Zawieszenie pneumatyczne oferuje komfort, lepsze prowadzenie pojazdów oraz możliwość kontroli jego ustawień. W konstrukcji tego typu brak jest stalowych sprężyn, które zastąpione zostały poduszkami powietrznymi zapewniającymi płynniejszą jazdę. Niniejszy przewodnik opisuje kluczowe komponentu takiego zawieszenia oraz sposób w jaki współdziałają, aby zapewnić wyjątkowe warunki podczas jazdy.
Podstawowymi składowymi układu zawieszenia pneumatycznego są kolumny powietrzne i/lub miechy w parze z amortyzatorami. W systemach typu „full air suspension” zarówno na przedniej, jak i tylnej osi pojazdu montowane są albo kolumny pneumatyczne lub połączenie kolumn i miechów oraz amortyzatorów.
Głównym elementem każdego miecha powietrznego jest rękaw gumowy wykonany jako element wielowarstwowy z krzyżowym splotem dla zapewnienia trwałości i przewidywalnego działania. Opaski zaciskowe, które wykonane są ze stali nierdzewnej zapewniają szczelne połączenie rękawa z górnym i dolnym mocowaniem. Miechy to elementy typowo eksploatacyjne odznaczające się jednak odpornością na ekstremalne temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne oraz zanieczyszczenia drogowe. Dobrej jakości miechy powinny służyć od 6 do 10 lat w zależności od warunków użytkowania i stylu jazdy.
Kolumny, miechy i amortyzatory pracują podobnie jak ich odpowiedniki w zawieszeniu tradycyjnym z jedną zasadniczą różnicą - miejsce sprężyn stalowych zajmują elastyczne sprężyny powietrzne, które wspierają masę pojazdu i zapewniają wysoki komfort prowadzenia. Rolą amortyzatorów w układzie jest kontrola tłumienia i łagodzenie nierówności. To połączenie pozwala nie tylko na regulację wysokości zawieszenia i optymalne prowadzenie, ale również efektywną adaptację do zmiennych obciążeń.
Jest to element, który dostarcza powietrze niezbędne do utrzymania odpowiedniego ciśnienia w miechach. Niektóre kompresory są wyposażone w osuszacz powietrza, który pochłania niepożądaną wilgoć. Wilgoć jest następnie odparowywana z układu dzięki ciepłu generowanemu podczas pracy sprężarki. Odbywa się to przez zawór spustowy, który otwiera się w celu wyrównania ciśnienia.
Gdy czujniki poziomu wykryją odchyłkę wysokości pojazdu od założonej, sterownik zawieszenia aktywuje kompresor. Sprężone powietrze płynie przez blok zaworowy (rozdzielacz) i dalej przewodami do odpowiednich sprężyn powietrznych. Jeśli w układzie występuje zasobnik ciśnienia, sprężone powietrze zwykle pochodzi z niego, a sprężarka dba o odpowiednie ciśnienie w zbiorniku.
Nazywany jest także rozdzielaczem, kontroluje on przepływ powietrza do i z miechów. Dzięki niemu, każda sprężyna otrzymuje wymaganą ilość powietrza w oparciu o dane ze sterownika. Jeśli ciśnienie w miechu jest zbyt wysokie, do jego spuszczenia służą zawory spustowe bloku zaworowego. Alternatywie nadmiar ciśnienia może być kierowany do zasobnika powietrza do późniejszego wykorzystania.
Ta część zwykle jest umieszczona z tyłu pojazdu i stanowi bufor oraz magazyn sprężonego powietrza. Dzięki temu możliwa jest bardzo szybka korekta wysokości nadwozia oraz zmniejszona jest częstotliwość załączania sprężarki. Ogranicza to jej zużycie oraz przegrzewanie, co zwykle przedłuża jej żywotność. Dzięki zasobnikowi układ zawieszenia pneumatycznego pracuje sprawniej i wydajniej.
Można powiedzieć, że jest mózgiem całego układu zawieszenia. Odbiera i przetwarza dane z czujników poziomu oraz dodatkowo informacje o obrotach silnika, przyspieszeniu i ciśnieniu w układzie do ustalenia czy ciśnienie w poszczególnych miechach ma zostać zwiększone czy zmniejszone do osiągnięcia założonej wysokości. Odbywa się to przez regulację otwarcia zaworów elektromagnetycznych w blokach zaworowych oraz załączanie kompresora. Dzięki temu, zawieszenie dynamicznie adaptuje się do zmieniających się warunków drogowych.
Częstym błędem jest założenie, że układ zawieszenia pneumatycznego nieustannie pompuje i spuszcza powietrza z miechów dostosowując się do każdych, najdrobniejszych ruchów nadwozia, na przykład podczas pokonywania zakrętów. W rzeczywistości w układach zawieszenia występują również zaawansowane, kontrolowane elektronicznie amortyzatory, które w sposób ciągły regulują twardość. Amortyzatory tego typu adaptują się do bieżących warunków stabilizując pojazd podczas skrętów, hamowania czy przyspieszania bez konieczności zmiany wysokości miechów. Wynikiem połączenia zaawansowanego zawieszenie pneumatycznego i elektronicznie sterowanych amortyzatorów jest bardziej responsywne zawieszenie i płynna, kontrolowana jazda.
Montuje się je pomiędzy osiami i nadwoziem, zwykle na każdym kole. Monitorują one w sposób ciągły pozycję i wysokość nadwozia przekazując te dane do sterownika zawieszenia. W konsekwencji sterownik może odpowiednio reagować na odchyłki od zaprogramowanej wysokości.
Dzięki automatyzacji, zawieszenie natychmiast reaguje na wahania masy, warunki drogowe oraz sposób prowadzenia auta. Wszystkie komponenty zawieszenia pneumatycznego pracują w celu zapewnienia kontrolowanej, adaptacyjnej i komfortowej jazdy.
Budowa zawieszenia pneumatycznego jest zbliżona do zawieszenia konwencjonalnego oferując jednocześnie szereg korzyści:
Więcej na temat zawieszeń w artykułach eksperta firmy Arnott.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz