strona główna Mechanika Wymiana łożyska oporowego górnego mocowania amortyzatora
2021-11-26, ostatnia aktualizacja 2021-11-26 06:00

Wymiana łożyska oporowego górnego mocowania amortyzatora

Górne mocowanie amortyzatora z łożyskiem oporowym

ZF Aftermarket

Górne mocowanie amortyzatora z łożyskiem oporowym

Górną część amortyzatora mocuje się do nadwozia za pomocą łożyska oporowego. Ponieważ musi ono zapewniać odpowiednią siłę tłumiącą i mieć obrotowy uchwyt dla umożliwienia płynnej pracy układu kierowniczego, obowiązują surowe wymagania odnośnie jego działania i odporności na zużycie. Regularne sprawdzanie łożysk oporowych amortyzatorów zapewnia bezpieczną jazdę.

Zużycie lub uszkodzenie łożyska można poznać po różnych objawach. Są nimi na przykład:

  • skrzypienie podczas ruchów sprężyny zawieszenia;
  • niepewne zachowanie pojazdu w czasie pokonywania zakrętu;
  • terkot podczas kręcenia kołem kierownicy;
  • ograniczony powrót układu kierowniczego do położenia wyjściowego po pokonaniu zakrętu;
  • stuki podczas przejeżdżania po nierównościach.

Jeśli łożysko ulegnie uszkodzeniu, należy je wymienić zgodnie z poniższą instrukcją. Podobnie jak w przypadku innych elementów zawieszenia, łożyska oporowe amortyzatorów zawsze wymienia się parami.

Poniższe wskazówki mają charakter ogólny. Należy przestrzegać instrukcji montażu i obsługi producenta pojazdu oraz zawartych w nich ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa! Wszelkie prace muszą być wykonywane przez wyszkolonego specjalistę.

Wymiana łożyska oporowego amortyzatora krok po kroku

1. Podnieść pojazd za pomocą podnośnika dwukolumnowego i zdjąć koła z osi.

2. Wyjąć amortyzator zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu i zamocować go w odpowiednim uchwycie.

Uwaga! Istnieje ryzyko poważnych obrażeń ciała wskutek nagłego rozprężenia sprężyn. Konieczne jest stosowanie odpowiedniego ściągacza do sprężyn.

3. Sprężynę amortyzatora ścisnąć za pomocą ściągacza do sprężyn do momentu jej uwolnienia z gniazda łożyska oporowego.

4. Teraz można odkręcić nakrętkę górnego mocowania amortyzatora. W tym celu należy użyć odpowiedniego klucza nasadowego oraz odpowiedniego narzędzia blokującego. Następnie można zdemontować stare łożysko oporowe.

5. Ustawić nowe łożysko oporowe w pozycji montażowej. Należy przy tym sprawdzić, czy sprężyna amortyzatora jest prawidłowo osadzona w gnieździe górnego mocowania i na dolnym talerzu.

6. Zamontować wszystkie śruby i elementy mocujące oraz dokręcić nakrętki blokujące momentem obrotowym podanym przez producenta pojazdu.

7. Ostrożnie zwolnić ściągacz do sprężyn. Należy równocześnie sprawdzać, czy sprężyna amortyzatora jest prawidłowo osadzona w gniezdzie górnego mocowania i na dolnym talerzu sprężyny.

8. Po zwolnieniu ściągacza można już zdjąć amortyzator z uchwytu. Ostatnią czynnością jest zamontowanie go z powrotem w pojeździe zgodnie z zaleceniami producenta.

9. Założyć koła i wykonać regulację zbieżności kół. Na koniec przeprowadzić jazdę próbną.

Na podstawie materiałów marki Lemförder należącej do koncernu ZF

Informacja serwisowa

Prawidłowe ustawianie łożyska oporowego amortyzatora teleskopowego

Ford C-Max, Focus II, Mazda 3, Volvo C30 / C70 / S40 II / V50

Prawidłowo ustawione łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego

1. łożysko gumowo-metalowe, 2. łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego, 3. górny kołek pozycyjny, 4. sprężyna podwozia, 5. dolny kołek pozycyjny

Uwaga! Sprężyna podwozia jest bardzo mocno naprężona. Użyć napinacza sprężyny.

Podczas montażu amortyzatora teleskopowego należy przestrzegać następujących zaleceń:

  • Ustawić łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego (2) w taki sposób, aby górny kołek pozycyjny (3) był ustawiony w jednej linii z dolnym kołkiem pozycyjnym (5).
  • Użyć nowej nakrętki do zamocowania tłoczyska. Dokręcić przewidzianym momentem dokręcającym.
  • Przestrzegać danych producenta pojazdu.
  • Sprawdzić, czy komponenty są prawidłowo ustawione w jednej linii.

Opel / Vauxhall: Astra G, Combo C, Corsa C, Meriva A, Tigra B, Vectra B, Zafira A

Prawidłowo ustawione łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego

1.łożysko gumowo-metalowe, 2. łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego, 3. górny kołek pozycyjny, 4. sprężyna podwozia, 5. dolny talerz sprężyny, 6. ogranicznik sprężyny podwozia

Uwaga! Sprężyna podwozia jest bardzo mocno naprężona. Użyć napinacza sprężyny.

Podczas montażu amortyzatora teleskopowego należy przestrzegać następujących zaleceń:

  • Ustawić końcówkę sprężyny podwozia (4) w odległości ok. 5 mm od ogranicznika (6) na dolnym talerzu sprężyny (5).
  • Ustawić łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego (2) w taki sposób, aby górny kołek pozycyjny (3) był ustawiony w jednej linii z ogranicznikiem sprężyny podwozia (6).
  • Użyć nowej nakrętki do zamocowania tłoczyska. Dokręcić przewidzianym momentem dokręcającym.
  • Przestrzegać danych producenta pojazdu.
  • Sprawdzić, czy komponenty są prawidłowo ustawione w jednej linii.

 

Wasi dostawcy

Polecane