strona główna Aktualności Rozwój technologii by-wire dla mobilności przyszłości przez Grupę ZF
2022-07-25, ostatnia aktualizacja 2022-07-25 10:57

Rozwój technologii by-wire dla mobilności przyszłości przez Grupę ZF

Fot. ZF Aftermarket

Produkowane pojazdy stają się coraz bardziej zelektryfikowane, zautomatyzowane i sterowane za pomocą oprogramowania, a Grupa ZF zajmuje czołową pozycję w opracowywaniu i wprowadzaniu do produkcji zaawansowanych systemów podwozia, dzięki najbardziej wszechstronnej ofercie technologii by-wire w swej branży. Oferowane rozwiązania nie wymagają już połączeń mechanicznych ani płynów systemowych. Podstawowym przykładem jest rozwiązanie ZF steer-by-wire. Firma poinformowała o zawarciu znaczących umów z wieloma głównymi producentami samochodów, które będą realizowane we wszystkich głównych regionach od 2023 roku.

- Inteligentne układy oparte na technologii by-wire kończą erę połączeń mechanicznych i rozpoczynają nową erę w zakresie sterowania pojazdami. Technologia steer-by-wire umożliwia nowe funkcje bezpieczeństwa i komfortu, takie jak autonomiczne manewry wymijające w sytuacjach awaryjnych lub parkowanie w bardzo ciasnych przestrzeniach. Oznacza ona przełom na drodze do całkowicie samojezdnych samochodów i ciężarówek poprzez dodanie nowej swobody projektowej i inżynieryjnej - powiedział Wolf-Henning Scheider prezes ZF.

Na przykład, systemy ZF steer-by-wire umożliwiają w pełni autonomiczne sterowanie pojazdem w przypadku wahadłowców i samojezdnych taksówek. W pojazdach osobowych oferują one również wyjątkowe możliwości, takie jak opcja schowania kierownicy w celu uzyskania w pełni zautomatyzowanych trybów jazdy, w pełni adaptacyjne sterowanie układem kierowniczym zmniejszające kąt pochylenia koła ręcznego w przypadku parkowania lub manewrów przy niskich prędkościach oraz zwiększone bezpieczeństwo w razie zderzenia dzięki usunięciu kolumny kierownicy. System by-wire stanowi doskonałe rozwiązanie dla przyszłych pojazdów elektrycznych i zautomatyzowanych.

Lider transformacji układów steer-by-wire
Grupa ZF po raz pierwszy zaprezentowała swój zaawansowany układ kierowniczy oparty na technologii by-wire i ogłosiła, że technologia ta zostanie w przyszłym roku wdrożona do produkcji przez jednego z głównych światowych producentów samochodów. Ponadto przedsiębiorstwo zawarło dodatkowe umowy z klientami we wszystkich głównych regionach na dostawę swoich opartych na technologii by-wire układów kierowniczych na potrzeby produkcji seryjnej, zajmując w tej branży pozycję lidera. Jest także liderem w obszarze systemów hamulcowych, np. oferując system zintegrowanego sterownika hamulców, oparty głównie na technologii by-wire.

Dzięki swojemu kompleksowemu portfolio, firma ZF ma bardzo dobrą pozycję do zdobycia dalszych znaczących udziałów w rynku w rozwijającej się dziedzinie systemów podwozia typu by-wire i spodziewa się uzyskać znaczący udział w rynku systemów steer-by-wire do 2030 roku.

- ZF aktywnie kształtuje czystą i autonomiczną przyszłość mobilności, wprowadzając zaawansowane systemy zawieszenia, sterowania i hamowania typu by-wire, które staną się bardziej powszechne ze względu na wiele zalet, jakie oferują. A oprogramowanie i wysokowydajne platformy obliczeniowe firmy ZF, takie jak cubiX i Vehicle Motion Domain Controller, dopełniają ten obraz i razem tworzą nowy poziom wydajności systemu. Jest to doskonały przykład jak bardzo firma ZF zmieniła się w firmę technologiczną poprzez postrzeganie cyfryzacji i dekarbonizacji jako szansę rozwoju - podsumował Wolf-Henning Scheider.

Napędzając przyszłość mobilności technologią by-wire
ZF jest wiodącym deweloperem i producentem pełnej gamy systemów by-wire, które nie wymagają bezpośredniego połączenia fizycznego:

  • Steer-by-wire, w tym układu sterującego tylnych kół,
  • Brake-by-wire, ze zintegrowanym systemem kontroli hamowania,
  • Elektronicznie sterowanego aktywnego zawieszenia.

Te technologie łączy się ze sobą z myśl o dostarczeniu systemowych rozwiązań oferujących usprawnienia o zakresie większym, niż mogłyby zapewnić w pojedynkę. Kluczową rolę odgrywają tu oprogramowanie i architektura elektryczna/elektroniczna. Układy oparte na technologii by-wire oferują większy zakres sterowania pojazdami, krótszą drogę hamowania, większą swobodę podczas manewrów, większą stabilność przy dużych prędkościach oraz większy zasięg i wydajność.

Dzięki by-wire zakres wspomagania kierownicy lub momentu hamującego może zostać dostosowany tak, by odzwierciedlał typowe oczekiwane przez kierowców odczucie i może również zostać natychmiast ustawiony na zwiększenie siły hamowania, aby skrócić jego drogę lub ominąć przeszkodę w sposób bardziej profesjonalny, niż mogliby to zrobić sami kierowcy.
Układ hamowania IBC umożliwia hamowanie rekuperacyjne i odzysk energii, pomagając ładować akumulatory w pojazdach elektrycznych. To przykład na to jak zawieszenie i napędy eDrive mogą razem zwiększać zakres sterowania ruchem, wydłużyć zasięg jazdy pojazdu i zapewnić bardziej zwarty układ.

 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2