strona główna Praktyka warsztatowa Ford Focus C-Max 1.6 Ti - wymiana paska rozrządu
2015-08-28, ostatnia aktualizacja 2015-08-28 16:33

Ford Focus C-Max 1.6 Ti - wymiana paska rozrządu

Fot. ContiTech, automobilio.info

Fot. ContiTech, automobilio.info

Ta szczegółowa instrukcja dotyczy benzynowego silnika o kodzie HXDA, SIDA, w którym napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska zębatego. Opracowali ją eksperci ContiTech Power Transmission Group.

Producent pojazdu zaleca sprawdzenie i, jeśli to konieczne, wymianę paska rozrządu co 160 000 km, lub przed upływem ośmiu lat eksploatacji. Czas wymiany wynosi 2,9 godziny. Równocześnie z paskiem należy wymienić: napinacz, rolkę prowadzącą i pompę układu chłodzenia, choć jest ona napędzana paskiem wielorowkowym, a nie paskiem rozrządu, ponieważ w tym silniku napinacz paska rozrządu jest zamocowany do pompy. Przy późniejszym uszkodzeniu pompy układu chłodzenia konieczne byłoby więc powtórzenie całej procedury wymiany paska rozrządu przy użyciu nowych części, gdyż Ford zabrania ponownego użycia starego paska rozrządu w takiej sytuacji. Zapobiega temu właśnie wymiana pompy jako części zestawu naprawczego w celu uniknięcia późniejszych awarii, a zatem i niepotrzebnych kosztów.

Oprzyrządowanie serwisowe

Prawidłowy montaż wymaga użycia następujących narzędzi specjalnych:

1. blokada wałków rozrządu (OE 303-1097),

2. trzpień ustalający położenie wału korbowego (OE 303-748),

3. blokada koła zamachowego (OE 303-393+ OE 393-393-02),

5. uchwyt koła pasowego wału korbowego (OE 205-072),

6. trzpień blokujący rolkę napinającą (OE 303-1054).

Ogólne zasady postępowania

Identyfikację pojazdu należy przeprowadzać na podstawie kodu silnika.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności demontażowych konieczne jest odłączenie akumulatora od instalacji elektrycznej pojazdu (wcześniej niezbędne jest zapamiętanie lub zapisanie kodu radioodtwarzacza).

Dodatkowo trzeba wykręcić świece zapłonowe, aby można było łatwiej obracać wałem korbowym. Po zdjęciu paska rozrządu z kół pasowych nie wolno zmieniać kątowych pozycji ustawienia wału korbowego lub wału rozrządu, z wyjątkiem sytuacji, gdy nakazuje to procedura wymiany napędu rozrządu. Wówczas obraca się wał korbowy wyłącznie poprzez oddziaływanie na jego zębate koło pasowe, zgodnie z roboczym kierunkiem obrotów, czyli w prawo. Niedopuszczalne jest wykorzystywanie do tego celu innych kół zębatych.

Przed demontażem rozrządu zaleca się podnieść i podeprzeć przód pojazdu tak, aby odprężyć przednie mocowanie (poduszkę) silnika.

W trakcie montażu nowych elementów trzeba zwrócić uwagę na wszystkie obowiązujące momenty dokręcania połączeń śrubowych.

Procedura demontażu

W jej fazie wstępnej zdejmuje się prawe koło przednie i jego osłonę (nadkole), a także zbiornik układu wspomagania (bez odłączania przewodów) i alternator oraz elastyczne paski napędu pomocniczego, które w tym celu przecina się nożem lub tnącymi szczypcami, albo usuwa za pomocą specjalnego paska z zestawu narzędzi ContiTech Uni Tool Elast.

Potem muszą być zdemontowane kolejno: pokrywa, rozrusznik, złącze wielowtykowe wyłącznika ciśnieniowego wspomagania układu kierowniczego, zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego (bez odłączania węży), koło pasowe pompy układu chłodzenia, prawa poduszka zamocowania silnika wraz z uchwytem. Następnie usuwa się górną osłonę paska rozrządu i zaślepkę z boku kadłuba silnika (fot. 1 i 2).

ContiTech

Dla zdemontowania samego napędu rozrządu konieczne jest:

1. Ustawienie wału korbowego tuż przed GMP 1 cylindra (oznaczenia na kołach zębatych wałków rozrządu, czyli szczelina na kole zaworów wydechowych i kropka na kole zaworów dolotowych, powinny znaleźć się wówczas w położeniu odpowiadającym godzinie 11. na tarczy zegara).

2. Zamontowanie trzpienia ustalającego położenie wału korbowego (OE 303-748) w kadłubie silnika (fot. 3), a potem powolne obracanie wałem korbowym w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara do momentu oparcia wału o trzpień (oba znaki na kołach zębatych wałków rozrządu muszą być wtedy w pozycji godziny 12.).

3. Zamontowanie blokady wałków rozrządu (OE 303-1097) na ich kołach zębatych, których znaczniki muszą przy tym pokrywać się z oznaczeniami na krawędzi blokady (fot. 4).

4. Włożenie blokady koła zamachowego (OE 303-393 i 303-393-02) w miejsce rozrusznika (fot. 5, 6 i 7).

5. Zdjęcie koła pasowego wału korbowego z użyciem uchwytu (OE 205-072) do poluzowania centralnej śruby mocującej.

6. Zdemontowanie dolnej osłony paska rozrządu (fot. 8).

7. Poluzowanie śruby rolki napinającej i zwolnienie naciągu paska poprzez odchylenie tej rolki do pozycji umożliwiającej jej zablokowanie trzpieniem (OE 303-1054).

8. Zdjęcie paska rozrządu z zębatych kół pasowych.

Montaż nowego napędu

Czynności montażowe muszą być poprzedzone sprawdzeniem i ewentualnym ponownym ustawieniem faz rozrządu w sposób opisany przy demontażu (punkty 1–4).

ContiTech

Następnie w pierwszej kolejności montuje się nową rolkę napinającą i nową pompę układu chłodzenia. Potem zakłada się nowy pasek rozrządu na zębate koła pasowe, poczynając od koła zaworów wydechowych, w kierunku zgodnym z obrotem wskazówek zegara. Należy upewnić się przy tym, czy pasek nie uległ zagięciu w czasie montażu! Po założeniu musi on być napięty pomiędzy kołami zębatymi.

Gdy uprzednio wspomniane czynności zostały wykonane prawidłowo, można usunąć trzpień blokujący rolki napinającej. Kolejne czynności to:

  • zamontowanie dolnej osłony paska rozrządu,
  • zamontowanie koła pasowego wału korbowego z użyciem nowej śruby.

Uwaga! Są dostępne dwie śruby o różnych długościach. W modelu wyprodukowanym przed 08.2005 stosuje się śrubę M 12x29 (dokręcanie 40 Nm+90°), a w modelu nowszym – M 12x44,5 (dokręcanie 40 Nm+90°). Należy więc sprawdzić głębokość otworu gwintowanego w wale korbowym, aby określić długość nowej śruby. Głębokość 42 mm odpowiada śrubie M 12x29, a głębokość 52 mm – śrubie M 12x44,5. Przy montażu należy użyć uchwytu koła pasowego wału korbowego (OE 205-072).

Po usunięciu urządzeń blokujących powinno się: wykonać dwa obroty wału korbowego zgodnie z kierunkiem pracy, ustawić tłok pierwszego cylindra w GMP i zamontować blokadę wałków rozrządu i wału korbowego. Jeżeli nie można założyć blokady, należy ponownie ustawić położenie faz rozrządu i sprawdzić napięcie paska.

ContiTech

Po uzyskaniu prawidłowego stanu ustawień można usunąć narzędzia blokujące, wkręcić śrubę zaślepki w kadłub silnika (momentem 20 Nm) i zamontować pozostałe elementy w kolejności odwrotnej niż przy demontażu.

W przypadku innych mocowań śrubowych obowiązują następujące momenty dokręcania:

  • osłona paska rozrządu – 9 Nm,
  • koło pompy układu chłodzenia – 27 Nm,
  • śruby poduszki silnika do wspornika silnika – 80 Nm, do nadwozia – 90 Nm.

Na koniec należy zamontować nowe paski pomocnicze (zaleca się przy tym użyć narzędzi ContiTech Elast Tool F01 i Uni Tool Elast), a także osłony silnika i przednie prawe koło. Potem pozostaje już tylko uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.

Wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech powinno się zapisać na dostarczonej naklejce i umieść ją w komorze silnika (fot. 9).



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane