strona główna Mechanika Wymiana paska rozrządu Opel Insignia 2.0 DTH
2021-03-01, ostatnia aktualizacja 2021-03-01 06:00

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Wymiana paska rozrządu Opel Insignia 2.0 DTH

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Przedstawiamy procedurę wymiany zestawu paska rozrządu INA w Oplu Insignia z silnikiem 2.0 DTH. Warto zapoznać się z instrukcją montażową tego popularnego modelu, a w razie konieczności sięgnąć do darmowych informacji technicznych, w tym danych serwisowych i momentów dokręceń śrub poszczególnych elementów zestawu. Informacje dostępne są na portalu warsztatowym REPXPERT. Przytaczamy je w dalszej części artykułu, a na koniec podajemy linki do portalu.

Razem z paskiem rozrządu i pompą płynu chłodzącego (zestaw INA 530 0562 30) wymianie podlega zestaw układu paska osprzętu, który w zależności od typu wspomagania układu kierowniczego ma numer INA 529 0348 10 (dla systemu hydraulicznego) lub INA 529 0351 10 (dla systemu elektrycznego).

Zgodnie z danymi producenta pojazdu, wymianę rozrządu należy przeprowadzić przy przebiegu 150 tysięcy km lub przed upływem 6 lat eksploatacji paska. Czas wymiany zgodnie z instrukcją dostępną w portalu REPXPERT wynosi 2,6 h.

Konieczne jest, aby przed wymianą rozrządu odpowiednio wcześniej przygotować pojazd oraz elementy zestawu celem wyrównania temperatury napinacza paska i silnika. Przyjmuje się, że 20°C jest optymalną temperaturą dla wszystkich współpracujących elementów.

Obowiązuje kilka ogólnych zasad:

  • wymianie podlegają wszystkie elementy w układach paska rozrządu i paska osprzętu;
  • należy stosować wymagane momenty dokręcenia śrub mocujących;
  • wałem korbowym obraca się zawsze w kierunku zgodnym z obrotami silnika.

Przed przystąpieniem do pracy trzeba przygotować hydrauliczny wspornik silnika oraz zestaw blokad do rozrządów Opla.

Procedura wymiany

1. Wjeżdżamy samochodem na podnośnik, otwieramy maskę silnika i demontujemy jego górną osłonę.

2. Przed przystąpieniem do dalszych prac należy pamiętać, aby rozłączyć kabel masowy akumulatora.

3. Luzujemy koło po stronie kierowcy i unosimy samochód.

4. Zdejmujemy dolną osłonę silnika.

5. Demontujemy koło i nadkole od strony kierowcy.

6. Luzujemy cztery śruby koła pasowego na wale korbowym (fot. 1), zdejmujemy pasek osprzętu, luzując napinacz paska, i demontujemy koło pasowe na wale korbowym.

7. Podpieramy silnik na wsporniku hydraulicznym i opuszczamy lekko podnośnik.

8. Rozłączamy przewody i demontujemy obudowę filtra powietrza (fot. 2).

9. Zdejmujemy górną osłonę paska rozrządu (fot. 3)

10. Demontujemy mocowanie silnika. Układ paska rozrządu jest w pełni dostępny, co pozwala na jego poprawną wymianę.

11. Obracamy wałem korbowym w kierunku obrotów silnika (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) do ustawienia karbu w pozycji na godz. 12, wykręcamy śrubę z otworu do blokady wałka rozrządu, wsuwamy blokadę do końca w otwór, a następnie obracamy powoli wałem korbowym aż do zetknięcia blokady z wałkiem rozrządu. Wtedy wkręcamy do końca blokadę wałka rozrządu (fot. 4).

12. Wykręcamy śrubę z obudowy pompy oleju i wkręcamy szpilkę podparcia blokady wału korbowego (fot. 5).

13. Zakładamy blokadę wału korbowego i mocujemy ją na wale oraz szpilce (fot. 6).

14. Po prawidłowym zablokowaniu wału korbowego i wałka rozrządu za pomocą narzędzia kontrującego luzujemy koło pasowe wałka rozrządu (bez jego demontażu), luzujemy śruby mocujące napinacz paska, demontujemy blokadę wału korbowego i zdejmujemy pasek rozrządu (Uwaga! Wraz z paskiem rozrządu wymienia się napędzaną paskiem pompę płynu chłodzącego).

15. Spuszczamy płyn chłodzący, odłączając dolny przewód z chłodnicy.

16. Po zlaniu całego płynu, zakładamy ponownie dolny przewód na chłodnicę i odkręcamy śruby mocujące pompę. Ostrożnie czyścimy miejsce montażu uszczelki na bloku silnika i wycieramy wszystkie resztki płynu chłodzącego z obszaru pracy paska rozrządu.

17. Zakładamy nową pompę, zwracając uwagę na właściwe ułożenie uszczelki, i dokręcamy ją odpowiednim momentem, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Potrzebne informacje można uzyskać na portalu warsztatowym REPXPERT, gdzie znajdują się dane serwisowe wraz z wymaganymi momentami dokręceń poszczególnych podzespołów. Rejestracja konta daje dostęp do wielu darmowych danych i instrukcji montażu.

W tym modelu samochodu pompę płynu chłodzącego dokręca się momentem o wartości 25 Nm.

18. Wymieniamy napinacz oraz rolki prowadzące i mocujemy je dołączonymi do zestawu śrubami, z momentem dokręcającym zgodnym ze specyfikacją producenta pojazdu. Wynosi on dla napinacza: 30 Nm, dla rolki prowadzącej: 25 Nm (góra) i 50 Nm (dół).

19. Zakładamy pasek rozrządu w taki sposób, aby znajdujące się na nim białe oznaczenie pokryło się z wycięciem w kole zębatym wału korbowego w pozycji ustawionej na godzinie 9.

20. Blokujemy koło pasowe wału korbowego przyrządem blokującym i zakładamy pasek rozrządu na pozostałe komponenty układu w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Należy zwrócić uwagę, by oznaczenia na pasku (białe kreski) pokrywały się ze znakami na kole pompy paliwa, oraz na kołach wałka rozrządu i wału korbowego (fot. 7 i 8).

21. Po zamontowaniu paska przystępujemy do ustawienia jego napięcia. Naciągamy napinacz zgodnie z instrukcją załączoną wraz z zestawem rozrządu, tzn. przesuwamy napinacz w kierunku pompy paliwa, aż do ustawienia wskaźnika napięcia w pozycji B (fot. 9), jak w instrukcji Non Verbal.

22. W dalszej kolejności dokręcamy właściwym momentem (30 Nm) śrubę mocującą napinacz oraz śrubę wałka rozrządu (130 Nm), zdejmujemy obie blokady, obracamy 2 pełne obroty wałem korbowym i ponownie zakładamy obie blokady.

23. Następnie, przytrzymując śrubokrętem płytę nośną napinacza, luzujemy jego śrubę mocującą i zmniejszamy napięcie paska do zrównania wskaźnika napięcia napinacza z otworem na płytce nośnej, zgodnie z instrukcją pokazaną na fot. 10.

Należy uważać, aby wskaźnik napięcia nie przesunął się poniżej otworu wskazującego pozycję nominalną, gdyż w takim przypadku należy powtórzyć procedurę od czynności jak na fot 9.

24. Jeśli wskaźnik zrównany jest z otworem pozycji nominalnej (fot. 10), przytrzymując napinacz w tym położeniu, dokręcamy jego śrubę mocującą momentem 30 Nm.

25. Zdejmujemy blokady i montujemy pozostałe elementy w odwrotnej kolejności do ich demontażu.

Wraz z paskiem rozrządu wymieniamy cały zespół paska osprzętu (stosując właściwy zestaw INA), oczywiście razem z jednokierunkowym kołem pasowym alternatora OAP (fot. 11), o nr 535 0203 10 lub 535 0204 10 (w zależności od wersji – sprawdzić w katalogu części zamiennych REPXPERT).

Dokręcenie OAP wymaga zastosowania odpowiedniego klucza montażowego, który dostępny jest w zestawie INA – OAP o nr 400 0241 10 (fot. 12).

Po zamontowaniu wszystkich elementów paska osprzętu zgodnie z instrukcją zamieszczoną w portalu REPXPERT, montujemy pozostałe części i napełniamy układ chłodzenia płynem chłodzącym o specyfikacji zgodnej ze wskazaniami producenta pojazdu. Na koniec wykonujemy jazdę próbną, po której kontrolujemy stan płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym i ewentualnie uzupełniamy stan do wymaganego poziomu.

Zachęcamy do korzystania z bogatej bazy technicznej w portalu warsztatowym www.repxpert.pl.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane