strona główna Mechanika Kolumny pneumatyczne
2022-04-18, ostatnia aktualizacja 2022-04-21 07:12

Kolumny pneumatyczne

Fot. Arnott

Układy zawieszenia pneumatycznego mogą być zbudowane z różnych elementów i występują w wielu konfiguracjach. Na rynku dostępnych jest kilka zestawień kolumn pneumatycznych, amortyzatorów i sprężyn powietrznych

W przypadku kolumn pneumatycznych miechy są zawsze z nimi zintegrowane, w przeciwieństwie do rozwiązań, gdzie miech pracuje obok amortyzatora. Zazwyczaj kolumny pneumatyczne stosuje się w przednich zawieszeniach pojazdów, podczas gdy na osi tylnej wykorzystuje się zwykle połączenie miechów i amortyzatorów. Ponadto występują rozwiązania z zawieszeniem pneumatycznym wszystkich czterech kół.
Choć układ sprężyny i amortyzatora w zawieszeniu konwencjonalnym wygląda inaczej niż kolumna pneumatyczna, ich wymiana jest bardzo podobna. Jeśli mechanik potrafi wymienić sprężynę i amortyzator, to poradzi sobie również z wymianą kolumny.

Budowa
Niezależnie od podobieństw, w konstrukcji obu rozwiązań istnieją spore różnice. Sprężyna powietrzna (lub inaczej: miech pneumatyczny) wspiera pojazd poprzez ciśnienie powietrza, a nie energię zmagazynowaną w sprężynie. Istotną częścią miecha są wytrzymałe opaski zaciskowe, utrzymujące gumowy rękaw na miejscu i zapobiegające uchodzeniu powietrza. Dolne mocowanie, czyli tak zwany dolny tłok ruchomy, połączone jest z zewnętrzną rurą amortyzatora i uszczelnione o-ringiem dla utrzymania ciśnienia powietrza.
W celu usprawnienia funkcjonowania gumowy rękaw miecha zwykle osadzony jest w aluminiowej puszce. Dodatkowo, całość jest często zamknięta w elastycznej osłonie przeciwpyłowej, stanowiącej ochronę przed zewnętrznymi zanieczyszczeniami. Zależnie od konstrukcji osłona ta pomaga również redukować ryzyko wycieków powietrza z podzespołu.
Wewnątrz kolumny pneumatycznej znajduje się odbojnik, zadaniem którego jest ochrona tłoczyska i dolnego zaworu podczas „dobijania” zawieszenia przy maksymalnym ugięciu. Niektóre kolumny mają drugą komorę powietrzną w górnej części lub wręcz dodatkowy zbiornik powietrza. Ta dodatkowa objętość powietrza pozwala stworzyć dwa poziomy skoku sprężyny, co wynika głównie z chęci uzyskania bardziej komfortowej jazdy. Kiedy powietrza w komorze jest mniej, zawieszenie jest sztywniejsze, podczas gdy większa ilość powietrza oznacza bardziej miękkie prowadzenie, ponieważ sprężaniu ulega większa jego ilość. Konstrukcja ta pozwala skrócić cały element i umożliwia łatwiejszą zabudowę w ciasnej przestrzeni tylnego zawieszenia z korzyścią dla przestrzeni bagażowej.

Wymiana
Podczas serwisowania kolumn pneumatycznych należy mieć na uwadze kilka zagadnień. W przypadku amortyzatora ze sprężyną zwojową zawsze istnieje możliwość jej wymiany na nową przy pozostawieniu sprawnego jeszcze amortyzatora. Niestety, w przypadku kolumn pneumatycznych najczęściej nie jest to możliwe. Skomplikowana konstrukcja większości kolumn nie pozwala oddzielić miecha od amortyzatora bez ryzyka późniejszych wycieków powietrza.

 

Sprawdź, czy amortyzator jest sprawny i czy na miechu nie ma śladów wycieku oleju

Są jednak wyjątki, w których dzięki konstrukcji OE kolumny możliwa jest wymiana jedynie sprężyny powietrznej. W takich przypadkach Arnott oferuje opcję wymiany samego miecha po dokładnym sprawdzeniu amortyzatora pod kątem zużycia, funkcjonowania i wycieków. Każdy wyciek eliminuje amortyzator z dalszego użytkowania, ponieważ cieknący olej w krótkim czasie doprowadziłby do zniszczenia nowego miecha. Z kolei zużyty amortyzator może powodować, że miech przejmuje uderzenia w momencie najazdu na nierówność, przez co łatwo może ulec uszkodzeniu.    



Bartosz Sieradzki
CEEU Area Mangaer Arnott



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane