Górną część amortyzatora mocuje się do nadwozia za pomocą łożyska oporowego. Ponieważ musi ono zapewniać odpowiednią siłę tłumiącą i mieć obrotowy uchwyt dla umożliwienia płynnej pracy układu kierowniczego, obowiązują surowe wymagania odnośnie jego działania i odporności na zużycie. Regularne sprawdzanie łożysk oporowych amortyzatorów zapewnia bezpieczną jazdę.
Zużycie lub uszkodzenie łożyska można poznać po różnych objawach. Są nimi na przykład:
Jeśli łożysko ulegnie uszkodzeniu, należy je wymienić zgodnie z poniższą instrukcją. Podobnie jak w przypadku innych elementów zawieszenia, łożyska oporowe amortyzatorów zawsze wymienia się parami.
Poniższe wskazówki mają charakter ogólny. Należy przestrzegać instrukcji montażu i obsługi producenta pojazdu oraz zawartych w nich ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa! Wszelkie prace muszą być wykonywane przez wyszkolonego specjalistę.
Wymiana łożyska oporowego amortyzatora krok po kroku
1. Podnieść pojazd za pomocą podnośnika dwukolumnowego i zdjąć koła z osi.
2. Wyjąć amortyzator zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu i zamocować go w odpowiednim uchwycie.
Uwaga! Istnieje ryzyko poważnych obrażeń ciała wskutek nagłego rozprężenia sprężyn. Konieczne jest stosowanie odpowiedniego ściągacza do sprężyn.
3. Sprężynę amortyzatora ścisnąć za pomocą ściągacza do sprężyn do momentu jej uwolnienia z gniazda łożyska oporowego.
4. Teraz można odkręcić nakrętkę górnego mocowania amortyzatora. W tym celu należy użyć odpowiedniego klucza nasadowego oraz odpowiedniego narzędzia blokującego. Następnie można zdemontować stare łożysko oporowe.
5. Ustawić nowe łożysko oporowe w pozycji montażowej. Należy przy tym sprawdzić, czy sprężyna amortyzatora jest prawidłowo osadzona w gnieździe górnego mocowania i na dolnym talerzu.
6. Zamontować wszystkie śruby i elementy mocujące oraz dokręcić nakrętki blokujące momentem obrotowym podanym przez producenta pojazdu.
7. Ostrożnie zwolnić ściągacz do sprężyn. Należy równocześnie sprawdzać, czy sprężyna amortyzatora jest prawidłowo osadzona w gniezdzie górnego mocowania i na dolnym talerzu sprężyny.
8. Po zwolnieniu ściągacza można już zdjąć amortyzator z uchwytu. Ostatnią czynnością jest zamontowanie go z powrotem w pojeździe zgodnie z zaleceniami producenta.
9. Założyć koła i wykonać regulację zbieżności kół. Na koniec przeprowadzić jazdę próbną.
Na podstawie materiałów marki Lemförder należącej do koncernu ZF
Ford C-Max, Focus II, Mazda 3, Volvo C30 / C70 / S40 II / V50
Prawidłowo ustawione łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego
1. łożysko gumowo-metalowe, 2. łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego, 3. górny kołek pozycyjny, 4. sprężyna podwozia, 5. dolny kołek pozycyjny
Uwaga! Sprężyna podwozia jest bardzo mocno naprężona. Użyć napinacza sprężyny.
Podczas montażu amortyzatora teleskopowego należy przestrzegać następujących zaleceń:
Opel / Vauxhall: Astra G, Combo C, Corsa C, Meriva A, Tigra B, Vectra B, Zafira A
Prawidłowo ustawione łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego
1.łożysko gumowo-metalowe, 2. łożysko oporowe amortyzatora teleskopowego, 3. górny kołek pozycyjny, 4. sprężyna podwozia, 5. dolny talerz sprężyny, 6. ogranicznik sprężyny podwozia
Uwaga! Sprężyna podwozia jest bardzo mocno naprężona. Użyć napinacza sprężyny.
Podczas montażu amortyzatora teleskopowego należy przestrzegać następujących zaleceń:
0 komentarzy dodaj komentarz