strona główna Mechanika Wymiana sprzęgła w samochodzie Audi A4 Avant B7 2.0 TDi
2022-06-23, ostatnia aktualizacja 2022-06-23 08:54

Historia jednej naprawy

Wymiana sprzęgła w samochodzie Audi A4 Avant B7 2.0 TDi

Fot. Blue Print

Tradycyjnie już, w przypadku samochodów z przednim napędem, silnik i skrzynia biegów umieszczone są poprzecznie, natomiast przy napędzie tylnym – wzdłużnie. Jednak od wielu lat Audi w swoich przednionapędowych modelach konsekwentnie stosuje wzdłużnie umieszczony silnik oraz skrzynię biegów. Układ taki wykorzystywany jest również w wariantach z napędem na cztery koła, który w przypadku Audi nosi nazwę Quattro.

Opisywany w tym artykule model to Audi A4 Avant B7 2.0 TDi z roku 2008, wyposażony w przedni napęd i 6-biegową, manualną skrzynię biegów, noszącą oznaczenie 01X. Właściciel skarżył się na szarpanie sprzęgła przy zimnym silniku oraz grzechoczący hałas dochodzący z okolic skrzyni biegów. Wymagało to zdemontowania skrzyni biegów w celu dokładnego sprawdzenia stanu sprzęgła oraz koła zamachowego, a następnie zakwalifikowania do wymiany uszkodzonych elementów.
Po wprowadzeniu samochodu do warsztatu i uniesieniu maski zdemontowana została osłona silnika. Przed odłączeniem akumulatora upewniono się, że zapłon jest wyłączony.
Warto też sprawdzić podstawę akumulatora oraz obudowę bezpieczników, a konkretnie – odpływ wody. W modelu tym bardzo często dochodzi do zatkania odpływu zanieczyszczeniami oraz liśćmi opadającymi z drzew. Gdy odpływ jest zatkany, w obszarze akumulatora gromadzi się woda, która może powodować problemy w układzie elektrycznym.
Samochód został uniesiony na podnośniku, przez co uzyskano wygodny dostęp do wszystkich elementów, które należy zdemontować od spodu samochodu. Następnie usunięto wszystkie osłony silnika i skrzyni biegów, łącznie ze wspornikiem, który można łatwo uszkodzić podczas wyjmowania skrzyni biegów.
Zlokalizowano, odkręcono i zabezpieczono śruby mocujące obudowę sprzęgła (w tym dwie mocujące rozrusznik). Ponieważ śruby te różnią się rozmiarem i długością, konieczne jest zapamiętanie ich umiejscowienia.

Wskazówka: Ten sam silnik oraz skrzynia biegów stosowane są w wielu innych pojazdach Grupy VAG. Oznacza to, że wiele części, w tym elementy montażowe, jest wspólnych.


Następnie zdemontowano osłonę termiczną nad prawą półosią napędową. Przed odkręceniem śrub mocujących półosie napędowe, oznaczone zostało ustawienie każdej z nich. Po oznaczeniu i odkręceniu śrub zostały one odsunięte na bok (fot. 1).
Z prawej strony skrzyni biegów znajduje się włącznik światła cofania. Przewód został odpięty i zabezpieczony. Nad tym włącznikiem umieszczona jest końcówka jednego drążka wybieraka biegów. Śruba mocująca została odkręcona i wysunięta na bok (fot. 2).

Z lewej strony zlokalizowany jest siłownik sprzęgła oraz drugi koniec drążka mechanizmu zmiany biegów. Na przewodzie hydraulicznym umieszczono zacisk zabezpieczający przed wypłynięciem płynu z siłownika sprzęgła. Odłączono wężyk, a jego końcówkę zasłonięto w celu uniknięcia przedostania się do środka zanieczyszczeń.
Kolejną operacją było odkręcenie nakrętki mocującej mechanizm zmiany biegów (fot. 3), a po podparciu skrzyni biegów – wszystkich śrub belki podtrzymującej, która również wymaga zdemontowania. Operacja ta jest możliwa po opuszczeniu układu wydechowego (wcześniej należy odkręcić go od kolektora lub zdemontować wieszak zlokalizowany na środku układu wydechowego). Pozwala to uzyskać większą przestrzeń roboczą między podłogą samochodu a układem wydechowym (fot. 4).

Po lekkim opuszczeniu skrzyni biegów odkręcono dźwignie wybieraka biegów. Przed całkowitym wyciągnięciem przekładni należy upewnić się, że wykręcone zostały wszystkie śruby mocujące, odpięte oraz zabezpieczone przewody elektryczne i wężyki. Po sprawdzeniu skrzynia biegów została wyjęta z pojazdu.
Po wymontowaniu skrzyni biegów dla uniknięcia obracania się wału korbowego zablokowane zostało koło dwumasowe. Oryginalne sprzęgło samonastawne oraz dwumasowe koło zamachowe zostały odkręcone, ściągnięte, a następnie poddane kontroli. Elementy te pokonały przebieg 225 000 km. Najpierw kontroli poddano koło zamachowe, na powierzchni roboczej którego wykryto niebieskawe ślady świadczące o nadmiernej temperaturze generowanej przez zużyte sprzęgło. W rezultacie konieczny okazał się również pomiar bicia osiowego koła zamachowego. Bicie osiowe przekraczało dopuszczalną granicę 2,9 mm. Kontroli poddano również mechanizm wysprzęglający.
Z dźwigni wysprząglającej ściągnięte zostało łożysko wyciskowe. Wraz z upływem czasu oraz postępującym zużyciem stało się ono suche i zaczęło głośno pracować.
Po dokładnym sprawdzeniu wszystkich elementów podjęto decyzję o wymianie całego zestawu sprzęgła oraz koła zamachowego. Do wymiany fabrycznego sprzęgła samonastawnego wybrano zestaw Blue Print Smartfit ADV1830146.
Zaletą tego zestawu jest brak wrażliwego mechanizmu samonastawnego, co oznacza również brak konieczności wstępnego nastawienia za pomocą specjalnego przyrządu. Ten zestaw Smartfit zastępuje obie, fabrycznie montowane wersje sprzęgła, co ułatwia dobór i wymianę.
Przed rozpoczęciem montażu poszczególnych elementów, powierzchnia współpracy pomiędzy blokiem silnika a obudową sprzęgła została oczyszczona z resztek smaru, oleju, zanieczyszczeń oraz pyłu pochodzącego ze starej tarczy sprzęgła. Obok nowego sprzęgła zamontowano nowe dwumasowe koło zamachowe, do czego użyto śrub mocujących ADV18331. Zanim poszczególne elementy zostały zabezpieczone i odpowiednio ustawione, wszystkie śruby dokręcono momentem zalecanym przez producenta, równomiernie i po kolei (fot. 5).

Przed połączeniem skrzyni biegów z silnikiem zamontowano nowe łożysko wyciskowe oraz dźwignię wysprzęglającą. Wcześniej robocze punkty podparcia zostały posmarowane w celu zapewnienia lżejszego działania (fot. 6).
Po wymianie wszystkich elementów silnik został podparty dodatkowym podnośnikiem. Wszystkie przewody, wężyki oraz linki mechanizmu zmiany biegów zostały tak ułożone i zabezpieczone, by nie przeszkadzały przy montażu skrzyni biegów.
Kolejnym krokiem był montaż wszystkich elementów od góry przekładni oraz dolnej podpory poprzecznej. Dzięki temu można było usunąć podnośniki podpierające silnik oraz skrzynię biegów. Ponownie zamontowano wszystkie elementy wcześniej zdemontowane w celu wyciągnięcia skrzyni biegów. Wszystkie śruby i mocowania zostały dokręcone odpowiednim momentem.
Samochód ostrożnie opuszczono na koła, a następnie podpięto akumulator. Kolejnym krokiem było uzupełnienie zbiorniczka świeżym płynem hamulcowym. Siłownik sprzęgła został odpowietrzony. Zresetowano zegar oraz elektryczny układ podnoszenia szyb (funkcja opuszczenia/podnoszenia po jednokrotnym naciśnięciu przycisku). Na końcu przeprowadzono jazdę próbną w celu sprawdzenia poprawności działania sprzęgła.
Marka Blue Print należy do Bilstein Group – firmy skupiającej również inne silne marki. Cały asortyment elementów sprzęgła Blue Print w jakości OE dostępny jest. dostępny jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.

Opracowanie na podstawie
materiałów marki Blue Print

 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane