strona główna Aktualności Bilstein podsumowuje akcje z mobilnym testerem zawieszenia
2022-07-18, ostatnia aktualizacja 2022-07-18 08:40

Bilstein podsumowuje akcje z mobilnym testerem zawieszenia

Fot. Bilstein

Bilstein – znany producent amortyzatorów na pierwszy montaż oraz aftermarket – prowadzi od lat szereg działań posprzedażowych, jak szkolenia techniczne dla mechaników, a  także, w ramach odpowiedzialności społecznej biznesu, akcje skierowane bezpośrednio do kierowców. Jedną z nich jest akcja z mobilnym testerem zawieszenia prowadzona w Polsce od 2016 roku.

Celem akcji jest bezpłatny sprawdzian stanu zawieszenia w samochodach osobowych i lekkich dostawczych. Element ten jest ważnym łącznikiem nadwozia z kołami, a jego stan techniczny ma realny wpływ na poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec 2020 roku zarejestrowano w Polsce ponad 18,5 mln samochodów osobowych (tzw. dane zaktualizowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów). Zaledwie 12,6 proc. ma nie więcej niż 4 lata od daty produkcji. Natomiast ponad połowa z nich mieści się w przedziale 11 - 20 lat. W ogólnym rozrachunku daje to średnią 15 lat.

Statystycznie polski kierowca przejeżdża w roku 15 tysięcy kilometrów. Po piętnastu latach wychodzi więc 225 tysięcy kilometrów. Przy założeniu, że amortyzatory powinno wymieniać się co 80 tysięcy kilometrów pokazuje to potencjał polskiego rynku napraw i części zamiennych. Z danych firmy Bilstein wynika, że przebiegi te są znacznie przekraczane.
Zgodnie z przepisami, pojazdy po trzech latach od daty pierwszej rejestracji muszą co roku przechodzić badanie techniczne. Jego częścią jest sprawdzian stanu amortyzatorów, ale zakres tej czynności jest często niewystarczający.

Od 2016 roku, w kilku edycjach akcji Bilsteina, przebadano ponad sześć tysięcy pojazdów. Blisko 80 proc. z nich miało wynik pozytywny, co oznacza że ich parametry mieściły się w akceptowalnych przedziałach wartości. W rzeczywistości jednak w wielu z tych pojazdów zamontowane amortyzatory zbliżały się już do granicy technicznej sprawności, której przekroczenie – dla kierowcy niezauważalne – istotnie przekłada się na stan bezpieczeństwa jazdy. Informację o tym otrzymuje właściciel każdego testowanego auta w trakcie omawiania wyników badania testerem Bilstein.

Nie zawsze za gorszy wynik odpowiadał stan amortyzatorów. Bardzo często przyczyna była prozaiczna i – co ważne – szybko usuwana. Wpływały na to wartości ciśnienia powietrza w kołach. Statystycznie były one niższe od zaleceń producenta samochodu, co przekładało się na pracę zawieszenia. W ponownym badaniu z poprawnym ciśnieniem uzyskiwano pozytywny wynik.

W tegorocznej edycji poddano diagnostyce jeszcze jeden element – czujniki TPMS. Przeciętnie ich żywotność wynosi 10 lat. W teorii powinny one zapobiegać sytuacji, w której różnice w ciśnieniu są rozbieżne z wartościami ustalonymi dla danego modelu samochodu. W rzeczywistości wielu kierowców nie wie, jak odczytywać z nich dane, ignoruje wysyłane sygnały, albo nie zauważa awarii tego systemu, spowodowanego na przykład prozaicznym wyczerpaniem się baterii zasilających układ łączności radiowej z komputerem pokładowym.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane