów mogą łatwo znaleźć najbliższego partnera VARTA za pomocą wyszukiwarki dostępnej pod adresem  https://www.varta-automotive.pl.

Urządzenie rozruchowe

Dobrą alternatywę dla tradycyjnych kabli rozruchowych stanowi urządzenie rozruchowe. Jest to zestaw przenośnych akumulatorów litowo-jonowe ze zintegrowanymi kablami rozruchowymi. Kable podłącza się tak samo, jak w przypadku kabli rozruchowych. Ważne: urządzenie rozruchowe szybko traci pojemność w temperaturach zimowych, dlatego nie należy przechowywać go w samochodzie, gdy temperatura spada poniżej zera.



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane