strona główna Biznes XVI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego
2021-12-16, ostatnia aktualizacja 2021-12-16 13:30

XVI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

Fot. SDCM

Fot. SDCM

Coroczne spotkanie branży produkcji i dystrybucji części zamiennych oraz przedstawicieli sektora napraw pojazdów odbyło się w formule online. Nie przeszkodziło to w przedstawieniu aktualnych danych na temat rynku, poczynieniu podsumowań i prognoz dotyczących przyszłości.

Rok 2021 w ujęciu rynkowych ekspertów

Dzięki danym serwisu MotoFocus.pl dokonano podsumowania sytuacji na rynku motoryzacyjnym oraz wskazania wyzwań, z którymi zmagali się przedsiębiorcy w konkretnych sektorach rynku.

Mijający rok okazał się szczególnie trudny dla producentów części motoryzacyjnych. Z powodu m.in. kryzysu na rynku półprzewodników wiele fabryk zawiesiło produkcję pojazdów, na czym ucierpieli wytwórcy podzespołów na pierwszy montaż. Zdecydowanie lepiej poradzili sobie producenci, dla których rynek wtórny jest głównym źródłem przychodów. Popyt był duży, co pozwoliło znacznej grupie firm produkcyjnych wygenerować wzrosty. Mimo aktualnie obserwowanych problemów, obie grupy producentów optymistycznie spoglądają w przyszłość.

Z nowymi wyzwaniami w roku 2021 mierzyli się także dystrybutorzy części. Pandemia i towarzyszące jej trudności przełożyły się na przerwanie łańcuchów dostaw. W efekcie pojawiły się problemy z terminowymi dostawami części, zwłaszcza tych transportowanych przez ocean.  Z problemami asortymentowymi, według przedstawionych w czasie kongresu badań, borykało się prawie 97% dystrybutorów. Większość firm z tego sektora traktuje obecnie obserwowane trudności jako przejściowe.

W badaniu online, przeprowadzonym podczas kongresu, aż 93% dystrybutorów wykazało osiągnięcie w 2021 r. wzrostu przychodów względem roku 2020. Optymistyczne są także prognozy w tym zakresie na 2022 r. Jednocześnie z przychodami rosną jednak także koszty prowadzenia działalności. Będą one głównym wyzwaniem w tym sektorze na przyszły rok.

Warsztaty samochodowe radziły sobie w kryzysowym roku bardzo dobrze, z reguły utrzymując lub zwiększając liczbę obsługiwanych klientów. Szybko rosły także koszty prowadzenia działalności, które jednak były przez warsztaty rekompensowane poprzez podnoszenie stawek za roboczogodzinę. Warsztaty odczuły dość mocno problem z niedoborem niektórych części zamiennych. Obawę o to, że ograniczenia w tym zakresie utrzymają się w roku 2022, przedstawiciele warsztatów wskazali także na pierwszym miejscu na liście potencjalnych wyzwań rynkowych na przyszły rok. W przeprowadzonym na żywo badaniu online spora grupa wskazała także na rosnące koszty działalności oraz problemy ze znalezieniem pracowników.

Prognozy na rok 2022

Przedstawione oraz przeprowadzone podczas kongresu badania wykazały wyraźną zmianę priorytetów wśród firm z sektora motoryzacyjnego. Obecnie najważniejsze dla nich jest radzenie sobie z aktualnymi problemami, wywołanymi przez pandemię i towarzyszący jej kryzys (niedobór  i /lub ceny surowców i półproduktów, niepewność przyszłych zamówień i popytu, problem ze znalezieniem i utrzymaniem pracowników). Na dalszy plan zeszły problemy wskazywane w poprzednich latach jako najważniejsze, jak np. zmiany w krajowych przepisach.

Zaproszeni do udziału w kongresie rynkowi eksperci przedstawili własne spojrzenie na rynek motoryzacyjny, wybiegając także w przyszłość motoryzacji. Chodzi nie tylko o ewolucję parku pojazdów w kierunku samochodów elektrycznych, ale także wyzwania legislacyjne, stojące przed rynkiem. Przedstawicielka organizacji FIGIEFA zwróciła uwagę na problemy cyberbezpieczeństwa pojazdów oraz dostępu do danych pokładowych, które mogą mieć wielki wpływ na sytuację niezależnego rynku motoryzacyjnego. Przedstawicielka CLEPA przybliżyła z kolei wyzwania, przed którymi w najbliższych latach stanie przemysł motoryzacyjny.

Podczas paneli dyskusyjnych, przedstawiciele firm oraz stowarzyszeń z branży motoryzacyjnej oraz ministerstw i agencji państwowych omówili szczegółowo także takie problemy, jak trend dążenia do autonomiczności w transporcie, rozwój rynku e-commerce czy zrównoważony rozwój na rynku wtórnym.

Branża motoryzacyjna w Polsce w 2021 r.

Wkrótce dostępny będzie raport podsumowujący rok 2021 w branży motoryzacyjnej przygotowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych przy współudziale MotoFocus.pl i Santander Bank Polska.

Więcej informacji: https://kongres.sdcm.pl/relacja

Tagi


 

Wasi dostawcy

Polecane