strona główna Mechanika Sprawna wymiana oleju w skrzyniach automatycznych
2021-02-17, ostatnia aktualizacja 2021-02-17 06:00

Sprawna wymiana oleju w skrzyniach automatycznych

Fot. ZF Aftermarket

Fot. ZF Aftermarket

Wymagania względem nowoczesnych samochodów stale rosną, dlatego muszą im sprostać zarówno automatyczne skrzynie biegów, jak i stosowane do ich zalewania oleje przekładniowe. Firma ZF, jako ekspert w tej dziedzinie, dostarcza wszystkie komponenty potrzebne do wymiany oleju w skrzyni biegów – zarówno olej przekładniowy ZF LifeguardFluid, jak i idealnie dopasowany do danej skrzyni zestaw służący do przeprowadzenia wymiany.

Wybór oleju przekładniowego nie powinien być kwestią przypadku – kto nierozważnie kupuje, ten przepłaca. Zastosowanie niekompatybilnego oleju może spowodować większe zużycie paliwa lub wywołać problemy z przełączaniem biegów, a także doprowadzić do uszkodzenia tarcz ciernych, pompy olejowej lub korozji elektroniki. Olej zanieczyszczony, np. na skutek uszkodzenia powstałego w obiegu chłodniczym skrzyni biegów, może doprowadzić do powstania nieodwracalnych szkód, dlatego zalecane jest sprawdzenie spuszczanego oleju pod kątem obecności płynu chłodzącego.

Automatyczne skrzynie biegów ZF są fabrycznie zalane specjalnie opracowanym olejem przekładniowym ZF LifeguardFluid. ZF Aftermarket zaleca wymianę oleju przekładniowego w skrzyni biegów ZF co 80 000 - 120 000 km w zależności od stylu jazdy.

Trzeba pamiętać, że w bardzo wysokich temperaturach roboczych olej starzeje się szybciej niż w normalnych warunkach eksploatacyjnych. Przy długich przebiegach z wysokimi prędkościami lub sportowym stylu jazdy zaleca się częstszą jego wymianę.

Częstotliwość wymiany może być odmienna w przypadku skrzyń biegów innych producentów, np. w skrzyniach biegów G5 w Mercedesie lub w skrzyniach DSG Volkswagena przewidziana jest po 60 000 km.

Charakterystyka oleju ZF LifeguardFluid

  • zawiera mieszankę wysokogatunkowych olejów podstawowych i specjalnych dodatków uszlachetniających;
  • umożliwia płynną zmianę biegów i redukuje drgania;
  • zapewnia komfort przełączania na poziomie nowego pojazdu;
  • specjalne dodatki przedłużają żywotność wszystkich komponentów skrzyni biegów;
  • optymalna lepkość pozwala na maksymalną oszczędność paliwa;
  • jakość OE zapewnia 100-procentową kompatybilność.

Zestawy do wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów

Zestawy do wymiany oleju ZF przeznaczone do automatycznych skrzyń biegów w samochodach osobowych i dostawczych pozwalają na szybszą i łatwiejszą pracę. Zawierają wszystko, czego potrzeba do wymiany oleju w konkretnej skrzyni biegów, np. magnesy, filtr lub plastikową miskę olejową ze zintegrowanym filtrem oleju i uszczelką, śruby mocujące oraz śruby wlewowe.

Dostępne są zestawy do następujących skrzyń biegów ZF:

ZF 5HP

 Zestawy zawierają uszczelkę do miski olejowej, filtr oleju, magnesy trwałe, pierścienie uszczelniające oraz śruby z metalu i tworzywa sztucznego. Opcjonalnie w zestawie znajduje się również odpowiedni olej przekładniowy ZF LifeguardFluid.

ZF 6HP

W zależności od typu skrzyni biegów zestawy zawierają oddzielnie uszczelkę i filtr oleju lub kompletną miskę olejową z metalu lub tworzywa sztucznego, a także odpowiednie pierścienie uszczelniające, śruby wlewowe i magnesy trwałe.

ZF 8HP

W zależności od typu skrzyni biegów zestawy zawierają oddzielnie uszczelkę i filtr oleju lub kompletną miskę olejową z tworzywa sztucznego ze zintegrowanym filtrem oleju, a także odpowiednią uszczelkę i śruby wlewowe. Opcjonalnie dostępny jest odpowiedni olej przekładniowy ZF LifeguardFluid.

Wśród produktów ZF można znaleźć również oleje i zestawy do wymiany oleju w hybrydowych skrzyniach biegów, jak na przykład 8P75PH, którą już w pierwszym roku zamontowano w 100 000 pojazdów. Znajduje w niej zastosowanie olej ZF LifequardFluid 9, zaprojektowany specjalnie do serii przekładni w technologii hybrydowej z silnikiem elektrycznym oraz skrzyń ZF serii 9HP.

Podczas pracy przy systemach hybrydowych ze względu na napęd elektryczny mogą wystąpić szczytowe wartości napięcia sięgające nawet 1000 woltów. Z tego względu do wykonywania czynności serwisowych w pojazdach z układami wysokonapięciowymi wymagane są specjalne kwalifikacje.

Opracowanie na podstawie materiałów ZF Aftermarket



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane